torstai 21. huhtikuuta 2016

CX500 1979 - Outo klopina moottorissa. Syy löytyi.

Ihmettelin edellisen kirjoitukseni videossakin ilmenevää ensikäynnistyksessä kuuluvaa klopinaa. Ihme naksutus kuului moottorin etupuolelta. Kuulosti muoviselta nakutukselta omaan korvaani.






Ensimmäisenä ajattelin, että olisiko se muovinen mekaaninen tuuletin hajoamassa. Niihinhän tuppaa tulla niitä halkeamia ajan kanssa. En uskaltanut ajella ennen kuin saan selvyyden, mistä klopina kuuluu. Eihän se tervettä ole että ajaa pyörällä josta kuuluu sivuääniä.

Siis tutkimaan.

Otin syylärin alta sen 17mm lenkillä avattavan korkin pois, ja pääsin käsin pyörittämään moottoria. Huomasin että yhden kierroksen aikana aina kolme kertaa moottori naksahti. Aina samoissa kohdissa.



Jäähdytysnesteet ulos ja syyläri irti, jotta tuuletin tulee näkyville. Toisinaan niisä muoviosa irtoaa tai löystyy keskellä olevasta metallisesta osiosta, josta se kiinnitetään nokka-akseliin. Testaus toimii niin että ennen kuin irroitat tuulettimen navastaan, niin kaksin käsin kiinni muovilavoista ja voimakasta heiluttamista joka suuntaan. Ei saisi muoviosion heilua yhtään irtonaisena keskiöstään.

Ehjä oli tämäkin. Sama ääni kuului tuuletin irti ollessaan.





Tämän jälkeen alkoi harmitus ja pohtiminen että mikä siellä voisi olla vialla. Koko illan googlettelua ja selvittelyä. Kauhuskenaarioita eri vaihtoehdoista.

Yksi vaihtoehto oli että nokka-akselin edessä oleva kierroslukumittarin pyörittäjän kotelon alla oleva nokka-akselin matokierre on kulunut. Tai että nokka-akselin työntötankoja painavat alemmat rocker armssit olisivat kuluneet. Youtubessa oli videoita näistä. Rocker armssien vaihtaminen onkin sitten isompi homma. Kyllä harmitti pelkkä ajatus jos näin on.

Ei muutakun nokasta pyörittäjän koppaa auki ja tutkimaan.



Sieltä tuli esille nokka-akselin alemmat rocker armssit.


Näyttivät hyvältä eivätkä ollenkaan niin kuluneilta mitä netin videoissa.


Samoin kierroslukumittaria pyörittävä matokierre näytti kuin uudelta. 
Sain hengähtää huokauksesta, ettei ongelma löytynyt vaikeimmasta paikasta.


Toki tämän jälkeen mieleen hiipivät ajatukset, että onko kyse kampiakselin liuskalaakereista. Se olisi toinen mokoma työnsarka, johon ei huvittaisi lähteä näin ajokauden jo alkaessa.

Ei auttanut kuin pudottaa öljyt ja irroitella motti rungosta ja lähteä tutkimaan.

Takaa mottia auki osa kerrallaan ja pyörittelemään että minkä osan irroituksen jälkeen loppuu naksunta.


No ei tarvinnut irroitella osia. Takalohko auki ja huomasin heti että jakoketjuremontistani oli jäänyt nokka-akselia pyörittävä ratas löysälle. Muistan kiristäneeni pultit, mutta muistan myös että unohdin laittaa kierrelukitetta näihin kahteen pulttiin. Se on ehdottoman tärkeää että näihin kahteen pulttiin sekä vesipumpun propelin mutteriin laitetaan kierrelukitetta. 

Näköjään tuli kantapäänkautta se opittua. Aikaisemmissa cx:sissä olen aina laittanut kierrelukitetta, mutta tässä tajusin takalohkon ja vesipumpun kiristettyäni paikalleen, että perhana se liima unohtui.


Kiristin pultit ja klopina loppui käsin moottoria pyörittäessä. Eli syy oli tässä.
Pultit yksi kerrallaan irti. Kierteiden ja vastakierteiden pesu breakcleanerilla. Hetki odottelua että kuivui. Sen jälkeen loctiten kierrelukiteliimaa kierteisiin ja pultit tehdasohjeen mukaiseen momenttiin 1,6-2,0 kg-m.

Motti takaisin kiinni ja se kierrelukite myös siihen vesipumpun mutteriin.

Samalla kertaa kun motti oli irti, niin korjasin helicoililla oikean puolen sylinterin imukurkun toisen kiinnityskohdan. Edellinen omistaja on hampaat irveessä korkannut kierteet motista. Helicoilit on todella helppo laittaa pehmeään mottivaluun ja pitää paremmin kuin alkuperäinen. Tuohon kohtaan ei pääse edes poraamaan ja asentamaan helicoilia irroittamatta moottoria. Tulee runko eteen ikävästi. Joten nämä kannattaa hoitaa tässä vaiheessa. 


Samalla tuli tehtyä loput huollot. Vaihdoin jarrunesteet ja kardaaniöljyt.



Sekä sheps methodilla vuotavan vesipumpun tiivisteen uuteen.


Tämän jälkeen ei pitäisi enää koneen naputtaa.  Eikä se naputtanutkaan kun otin videota.

Tuli hyvä mieli, kun tietää että naputus loppui.

Olkoot tämä ohjeeksi muille CX-miehille ja -naisille. 
Käyttäkää sitä kierrelukitetta noissa kriittisissä paikoissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti