Honda CX500 alkuperäisissä tulpanhatuissa on sisäänrakennettuna resistorit. Nämä tulpanhattujen sisälmykset saattavat ajan kuluessa hapettua ja kannattaakin tarkistaa miltä ne näyttävät. Tulpat pystyy helposti avaamaan ihan tavallisella talttapäisellä ruuvimeisselillä.
Tulpanhattu kiertäen pois tulpanjohdosta ja ruuvarilla ruuvaamaan tulpalle menevästä päästä messinkinen ruuvi irti. Ruuvin irrotessa sisältä putoaa myös resistori. Sekä saattaa pudota myös pitkähkö jousi. Itselläni jousi oli hyvin sisällä eikä pudonnut, enkä keksinyt yhtäkkiä kotivälineistä millä sitä olisin nypännyt, niin annoin jousen olla siellä. Tulpanhatut on toimineet hyvin, mutta eipä maksa vaivaa tarkistaa niiden sisällön kunto, kun se ottaa aikaa sen pari hassua minuuttia.
Jos kipinässä on ollut katkonaa tai resistorin ja jousen alueella hapettumaa, on jotkut korvanneet resistorit messinkisellä metallitangolla. Sopivanmittainen jousen kanssa sinne sisään.
Omat tulpanhatut oli priimakunnossa. Ei minkäänsortin hapettumaa. Tulpanhatut olivat ihan alkuperäismalliset. Näitä myydään myös jälkivalmisteisina, joista taitaa puuttua juuri tuo resistori sisältä. Kannattaa käyttää tulpanhattuja joissa on resistori, tai vähintään sytytystulppia joissa on mallimerkinnässä R-kirjain. Tuollaiset sytytystulpat sisältävät itsessään resistorin. Muunmuassa kaikki iridium-tulpat sisältävät resistorin itsessään.
Ai miksi resistorit tarvii olla. En tarkalleen tiedä tätä syytä, mutta liittyy cdi-boksin sisällä kulkeviin voltteihin/virtoihin. Mikäli resistoreita ei ole, cdi-boxin sisällä joku virta/jännite kasvaa liian isoksi ja voi cdi mennä sököksi. Muunmuassa IgniTech on kertonut että tulpassa tai hatussa pitäisi olla resistori. Ja jos ostat liki 200e cdi-boksin, niin et ehkä halua rikkoa sitä tuollaisen asian takaisin. Parempi vaan ostaa ne iridium-tulpat tai jotain vastaavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti