torstai 31. heinäkuuta 2014

Goldwing GL1100 starttimoottorin purku ja puhdistus

Tuntuuko että wingisi starttimoottori pyörii kovin hitaasti?
Starttimoottori kannattaa toisinaan huoltaa kunnolla. Se tekee yllättävän paljon ihmeitä. Olen aikaisemmissakin pyörissä starttimoottoreita putsannut, mutta tässä GL1100 goldwingissä startin putsaus sai sen pyörittämään niin vimmatusti, että en ollut uskoa korviani.

Tarkoittaa:
- startti irti
- kunnolla purkaminen
- vanhojen pölyjen puhdistaminen pois
- kommutaattorin kontaktipintojen puhdistaminen
- mahdollisesti hiilien vaihto (GL1100 alamitta 5.5mm)
- vanhojen rasvojen puhdistaminen pois
- uudet rasvat tilalle
- startti pakettiin ja kiinni pyörään


Wingini startti oli ruosteessa ja pyöritti hieman vaimeasti. Pyöritti kyllä käyntiin ongelmitta. En tiennyt että se oli hieman jo heikkotehoinen ennen puhdistuksen päättymisen jälkeistä testausta :) Lähinnä halusin korjata tuon ruosteisen ulkoasun. Ja samallahan kun sen irroittaa, niin huoltaa kuntoon.


Homma alkaa sillä, että akusta piuha irti. Otin miinusjohdon.

En ollut varma, että tuleeko startin alta öljyä, kun startin irroittaa. Toiset kirjoittaa, että tulee ja toiset kirjoittaa, että ei tule. No nyt tiedän... ei tule mitään, jos öljymäärä on oikea ja pyörä keskituella.













Starttimoottorin keskimmäiseen runko-osaan sekä päätykorkkeihin on merkattu viivalla kohdat, jotka pitää asemoida toisiinsa kun paketti lopuksi ruuvataan kasasan. Näin startti on oikein ja pyörii kunnolla eikä kanita mihinkään.


Akun miinusnavan jälkeen homma jatkuu startin plussajohdon irroittamisella. EI SAA vain ryhtyä vääntämään lenkkiavaimella tai hylsyllä päällimmäistä lukitusmutteria pois. Mikäli se on kovin kireässä, niin koko lukitusruuvisysteemi saattaa lähteä pyörimään ja rikkoo ruuvin eristeen ja ehkä koko startin. Piuhan takana on toinenkin 10mm mutteri, jota kannattaa pitää paikallaan samalla kun avaa ulommaista mutteria. Itselläni ei meinannut löytyä sopivan ohutta lenkkiä, mutta joku polkupyörän tai skootterin vanha työkalu löytyi, joka oli riittävän ohut. Mukavasti hapettunut lukitusruuvikin. Kaikki kontaktipinnat siis puhdistukseen hiekkapaperilla ja akkunaparasvaa pintaan lopuksi.


Startin yläpuolella on yksi pultti sekä takana alapuolella toinen pultti, jotka irroittamalla startti lähteekin nitkuttamalla pois. Jossain ohjeistuksessa luki, että pitää purkaa pakoputkia pois, pitää purkaa kaatumarautoja pois, pitää purkaa vaihdevipu pois...
EI TARVI! Ei ainakaan 1983 vuosimallissa, jossa on erilaiset raudat. Riitti että painoi kädellä vaihdevipua alaspäin ja nitkutteli startin pihalle. Ei mitään ongelmaa. Hienosti mahtuu tulemaan ja menemään.

Ainut, että edellinen omistaja tai huoltaja on huomannut hyvän vinkin ja tässä se tulee.
PRO TIP: Kun asennat startin takaisin paikalleen, niin laita se kiinni vain tuolla ylemmällä pultilla. Se kyllä pitää sen hyvin kiinni (älä korkkaa kierteitä). Omasta wingistä puuttui startin alapuolinen pultti. Koska sen sijainti on niin huonossa paikassa, että pitää olla hyvät työkalut, että sinne pääsee sitä kiristämään. Ehkä tämän vuoksi ohjeistuksissa tosiaan on, että putket, raudat ja vaihdevipu irti. Mutta ei tarvi jos jättää tämän toisen pultin pois. Ongelmitta itselläni 2200km on startti pysynyt yhdellä pultilla kiinni. Ja ties koska se on laitettu viimeksi tuonne. Startin pintaan oli edellinen huoltaja kirjoittanut nimen ja vuosiluvun 2000, joten ehkä jopa 14 vuotta on pysynyt yhdellä pultilla.

Ei tippaakaan öljyä. Jotan likaa vaan putosi rasiaan.



Ratasta pyörittävä hammastus on ihan tip top. Hyvä!



Gerco 08.02.2000
Lienee viimeisimmän kerran huollon päiväys ja huoltajan nimmari?
Vedetty kivasti kaiverrus takarungon ja keskirungon yli, jotta tietää ettei osia ole vaihdeltu.

Mitsuba
SM-224  12V   0.6 kW


Purkaminen alkoi kehnosti. Osa ruuvinpäistä vähä huonona ja en saanut ruuvarilla auki pitkiä ruuveja. Joten lukkopihdeillä kunnon ote ja pyörittämään ruuvin päästä tai ruuvin varresta pikkuhiljaa.

Lopulta se sitten aukeaa. Sisältä paljastuu etuosasta pari hammasratasta ja pölyn kanssa lähes hiomatahnaksi muuttunutta 14 vuotta vanhaa rasvaa. Jarrukleanerilla puhdistaen kaikki rasva pois. Nämä kannattaa rasvata vasta ihan lopuksi kun on kokoomassa starttia kasaan.

Hampaat oli tosi hienossa kunnossa. Ei kulumia missään.

Takapään aukaisu paljasti hiilet. Oli muuten pölyä ja paljon joka puolella. Kaikki pöly pois ja kunnon puhdistus. Hiilet olivat vielä pitkät, joten ei vaihtotarvetta vielä.

Keskirungosta hiilien osuus lähtee irti, kun irroittaa alla näkyvän kuvan plussajohdosta pienen ruuvin. Plussajohto on oikeanpuoleinen johto, jossa on eristys. Maahan vievä johto on vasen johto jossa ei eristystä enää tuossa vaiheessa tarvita.

Kommutaattori tulee pihalle, kun vähän sen alapuolella näkyvää plussajohtoa vähän venytti sopivaan asentoon. Kommutaattori oli aivan täynnä pölyä. Myös rungon sisäpuoli oli ihan täynnä pölyä. Täydellinen puhdistus vaan koko hommalle. Kommutaattorin kuparisten lohkojen välit kannattaa puhdistaa vaikka neulalla. Ja kuparinen osuus kannattaa hyvin hienolla hiekkappaperilla koittaa puhdistaa mahdollisimman kiiltäväksi ja siistiksi, jotta kontaktipinta hiilille olisi mahdollisimman hyvä ja tasainen.

Tässä kuvassa muuten ilmeisesti yksi ero jälleen 1983 vuosimallin GL1100 wingissä aikaisempiin GL1100 wingeihin verrattuna. Startin keskimmäisestä rungosta lähtee punottu kuparilanka tuohon hiiliä pitelevän osan jalustaan. Pistehitsattu kumpaankin kiinni. Ihan kaikissa netin kuvissa puretuista GL1100 starteista tuo hiiliosa on ihan erillinen osa. Olisiko äiti Honda parannellut startin maadoitusta tällä tähän 1983 vuosimalliin, joka muutenkin tuntuu käsittävän paljon uusia hienoja ratkaisuja?

Kommutaattorin kupariosat kiilloitettuna




Hiiliosa nettikuvien perusteella olisi pitänyt irrota kokonaan keskirungosta. Minun omassani ei irronnut. Se oli pistehitsattu yhdellä kuparilankakiepillä kiinni keskirunkoon mahdollisimman hyvän maadoituksen saamiseksi. Lieneekö taas viimeisimmän 1983 vuosimallin pikku parannuksia. 

Jotenka ruosteiden puhdistamisen jälkeen teippiä vaan kunnolla suojaamaan hiiliosaa ja kontaktiruuvia. Ja tämän jälkeen usea kerros hopeista vannemaalia sprayna pintaan. Tuli hyvä.

Kun startti on kuivunut hyvin, onkin jo ilta ja koko nippu kasaan. Muista laittaa rasvaa kommutaattorin päihin, jotta se pyörii nätisti päätyjen hahloissa. Sekä rasvaa ne rattaat. Netistä löytyi ohje, että rasvaa pitää laittaa kunnolla. Oli oikein kuva, että ruuttaa sitä rasvaa nyrkillinen. 

(kuva lainattu netistä)




EI! ÄLÄ RUUTTAA!
Itse tein näin ensin ja en saanut starttia edes sormin pyöritettyä. En edes pihdeillä kun tuosta näkyvästä hammastuksesta yritti. Joten putsasin rasvat uudelleen pois ja laitoin vain sipaisten sopivan määrän. 
Tämän jälkeen uudelleen nippuun ja sai sormivoimin pyöritettyä. Raskaalta se tuntui, mutta niin sen kuuluukin. Mutta sen pitää pystyä pyöriä sormivoimin. Muuten se on jumissa ja voit startaten savu vaan nousta startin sisältä, kun se jumittaa.

Pyörimissuunta merkattu kuvaan nuolella. Tähän suuntaan startin pitäisi sormin hyvin pyöriä.

(kuva lainattu netistä)




Lopuksi sipaise rasvaa startin o-renkaan ympärille kunnolla. Se livahtaa paljon helpommin takaisin paikoilleen. Ja muista laittaa se yhdellä pultilla kiinni, jos haluat jatkossa helpottaa elämää :) Startin saa vaikka tien päällä irti parissa minuutissa 10mm hylsyavaimella.

Iltamyöhällä ei enää saanut kunnon kuvaa, miten startti nyt sulautuu pyörään, joten otin viimeiset kuvat aamulla valoisassa.




Ei hyppää enää ruosteinen startti silmään muuten niin nätin moottorin kyljestä.


En tosiaan ollut uskoa miten voimakkaasti ja vauhdilla startti nyt huollettuna pyörii.

Video 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti