Tavallaan olen haaveillut huonokuntoisesta cx:stä, että siitä voisi rakentaa jonkin sortin raaserin, cafe racen tai muun rottapyörän. Omanlaisensa. Mutta tämä onkin liian hyväkuntoinen että tätä kannattaa lähteä purkamaan ja säätämään. Pikemminkin siinä kunnossa, että kannattaisi ehkä miettiä jos fiksaisi museokuntoon.
Likimain kaikki näyttäisi olevan originaalia. Penkki, pakoputket, kahvatupit, peilit. Ainoa ei alkuperäinen on takaiskarit, jotka on vaihdettu Konin jäykkyyssäädettäviin malleihin. Sekä tankin ja sivumuovien maalaus täytyy selvittää onko se alkuperäisvärillä maalattu. Tankin kyljissä pitäisi olla erilaiset tarroitukset, niin siitä veikkaan että on maalattu uudestaan. Mutta maalaus on niin hyvää jälkeä, että tuntuisi pahalta lähteä sitä uudelleen maalauttamaan jossain. Melkein mielummin etsii sitten jostain alkuperäisvärityksellä olevan tankin ja sivumuovit.
Moottorissa on se tyypillinen 5000rpm ongelma. Korjaukseksi tulee joko IgniTech cdi-boksi tai staattorin vaihto. Pyörän sain silti ajettua 180km kotiin. Moottorin käytös oli käsittämätöntä. Siis aivan mahtavaa. Käynti ei tasaisempi voisi olla. Vaihteet loksuivat kevyestei paikalleen ja moottorissa ei mitään ylimääräisiä ääniä. Ei mitään.
Mukana tuli myös kaikenlaista mukavaa tilpehööriä.
- Givin -80 luvulla valmistettu, eli pyörän ajan henkeen sopiva kova takalaukku
- Heldin sateen pitävät suuret sivulaukut
- Givin siistikuntoinen tuulenhalkoja-pleksi, jota ei kuvissa näy.
- Kryptoniitti vaijeri, jolla saa kypärän tai takin lukittua pyörään parkissa
- Kryptoniitti polkupyörän U-lukko, joka on ollut kätevä kuulemma itä-euroopassa
- Sekä nippu erilaisia käytettyjä ja uusia vaijereita ym...
- Lisäksi alkuperäinen Suomenkielinen Omistajan Käsikirja
- Sekä legendaarinen ruutuvihko, johon on pyörän ostopäivästä lähtien merkattu kaikki huollot sekä omistajan vaihdokset :)
Mittarissa oli ostohetkellä 98 000 km ja uskon niiden olevan täysin oikeat kilometrit, koska tuo ruutuvihko on niin legendaarinen että siihen uskoo. Eri kuulakynillä ja eri käsialalla kirjoitettu omisajanvaihdosten jälkeen huollot. Ja vihosta näkee että se on vanha.
Pyörä on ollut oikeassa ajossa elämänsä aikana. Sillä on kierretty Eurooppaa ristiin rastiin. Niin Itä-Euroopassa, Pohjoismaissa, kuin Etelä-Eurooppaa Espanjaa myöten. Kaiken maailman tapahtumissa siellä sun täällä, joista takaboksissa muistona tarroja.
Toivottavasti saadaan pyörää hieman ehostettua ja ehkä jopa museokäyttöön. Ajatuksena on poistaa tuo 5000rpm röpötys joko IgniTechillä tai staattorin vaihdolla, tai molemmilla. Sekä käydä kaasari läpi ja ultraäänipestä se. Vaihtaa pyöriin laakerit uusiin. Ja tarkistella kaikki sähköliitokset. Pyörässä oli lämpökahvatkin, mutta en ollut varma toimiiko vasemman puolen kahvalämmitys. Näitä ehtii ensitalvena käymään läpi.
Pyörä on ollut vanhemmalla miesporukalla koko elämänsä ikään kuin kiertopyöränä. Aina myyty kaverille, kun itselle on hankittu uutta isompaa pyörää. Myyty vain kaveriporukan sisällä ja ei piirin ulkopuolelle. Nyt viimeisimmälle omistajalle minua ennen tämä oli viimeisenä tullut ja kukaan ei enää jaksanut / halunnut nähdä vaivaa kunnostamiseen, niin omistaja päätti myydä pois sopuhintaan.
Muutama kuva kännykällä näppästynä illalla perille päästyäni. Kuvat aukeavat isommaksi klikkaamalla.
Mittarissa 98 165 km perille päästyäni. Oikeat 100 000km paukkuu kohta. Tavallaan kiva että itse saa ajaa sen 100 000km ympäri, niin voi olla varma kilometreistä, kun mittari räpsähtää nollille.
Tässä ehkä näkyy tankissa se oikea sävy, miltä pyörä eniten näyttää. Ainakin pilvisellä säällä.
Pyörällä on tosiaan kierretty jos jonkinlaisessa tapahtumassa:
- Meppen Camping Saksassa
- 1995 Jõgeva treff Viro
- 1996 Jõgeva treff Viro
- 1998 F.I.M. Rally kokoontumisajot Falun Ruotsi
- 1999 F.I.M. Rally kokoontumisajot Epernay, Ranska
Tällaiset kunnon kokoiset Heldin sateenkestävät sivulaukut tuli mukaan. Ihan hyvä homma, jos haluaa lähteä joskus pidemmälle käymään ja tarvii vaatteita/työkaluja mukaan.
Pahus, minun piti ostaa tuo pyörä mutta olit nopeampi :) Siistin näköinen peli, onneksi olkoon uudelle omistajalle. Museointi ei varmaan tuota mahdottomia ongelmia, mutta tankin ja sivupaneelit joudut varmaankin maalaamaan uusiksi.
VastaaPoistaJos vaihdat staattorin niin kokeile että vaihteet toimii ennen kuin pistät moottorin takaisin runkoon kiinni. Sen saa kasaan jotenkin niin että poljin on jumissa. Älä kysy mistä tiedän.
Noo joskus käy näin :) Mutta elä kuule huolehdi. Näit tulee ja menee kokoajan. Pitää vaan kytätä oikein ja olla nopea.
VastaaPoistaJuu tuo vaihdeakselin ongelma tuntuu olevan käytännöstä tuttu aika monelle, mitä olen noita ulkomaan palstoja lueskellut :)