lauantai 10. joulukuuta 2011

7 Voltin regulaattori

Honda CX:ssä on niinkin typerä keksintö kuin 7 Voltin regulaattori. Muuntaa 12V -> 7V ja tätä 7 volttia käytetään lämpömittarissa. Ja custom mallissa lisäksi polttoainemittarissa. (eikös siinä sellainen ollut? Taisi olla)

Mutta siis 7 Volttia. Miksi ihmeessä seitsemän?

"7V is the work of the devil I tell ya" - Reg in Bristol

Kyseinen osa näyttää olevan sellainen, että se joskus paukahtaa. Moottorin lämpöjä näyttävä mittari ei enää yhtäkkiä toimikkaan. Tai sitten se näyttää väärin tai vähemmän kuin ennen. Sitten mietitään onko ongelma regulaattorissa vai anturissa vai missä. Yleensä lämpömittarin 7 voltin regulaattorissa.

Itse kun ostin tämän pyörän ja purin sitä, niin otin valokuvan omasta 7 Voltin regulaattorista. Näyttää aika pahalta. Vielä toimii, mutta veikkaan ettei kauaa toimi. Tässä touring-mallissa tämä löytyy mittaristosta. Pitää ruuvata etulamppu irti sekä sen jälkeen mittaristo irti, että pääsee tähän käsiksi.


Vihreä = maadotus
Musta = 12 volttia sisään
Keltainen = 7 volttia ulos


Kahlasin noita cx500 foorumin keskusteluja ja huomasin että ihan nykyaikaisilla muutaman euron komponenteilla saa tehtyä itse 6.95 volttia ulos antavan regulaattorin :)
Ovat muutamat käyttäneet näitä jo parikin vuotta ja hienosti ongelmitta on toimineet. Tästä innostuneena lähdin tutkimaan tätä juttua enemmänkin. Onpahan talvella jotain puuhasteltavaa. Ja sitten kun tuo originaali hajoaa, niin voi vaihtaa ilman että tulee kuukauden taukoa pyörän käyttämiseen, kun hyllystä löytyy sitten jo valmiiksi varaosa.

Kiitokset tästä täytyy antaa cx500 foorumin "Reg in Bristol" nimimerkin takana löytyvälle kaverille.
Laitan vielä urlin tähän viitteeksi että missä hänellä on tämä rakennusohje englanniksi. Kiitokset siis tästä oikealle henkilölle.
https://sites.google.com/site/cx500gl500/7volt
Thank you Reg for this great information :) I share this in Finnish language for every Finnish people. Just for your information if you ever happened to see this blog :)



Tiivistän tähän perään suomeksi lyhennöksen miten tuo homma oikein menee, mikäli lämpömittari ei toimi.

Klikkaamalla kuva suuremmaksi

Sähkökaavion vasemmassa reunassa on regulaattori johon tulee nämä 3 johtoa, jotka näkyvät aikaisemmassa kuvassani. Vihreä = maa, Musta = 12 volttia sisään regulaattorille sekä Keltainen = 7 volttia ulos ja se menee suoraan lämpömittarille, sekä siitä jatkaa suoraan thermo unitille, eli lämpöanturille ja sieltä maadoitus. Eli lämpöanturi sekä mittari ovat sarjassa peräkkäin.

Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa helpoimmasta paikasta, että tuleeko 7 Volttia lämpöanturille. Regin ohjeen mukaan tankin kun irroittaa, niin siinä näkyy lämpöanturin luona vihreä/sininen johto. Kuvassa alareunassa hieman keskikohdan oikealla puolella. Avaa siinä oleva johdon liitoskohta ja mittaa yleismittarilla runkoa vasten että minkälaiset jännitteet siihen tulee avaimen ollessa ON-asennossa.

Jännitteen Regin ohjeen mukaan tulisi olla välillä 6.75V - 7V.
Mikäli sinne tulee tuo noin 7 volttia, niin vika on tällöin hyvin varmasti lämpöanturissa. Mikäli taas sinne ei tule 7 volttia, niin todennäköisesti tuo 7 voltin regulaattori on hajonnut.

Vaihtoehtoina on seuraavat
A) joko ostat uuden käytetyn 7 voltin regulaattorin ebaysta noin 50 dollarilla (38e tällä hetkellä). Ja toivot että se on ensinnäkin ehjä ja että se toimisi edes hetken aikaa. Sillä uusina näitä regulaattoreita ei käsittääkseni enää myydä. Mutta toisaalta kuinka kauan se toinen jopa yli 30 vuotta vanha regulaattori toimii? Ja näitäkään ei myydä edes jatkuvasti ebayssa.

B) rakennat itse uuden 7 voltin regulaattorin, jonka osiin menee vain muutama euro. Tämä vaatii vähän askartelijan vikaa, mutta ei todellakaan paljoa.

Ja koska itse en ajatellut upottaa missään vaiheessa useita kymppejä tuohon regulaattoriin, niin päätin että rakennan itse ja katsotaan kuinka käy. Mikäli homma ei toimi, niin eipä mennyt edes yhden olut tuopillisen verran rahaa hukkaan.

Tarvitset:
  • 7805 mallisen regulaattorin.
  • Lisäksi tarvitset 5mm vihreän ledin, eli diodin.
  • Regulaattorille jäähdytyssiilin esim. TO-220 + lämpöä johtavaa tahnaa esim hopeatahnaa tai piitahnaa.
  • tinaa + hyvän kolvin (ei pistoolimallista)

Käytännössä homma menee näin:


Lainasin kuvaa Regiltä.
I borrowed this picture from Reg's pages. I hope he won't mind :)
At least you get all the credit for this :) And thank you for that \o/


Eli ei sen kummallisempaa. Kuvassa olevaa 1A sulaketta ei ole pakko laittaa sekä 0.1 mikrofaradin konkkaakaan ei tarvita. Näin Regin sanojen mukaan. Eli käytännössä ainoa asia mikä pitää tehdä on liittää diodi oikein keskimmäiseen jalkaan sekä jäähdytyssiili regulaattorille.

Käytännössä kannattaa siis katkaista värilliset johdot alkuperäisestä regulaattorista poikki.
  • Liittää kuvassa näkyvään vasemmanpuoleiseen jalkaan se Musta johto.
  • Liittää kuvassa näkyvään keskimmäiseen jalkaan vihreä led oikein sekä ledin toinen jalka vihreään johtoon.
  • Liittää kuvassa näkyvään oikeanpuoleiseen jalkaan keltainen johto, joka lähtee lämpömittarille.
  • Asettaa paikalleen vielä jäähdytyssiili ja mielellään siilin ja regulaattorin väliin lämpöä johtavaa tahnaa.
  • Valmis

HUOM! 
Led tulee liittä oikeasta jalastaan regulaattorin keskimmäiseen jalkaan.

Ledin toinen jalka on pidempi jalka ja se on Anodi, eli positiivinen jalka.
Tämä jalka (Anodi) on se joka tulee liittää 7805 keskimmäiseen jalkaan.

Lyhyempi jalka on Katodi, eli negatiivinen jalka. Myös negatiivisellä puolella ledin kanta on leikaattu viistoon. Tämä jalka tulee liittää maadoituksena toimivaan alkuperäiseen vihreään johtoon.




HUOM!
Led pitää olla 5mm halkaisijaltaan oleva vihreä led. Ei 3mm led eikä supertehokas smd-led. Vaan nimenomaan 5mm halkaisijaltaan oleva VIHREÄ led.
Normaalisti tuo 7805 antaa ulos 5 volttia (jonka kertoo tuo viimeinen numero). Mutta kun siihen liitetään vihreä ledi kiinni, niin ulosanto onkin noin 6.95 volttia, joka toimii.

Regin sanojen mukaan
- vihreää lediä käyttäen saa noin 6.95V
- keltaista lediä käyttäen saa noin 6.75V
- punaista lediä käyttäen saa noin 6.5V

Joten käytä vihreää lediä. Myös kun kiinnität jäähdytyssiilin, niin jäähdytyssiili ei saa osua mihinkään mikä maadottaa sen pyörässä. Muutoin ulos tulee taas noin 5 volttia 7 voltin sijaan. Eli koko systeemi kannattaa kiinnittää tarkoin sopivaan paikkaan ja eristää pyörän maasta. Vaikka muovisella puoliavonaisella rasialla, että jäähdytys toimii.

HUOM!
Tinaamisessa ei kuulemma kannata käyttää pistoolimaista kolvia. Tällä saa kuulemma todella herkästi 7805 komponentin kärvähtämään. Ovat melko herkkiä hajoamaan kuumuudesta, joten 18W teräväkärkinen kynäkolvi on kuulemma hyvä.



Lopulta koko asetelman pitäisi näyttää about tältä.





Itseasiassa koska tuo 7805 osa kuumenee herkästi ja menee rikki, niin tilasin niitä 10kpl pussin. Samoin 10kpl pussin vihreitä ledejä sekä 10kpl pussin sopivia jäähdytyssiilejä. Ei haittaa vaikka tulisi harjoittelemalla ensin vähän kuraa. Laitan sitten joskus lopputuloksen tänne, kun selviää miten siinä käy.

Useat cx500 kuskit ovat kertoneet että ovat väkästelleet tuollaisen ja hienosti on toiminut useamman vuoden ongelmitta.


And the last words.
THANK YOU REG IN BRISTOL!!!





2 kommenttia:

  1. Mites toi vika ilmenee? Mulla mittari toimii, mut sitten hetkellisesti se saattaa pudota nollaan ja taas vähän ajan päästä toimii...tai kestää aika pitkään että nousee ollenkaan. Olisiko juuri tämä regulaattori kyseessä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. HEi, saattaa hyvinkin olla regulaattori hajalla. Regulaattori löytyy mittaristojen välistä mittarien takaa. Itse en enää lähtisi itse kolvaamaan moista, koska ebaysta saa nykyään parilla eurolla valmiita jännitemuuntimia, joissa voi itse ruuvimeisselillä säätää mihin 12 volttia halutaan muuntaa. pääsee paljon helpommalla.

      Poista