keskiviikko 14. lokakuuta 2015

CX500 triple bypass sekä öljypumpun ketju ym...

Moottori pääsi täydelliseen läpikäyntiin isolla kädellä. Muutama päivä siinä meni, kun pikkuhiljaa teki. Nyt on moottorin osalta huoleton olo. Siinä on moottoria pitkäksi aikaa, mikäli ei vaan jotain kampiakselin laakeria tai muuta isompaa ala paukkumaan.

Hommaan lähdettiin takapäätä aukoomalla. Ensin syttyosien kansi auki, jotta nähdään pulsarien kunto. Johtoliitokset auki ja ihan hyvältä kaikki näytti.


Tämän jälkeen vesipumpun kansi auki ja vesipumppu irti. Muutoin ei saa takalohkoa irroitettua. Varovaisella nitkuttamisella propeli lähtee irti. 



Takalohkon vanhat tiivisteet tulee putsata hyvin. Itse käytin terävää mattoveitsen terää. Varovasti sillä saa nätisti otettua kaiken vanhan tiivisteen pois. Varo tekemästä naarmuja.


Vanha staattori kylmästi irti.


Uusi G47 staattori tilalle, koska aion käyttää alkuperäistä tai alkuperäisen kaltaista uusilla komponenteilla rakennettua Aki Lötjösen rakentamaa FBG47 cdi-boksia.


Liitokset vanhoissa johdoissa oli niin hapettuneet, että korvasin kaikki liittimet staattoriin liittyen uusilla mukana tulleilla liittimillä sekä nastoilla johdonpäihin. Nastat tinasin kiinni johtoihin optimaalisen kontaktin saamiseksi.


Nokka-akselin takapään stefa vaihdettiin uuteen. Stefa sijaitsee vesipumpun mekaanisen tiivisteen takapuolella. Vanha ei vielä vuotanut, mutta oli sen näköinen, että tottakai parin euron stefa kannattaa tässä vaiheessa vaihtaa. Samalla putsasin juorureijän puhtaaksi pölyistä.


Sitten kohti jakoketjua.

Vanha ketju olikin ihan finaalissa. Sen näki tuosta kiristinpultin alla olevasta lovesta.
Se on täysin loppuunkulunut siirtymä. 




Otin samalla kuvia spooreista. Kunnossa oli. Ei kulumaa. 


Magneeto lähtee irti sopivalla ulosvetäjäpultilla. Tiheät kierteet.


Magneeto oli kunnossa.



Ennen kuin lähtee enempää purkamaan, niin kannattaa laittaa ajoitus kohdilleen.


Kiristin ja ohjuri olivat ihan hyväkuntoiset, joten käytin ne uudelleen. Jakoketjun kiristäjän pultin o-renkaan vaihdoin samalla. Sitä kun ei pysty vaihtamaan irroittamatta moottoria ja takalohkoa. Joten se kannattaa tässä vaiheessa vaihtaa.





Tässäkin cx:ssä, kuten muissakin järjestään on jakoketju päässyt niin löysäksi, että se on jo päässyt syömään hieman lohkoa sisältä. Tämä ei ole vaaraksi, eikä haittaa ajoa, mutta lähinnä hämmästyttää joka kerta.


Tukirautaakin ketju hieman hierassut.


Uusi kireä ketju paikalleen.


Nyt jakoketjun kiristäjän pultin yläpuolella on lovi ja varaa kiristellä.


Vesipumpun kupariprikka kannattaa vaihtaa myös joka kerta. 
Se toimii tiivisteenä ja tulee siksi olla vain kertakäyttöinen.


Takapää nippuun :)
Muista painaa vaihteenvalitsimen akselia sisään samalla, kun laitat lohkon paikalleen. Jos se hyppää pois paikaltaan, niin vaihteisto ei toimi. Ennen kuin kiristät takalohkon mutterit kunnolla, niin kannattaa koittaa roplata vaihteet läpi, että vaihtuuko vaihteet kuten kuuluu. Muutoin menee koko homman uudelleen avaamiseksi. Ikävä huomata vaihteiston toimimattomuus siinä vaiheessa, jos moottori on jo takaisin kiinni rungossa.


Vesipumpun mekaanisen tiivisteen jätin nyt vaihtamatta. Vanha ei vuotanut ja ajattelin kokeilla käyttää sitä vielä. Mikäli rupeaa vuotamaan, niin uuden pystyy vaihtamaan paikalleen moottorin ollessa kiinni rungossa, käyttämällä Shep's methodia.

Nokka-akselin etupään stefa vaihtoon.



Led taskulampulla komian sinisesti valaistu mittarinpyörittäjän stefa. Senkin vaihdoin. Oli muuten ikävä homma irroitella se vanha. Joutui käyttämään vähän väkivaltaa että siitä sai otettua mitenkään kiinni ilman.


Etulohko auki.


Öljypumpun ketju oli tosi venynyt.



Uutta ketjua tilalle.


Otin samalla vähän kuvia talteen hammastuksista jne.



O-renkaat vaihtoon





Öljysuuttimen (oil orifice) o-rengas vaihtoon.



Öljypumpun irroittelin myös sihdin puhdistelua varten.


Uusi öljypumpun ketju on huomattavasti kireämpi.


Kytkinakselin stefa samalla vaihtoon, kun on osat auki ja irti.


Vanha olikin niin kurainen, että jossain vaiheessa se olisi varmaan alkanut vuotamaan öljyä.


Öljynsuodattimen pultti oli kadottanut prikan, joka tulee jousen ja suodattimen väliin. Usein tämä prikka on hukassa, koska se heitetään vahingossa öljynsuodattimen kanssa roskiin epähuomiossa. Se tarttuu suodattimen kumiin kiinni ja lentää siinä ohessa roskiin. Onneksi hyllystä löytyi sopiva prikka tilalle.


Uutta öljynsuodatinta paikalleen.


Tämän jälkeen etulohko kiinni ja moottorin sisäkalut ovat saaneet uuden elämän.

Samalla kun kiristelee momenttiavaimella vanhoja pultteja, kannattaa olla varovainen. Minulla napsahti yksi pultti poikki ja toinenkin oli venynyt jo kierteistään ja olisi napsahtanut ihan kohta. 36 vuotta, kylmää ja kuumaa sekä avaamisia ja kiristelyjä tekee tehtävänsä. No uutta pulttia ja varovaisella kiristyksellä. Jos vuotaa öljyä, niin kiristetään varovasti pikkuisen lisää.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti