Onneksi Aki huomasi virheeni ja ehdin ajamaan vain noin 30-40km ja samantien piti alkaa vaihtamaan oikeat öljyt sisään. Kardaani vaatii Hypoid öljyt perään. Siinä on jotain ominaisuuksia, joita vaaditaan öljyltä, kun hammastukset ovat 90 asteen kulmassa toisiinsa, kuten kardaanissa. Tai jotain sellaista... Leikkautuu erilailla tms... Joten mitäpä sitä epäilemään. Öljyt vaihtoon, kun öljy on halpaa.
Kardaanissa lukee SAE80 tai SAE90.
Manuaalissa Hypoid Gear Oil, API, GL-5, SAE80 tai SAE90.
Kaupassa oli täyssynteettisenä vain SAE75, eli 75W-90 Hypoid GL-5 täyssynteettistä. Maksoi tuplasti enemmän kuin perus 80W-90 hypoid. Mutta koska tuosta litran purkista riittää seuraavan 10 vuoden vaihtoihin, niin se on ihan sama maksaa ko 9e, vai 15e. Joten parempaa toki, että pyörä pysyy hyvänä.
30-40km ajetut EP vaihteistoöljyt pihalle. Yllättävän tummaksi meni jo noilla kilometreillä. Pienemmässä astiassa puhdasta uutta. Ihan hyvä että näin tuli tehtyä, niin samalla puhdistui tuo peräpää paremmin.
Oikeastaan 500-1000km ajon jälkeen voisi moottoristakin Delvacit vaihtaa, kun se on pesevä öljy ja saattaa edellisen omistajan toimesta olla mitä tahansa tehty, niin saa sitä kuraa pihalle sieltä motista. Delvac on halpaa ja hyvää.
Ei mulla muuta tällä kertaa. Piti käydä korjaamassa virhe, jottei muut tee samaa.
Kiitos huomiosta, itse meinasin tehdä saman virheen.
VastaaPoista