torstai 6. helmikuuta 2014

Goldwing GL1100 jarrusatuloiden stefat osa 1.

Okei... Viimeinen GL1100 vuosimalli 1983 antaa ensimmäiset koettelemuksensa.

Kaikkien kolmen jarrusatulan stefasarjat saapuivat vihdoin postissa ja aikaa oli, niin ei muuta kun talliin. Kylmästi ajattelin aloittaa helpoimmasta eli etujarrusta, koska se ottaa kiinni vain vasempaan etujarruun.

Sylinteri irti etupumpusta ja jarrupalat irti. Pumppaamalla jarrumännät pois. Jarrunesteet pihalle.
Oli muuten aika tummaa nestettä. Näyttää ihan tummalta Baltic Rommilta. Täytyy varoa ettei hörppää tuosta vahingossa.




Kaikkien osien ja jarrusatulan täydellinen puhdistus. Sovitetaan uutta stefaa paikalleen. Mitä hittoa!!! paljon pienempi mitä aikaisempi!!! Kiroilua....


Tilasin ebaysta Tourmax merkkiset stefat. Tourmax on Japanialainen laatumerkki ja heidän osat ovat hyväksi todettuja. Vika ei varsinaisesti ole Tourmaxin vaan myynnissä on tapahtunut virhe.





Ilmoituksissa luki, että osat sopivat 1982-1983 vuosimallin GL1100 pyöriin.
Paketeissa takana luki tosin että sopivat vain 1982 vuosimalliin.

Sitten valistusta siitä mitä 3 tunnin googlettaminen minulle opetti. 
Saatte tiivistelmän, jottei muiden tarvitse tehdä tätä samaa virhettä.

  • 1980-1981 GL1100 wingiessä on vain yksi jarrumäntä per satula. 
  • 1982 GL1100 wingeissä on kaksi jarrumäntää per satula.
  • 1983 GL1100 wingissä on kaksi jarrumäntää per satula ja männissä on kokoeroja. Tämä liittynee siihen että jalkajarru ottaa perinteisesti niin takajarruun kuin lisäksi oikeaan etujarruun. Eli englanniksi ns. linked brakes.

Eikä siinä vielä kaikki. Ilmeisesti monesta muuttujasta

  • mannerkohtaisuudesta
  • kuun asennosta
  • wc:n käsipyyhkeiden järjestyksestä 
  • ...

riippuen 1983 vuosimalliin on viljelty kolmea eri jarrumäntäkokoa. Halkaisijat ovat:

  • 25mm
  • 30mm
  • 32mm

Sitten päästään siihen, että mitä on minkäkin maan tai omistajan 1983 GL1100 wingissä. No sitäpä ei kukaan tiedä.

Useita netin ulkomaan keskusteluja luin läpi ja niissä tuli melko ristiriitaista tietoa.

  • Yksi sanoo, että kaikki ovat saman kokoisia hänen ´83 wingissään.
  • Toinen sanoo että edessä on samankokoiset ja takana erikokoinen.
  • Kolmas sanoo, että edessä vasemmalla on sama kuin takana ja etuoikealla erikokoinen.
  • Neljäs sanoo, että edessä oikealla on sama kuin takana ja etuvasemmalla erikokoinen.
  • Viides sanoo, että 1984 vuosimallin GL1200 wingissä on myös samanlainen linkitetty jarrujärjestelmä ja saman kokoiset jarrumännät.

Ja sitten vielä jokainen luettelee noita eri kokoja pyörässään eri paikkoihin. Ja tarjoaa niihin sopivia osanumeroita, joilla voi osia ostaa. Kuitenkin osat maksavat noin 20e/jarrusatula, niin ei viitsisi montaa kertaa väärin ostaa.

Jos ostat mistä tahansa nettikaupasta tai ebaysta stefasarjaa vaikka etu vasempaan jarruun, niin jos ilmoituksessa lukee "GL1100 front left brake caliper seal" ÄLÄ USKO SIIHEN!

Kävi ilmi, että juuri yksikään myyjäliike ei tiedä oikeaa sarjaa sinulle. Edes honda-liikkeet eivät tätä välttämättä tiedä. Syynä se, että edes räjäytyskuvassa 1983 vuosimalliin tätä ei kerrota :-)
Räjäytyskuvassa on purettuna vain etu oikea jarrusylinteri ja sen osat numeroitu. Vasenta ei ole räjäytetty ja se on eri kokoinen tässä vuosimallissa. HAHA! Aika huvittavaa, mutta näin on.




Mutta ei hätää, sillä asia selviää siten, että kurkkaat jokaista jarrusatulaa yksitellen. Näet niiden pinnassa nuolen, joka osoittaa mäntiä kohti ja nuolen vieressä on lukema.

Tämä lukema kertoo kyseisen jarrumännän halkaisijan milleissä (25 30 tai 32). Sitten vaan tilaat sopivalla osanumerolla olevat stefat ja pölysuojat itsellesi.

Tässä vaivalla löytämäni lista, jossa on wingin erikokoisten mäntien stefojen ja pölysuojien osanumerot. Niin Hondan alkuperäisosanumero, kuin K&S valmistajan vastaavan osan osanumero.



Tässä linkki, jossa kyseinen lista PDF-muotoisena ja listassa myös mihin pyöriin kuuluu mikäkin stefa ja pölysuoja.

Tuon taulukon mukaan katsoin omien 32 ja 25mm jarrumäntiin kuuluvat stefat OEM elikkäs alkuperäisvaraosanumeroilla ja tilasin suoraan http://www.davidsilverspares.co.uk kaupasta. Siellä saa syöttää varaosanumeron hakuun ja löytyy suoraan oikeat osat ostoskoriin. Maksu luottokortilla ja osat kotona viikossa. Hyväksi todettu Hondan varaosakauppa josta olen vuosien ajan tilannut osia.

Toivottavasti tästä vuodatuksesta on toisille apua. Minulle tämä oli opetus, että tämä viimeisin ja erikoisin vuosimalli tosiaan on outolintu. Jokaista varaosaa tilatessa pitää harrastaa hieman googlettamista, että onko taas jotain poikkeuksia tehty asian suhteen.

Jatketaan tästä kun stefat tulevat ja näkee sopiiko ne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti