Ajatuksena on pultata VN750 Kawaan joko kiinteät laukut tai irtolaukut. Mutta kuitenkin kunnon isot laukut, joilla on hyvä reissata tarvittaessa pidempääkin reissua. Mutta kuten kuvasta ehkä jollain tapaa näkee, niin takavilkut ovat täysin huonosti sijoiteltuna, ettäkö isoja laukkuja voisi edes haaveilla. Vilkut ottavat joko laukkuun kiinni tai laukkujen kanteen kiinni.
- vaihtoehtona olisi irroittaa vilkut ja laittaa pienemmät ledivilkut johonkin kilven luokse. En kuitenkaan halua laittaa vanhaan retromalliseen customiin mitään moderneja led-minivilkkuja.
- yksi vaihtoehto olisi porata takavalon runkoon kromaukseen reijät ja kiinnittää alkuperäiset vilkut siihen. En kuitenkaan tähänkään halua ryhtyä, koska sitten menee alkuperäinen kromattu takavalorunko pilalle ja kenties vilkkurungotkin pitää modata.
- mahdollista olisi myös ostaa uusi sissybar, johon kiinnittää orkkis vilkut. Näköjään ebayssa on sellaisia sissybareja, joissa on ylempänä orkkis vilkuille kiinnityspaikat. Jotenkin omaan silmään tämä vaihtoehto ei näytä hyvältä. Vilkut menee liian korkealle.
Lopulta törmäsin kawa-foorumilla vaihtoehtoon, joka vaikutti asialliselta. Kawasaki on itse tehnyt laukkurauta-setin, jossa mukana on vilkuille siirtoraudat, jotka siirtävät vilkut ja kypärälukot 10cm taaemmas.
Ongelmaksi muodostui lähinnä, että tätä settiä ei ole valmistettu enää kuin 2000 luvun ensimmäisille vuosille saakka. Eli noin 15 vuoteen ei ole tätä enää valmistettu. Kyseistä laukkurautasettiä ei tahdo löytyä mistään. Ei sitten kissojen eikä koirien kanssa.
4-5kk viikottaisten etsintöjen jälkeen tärppäsi ja löytyi yksi setti jenkeistä ja vieläpä käyttämättömänä. Perus laukkuraudat saa kiinasta 20 eurolla kotiin kannettuna. Näistä sai maksaa moninkertaisesti, mutta on kromaus ja laatu oikeaa Kawasaki laatua. Ei mitään kiinan sontaa, jossa kromaus hilseilee luultavasti muutamassa vuodessa.
Ilo oli suuri, kun paketti saapui.
Mukana täydelliset asennusohjeet räjäytyskuvineen
Tosiaan vaikka vilkut olisi siirtänyt keinotekoisesti omalla viritelmällä eri paikkaan, niin kypärälukot olisivat jääneet silti laukkujen taakse piiloon ja olleet pois käytöstä.
Vilkkujen ja kypärälukkojen rauta on myös osa laukkurautojen kiinnitystä. Itse vilkut ja kypärälukot oli helppo ruuvata niihin kiinni.
Kuva vaiheesta, jossa toinen vilkku on jo siirretty. Tämä havainnoillistaa hyvin miten paljon vilkku siirtyy ja raivaa tilaa laukuille. Tässä vaiheessa olin hieman skeptinen, että tuleeko tästä yhtään nätti asennus.
Kypärälukko tulee törröttämään suoraan taaksepäin tuohon takavalon viereen.
Laukkurauta kiinnitetään tähän vilkun siirtorautaan takaosastaan ja edestä kiinnitetään tuohon iskarin takana olevan pultin paikalle mukana tulevan pidemmän pultin kera.
Sitten toinenkin puoli paikalleen. Nyt näytti huomattavasti symmetrisemmältä, eikä tuntunut enää yhtään pahalta koko asennussetti. Päinvastoin kun sitä katseli, näytti siltä kuin raudat olisivat olleet pyörässä aina. Hyvin on Kawasaki onnistunut tässä setissä.
Sivultakin menee oikein linjakkaasti vilkut ja raudat. Aluksi mietin, että jätänkö tarakan kokonaan pois pyörästä. Nyt kun katselee, niin ei missään nimessä pois. Sopii nyt tasapainoisesti tuohon. Ilman tarakkaa vilkut saattaisivat olla epätasapainoisen näköisesti liian takana.
Se Kawasakin hemmetin ruma muovinen työkaluboksi sen sijaan saa jäädä pois. Tilalle tulee pieni sissybar-laukku, joka korvaa muoviboksin. Sopii taatusti tyyliin paljon hienommin. Katsokaa nyt miten epäonnistunut tuotos tuo muovinen boksi on
Jotain siihen on laitettava tilalle, että saa satulan kiinnityspultit ja tyhjänä ammottavan aukon piiloon. Mittailin, että siihen mahtuu pieni keinonahkainen/nahkainen sissybar-laukku. Tilasin sellaisen ja odotellaan miltä se näyttää, kun se saapuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti