maanantai 20. maaliskuuta 2023

VN750 kaasuttimien läpikäynti sekä ultraäänipesu

VN750 kaasuttimien läpikäynti. Täältä löytyy aikaisempi vastaavan pyörän kaasuttimista kertova tarina

Kawasakin insinöörit ovat suunnitelleet kaasuttimille kyllä melko kompaktin tilan. Jos Honda CX500 pyörästä irroittaa kaasuttimet käteen vartissa, niin VN750 kanssa, homma ei mene näin ripeästi. Ekalla kerralla taisi mennä minulla 2h irroitella kaasuttimet ja toiset 2h laittaa ne takaisin. Nyt meni nopeammin, kun ei ole ensimmäistä kertaa asialla. 

Homma menee kutakuinkin lyhyesti näin. 
  • irroita tankki ja letkut
  • irroita kaasuttimilta lähtevät ilmasnorkkelit kokonaan irti
  • irroita ryyppyvaijeri kaasuttimelta
  • irroita kaasuvaijerit
  • irroita imukurkut (tämä on hankalaa, mutta onnistuu nostamalla kaasarin päällä olevaa muovista ilmakoppaa noin 3-5cm ylöspäin väkisellä)
  • pujota kaasuttimet pyörän oikealta puolen pois (Tämäkin on melkoista tetristä, että saat ne pois)


Snorkkeliputket (imuilmaputket) ovat tämän näköisiä. Ne pitää irroittaa kokonaan. Älä sekoita kumpi on etu- ja kumpi takasnorkkeli. Niissä löytyy merkinnät F = front, eli etu. R = rear, eli taka.


Ryyppyvaijeri tulee vasemmalta puolelta kaasuttimille ja kiinnitys vaijerin nipan osalta on taas kaasuttimien oikealla puolella.




Tetristä tetristä, että saa kaasuttimet pois pyörästä. Se onnistuu, mutta vaatii hermoja.


Imukurkkuja ei kannata sekoittaa ristiin. Ne kannattaa jättää kaasaripesun ajaksi paikoilleen, etteivät mene ristiin.







Jotta kaasuttimet saa purettua toisistaan irti, pitää kaasuttimien välissä olevat vivut irroitella. Sokka ja prikka pois molemmin puolin ja irti lähtee. 


Suuttimet olivat oikeata vakiokokoa kaikki. Tarkastin Haynesin oppaasta. Ei ollut kukaan edellinen omistaja räpeltänyt mitään "virityksiä".


Kaasuttimen rungot ja osat valmiina ultraäänipesuun.


ACV-kalvoissa oli vähän pykimää jo. Vielä varmasti olisi näillä ajanut ja nämä pystyykin vaihtamaan helposti vaikka kaasuttimet ovat pyörässä kiinni. Mutta koska korjaussarjassani oli uudet kalvot, niin laitoin ne paikoilleen. On sitten kaikki uutta.



Neulaventtiileissä oli pienen pieni kiilloittunut ura. Hyvin pieni ja näillä olisi voinut jatkaa vielä. Mutta koska näiden vaihtaminen vaatii koko kaasuttimien purkamisen, niin se on sen verran työläs homma, että helpompi vaan vaihtaa nämäkin uusiin samalla kertaa, koska korjaussarjasta uudet jo löytyykin.




Kohokammioiden pyöreät isot o-renkaat vaihdettiin uusiin, sekä nuo kolmikulmaisen näköiset o-renkaat pohjakuppiin. Kaikki uutta.




Seosruuvit laitoin Haynesin mukaiseen asetukseen, eli 1.5 kierrosta auki. Niitä varmasti säädetään vielä ajossa tulpan värin mukaan, koska edelliseltä omistajalta ne olivat 3 ja 1/8 kierrosta auki.

Kaasuttimet takaisin pyörään vielä uusien bensaletkujen ja alipaineletkun kera. Tällä kokoonpanolla kelpaa ajella nyt taas vuosikaudet.

Luisteista en huomannut ottaa kunnon kuvaa. Kumpikin luisti oli kunnossa, sekä kumikalvot niissä uudenveroisessa kunnossa. Niiden osaltakaan ei tarvitse miettiä toimepiteitä vuosiin.



Kun sain kaasuttimet ja tankin paikoilleen, niin tuuppasin pyörän ulos ja sehän käynnistyi samantien ja kävi nätisti. Ei bensavuotoja missään, joten kaasutinpuhdistus ja läpikäynti oli onnistunut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti