http://goldwingdocs.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=2229
Joten en lähde sitä yhtä täydellisesti tässä kirjoittamaan.
Jälleen kerran saa olla iloinen ettei pyörässä ole rivimoottori. Venttiilien välysten säätäminen käytännössä ei ole monen minuutin juttu, kun ei tarvitse purkaa juuri mitään edestä pois.
Itse kuitenkin purin tieltä nuo kromit kaikki, koska vaihdan samalla sytytystulpat uusiin,
sekä myöhemmin synkronoin kaasuttimet.
1983 GL1100 on siitä mukava, että siinä on kaatumarautoja hieman muotoiltu uudelleen. Käytännössä kaatumarautoja ei tarvitse irroittaa tai löysätä yhtään venttiilikoppien irroittamiseksi. Pultit vaan kopasta irti ja koppa lähtee sopivasti muljaamalla irti.
Sytytystulpat näyttivät sopivan kahvin sävyileltä. Kuvan värisävy ei ehkä ole ihan kohdallaan. Mutta seokset siis taitavat wingissäni olla ihan just eikä melkein :)
Sitten oikealle puolelle sama juttu. Kromit ja koppa irti.
Vasemmalla puolen moottorin yläpuolella on korkki, joka pitää irroittaa isolla ruuvimeisselillä.
Sen alta löytyy ajoitusmerkinnät.
Vasemmalla moottorin takana on myös korkki, joka pitää irroittaa, jotta pääsee lenkkiavaimella pyörittämään moottoria. Pyöritä aina myötäpäivään. Eli kuin kiristäisit pulttia. Lenkkiavaimella ylöspäin nostaen. Toiseen suuntaan pyörittämällä voit aiheuttaa sen, että kyseinen pyörityspultti irtoaa ja joudut irroittamaan moottorin että saat sen takaisin kireälle paikalleen.
Oikean puolen sylinterien tulpat näyttivät myös hyvältä.
Sitten vain säätämään välykset rakotulkin avulla.
Lopuksi uudet tulpat NGK DPR8EA-9 paikalleen ja pyörä nippuun. Valmis.
----
Käytännössä:
Moottorin sylinterit ovat seuraavassa järjestyksessä
1. sylinteri = etu oikea
2. sylinteri = etu vasen
3. sylinteri = taka oikea
4. sylinteri = taka vasen
2 -- 1
4 -- 3
Pyöritä moottoria siten että T1 merkintä on kohdallaan kurkistusluukun reunojen viivojen kanssa.
Tällöin ajoitus pitäisi olla kohdillaan. Jotta oikea ajoitus on kohdallaan, testaa se sormin liikuttamalla ykkös sylinterin imu ja pako säätimiä. Pitäisi tuntua välys. Mikäli välystä ei tunnu, testaa 3. sylinterin imu ja pakosäätimiä. Mikäli näissä tuntuu välys ja 1. sylinterissä ei, niin ajoitus on väärä. Pyöritä uudelleen yksi kierros moottoria ja aseta T1 merkintä uudelleen kohdilleen. Nyt pitäisi 3. sylinterin säätimet olla jäykät ja 1. sylinterin säätimissä tuntua välys. Hyvä! Nyt ajoitus on kohdillaan.
Nyt aloitetaan ensimmäinen säätökierros. Säädä:
Sylinterin 1. imuventtiilin välys.
Sylinterin 1. pakoventtiilin välys.
Sylinterin 3. pakoventtiilin välys
Sylinterin 4. imuventtiilin välys.
Tämän jälkeen pyöräytä moottoria jälleen kierros siten että T1 merkintä on taas kohdillaan. Nyt aloitetaan toinen säätökierros lopuille välyksille.
Eli toinen kierros, säädä:
Sylinterin 2. imuventtiilin välys.
Sylinterin 2. pakoventtiilin välys.
Sylinterin 3. imuventtiilin välys.
Sylinterin 4. pakoventtiilin välys.
Oikeat välysarvot ovat:
Imuventtiilien välykset ovat 0.10mm
Pakoventtiilien välykset ovat 0.13mm
Homma on valmis! Eikö ollutkin helppoa :)
Pyörä nippuun ja joko kovaa ajoa tai sitten ota hyvästä työstä palkkioksi olut kaapista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti