tiistai 7. heinäkuuta 2020

CX500 kytkinremontti

CX:ssä kytkin luisti kun antoi yhtään enempää kaasua. Ihan turha oli yrittää ohittaa autoa, kun kierrokset vaan heilahtivat ylöspäin, mutta vehje ei kiihtynyt mihinkään. Samoin ihan perus kiihdytys luisutti kytkintä vaikkei kahva pohjassa edes kiihdyttänyt.

Siispä kytkinremonttia tekemään.

Moottoriöljyt olivat vasta jotain kymmeniä kilsoja ajetut, joten päätin imeä ne yläkautta talteen ja käyttää samat öljyt uudelleen. Homma käy kätevästi tuollaisella pienellä parin kympin öljyn imulaitteella. 


Sen jälkeen purkamaan kytkinkoppaa auki.


Helppo homma. Sieltä vielä hieman valui öljyä pois.


Sitten ruuvataan pois nuo 4kpl jousien päällä olevia pultteja, jolloin saa jouset ja tuon pelliosion pois.


Samalla voi tarkastaa pellin keskellä olevan painelaakerin kunnon. Koyo 6000 oli laakerin malli, eikä yhtään klappia. Joten mennään samalla laakerilla.


Itse kytkinkorin irroittamiseen tarvitaan erikoistyökalu. Tuollainen jolla saa kruunumutterin irti.


Ja toki jos pyörität tuosta, niin koko kytkin pyörii ja irroittamiseen tarvittaisiin sellainen lukitustyökalu. Mutta tähän on toinenkin kikka. Pyörä keskijalalle. Vaihde päälle ja poljet jalkajarrua samalla kun väännät tuota kruunumutteria auki. Tällöin takapyörän jarru lukitsee kardaaniakselin avulla moottorin ja kytkimen pyörimisen. Kätevää.



Kruunumutteri tulee lopuksi asettaa tuon prikan kanssa siten, että prikan outside osoittaa ulospäin ja tuo kruunumutterin kapeneva puoli tulee painamaan prikkaa. Kiristys samoin jalka jarrulla, mutta oikeaan momenttiin.


Mutteri irti ja koko kytkinpakka lähtee kokonaisena ulos.


Kytkinkori jäi sisään ja senkin saa vetämällä ulos.


Kytkinpakan läpikäynti ja ei ihme, että luisti. Kahdesta kytkinpalasta puuttui kokonaan toiselta puolelta kytkinpalat. Vaihdoin samalla niitä vasten olevat metalliset kytkinlevyt, joissa oli hieman tummumaa kuumuudesta ja luistamisesta. Saattoivat olla jo kieroutuneet hieman.


Kaupasta uudet 10-15% jäykemmät EBC kytkinjouset. EBC kytkinpaloja ei ollut tarjolla, niin tilalle tuli Vesrah kytkinpalat, jotka on  myös made in japan.






Uudet kytkinpalat uimaan öljyyn tuollaiseen rasiaan. Suositeltavaa on kuulemma uittaa ne öljyssä vuorokausi ja asentaa sitten vasta. Siispä näin tehdään.


Lopuksi uudet kytkinlevyt oikeassa järjestyksessä manuaalin mukaan paikalleen ja koko operaatio nippuun. Öljyt sisään ja koeajolle. 

Kyllä toimi hienosti. Kytkinkahva tuntuu jäykempien jousien ansiosta paremmalta ja kytkimessä ei minkäänlaista luistamista. Täysi veto päällä alusta loppuun. 

Hintaa operaatiolle tuli alle 100 euroa.
60 euroa Vesrah kytkinlevyt
14 euroa EBC kytkinjouset
10 euroa tiiviste koppaan

Huomioitavaa!
Kiristä varoen nuo jousia painavat pultit ristiin rastiin. Jos kiristät liian kireälle, niin napsautat niitä pitävät korkeat alumiiniset kierreosiot hajalle. Sen jälkeen joudut ostamaan uutta osaa ebaysta. Hajoavat todella helposti. 

Toinen huomioitava asia. Kytkimen kruunumutteri pitää saada oikeaan manuaalin mukaiseen kireyteen, jottei se aukea ajossa ja sinkoile koneen sisällä.

Muulta osin aika helppo operaatio, jonka voi suorittaa täysin ilman että moottoria tarvitsisi irroitella rungosta. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti