Piti lähteä tänään huviajelulle Shadowilla, kun hellettä piisaa. Mutta lähtö tyssäsi ensihetkiin, kun pyörän startti pyörähti vain muutaman kerran heikosti ja akku hyytyi siihen. Olinkin ihmetellyt, miksi shadow pyörittää starttia jotenkin laiskasti. Mutta nätisti silti joka kerta oli käynnistynyt. Ajattelin että onkohan akku tiensä päässä. Ja veikkaus osui aika lähelle.
Akkukaupan kautta ja samalla mukaan tarttui uutta öljynsuodatinta ja polttoainesuodatinta. Joten perushuoltoa tekemään alkaen öljyistä.
Öljyproppu sijaitsee hyvässä paikassa, jotta sivujalalla öljyt valuvat hienosti pihalle pyörän ollessa kallellaan. Proppu on vain ikävän ahtaassa paikassa. Edellinen huoltaja oli vielä vääntänyt propun apinan raivolla niin tiukkaan, etten meinannut saada sitä auki. Lopulta se onneksi aukesi. Propussa ollut kuparitiiviste, oli todella liiskassa. Kevyempikin kiristys riittää.
Proppu aukeaa 17 millin lenkkiavaimella. Räikkäväännin ei mahdu avaamaan. Räikkälenkkikään ei mahdu. Tavallinen lenkki mahtuu,
Vanhasta pissapojanneste-kanisterista saa halkaisemalla hyvän öljyastian. Sopivasti leikkaamalla siihen saa valutettua shadowin 2.4 litraa öljyä. Kanisterin saa kannettua tukevasti isomman kanisterin suuaukolle ja korkin avaamalla, on helppo jäteöljy valuttaa isompaan keräilyastiaan pois vietäväksi.
Öljynsuodatin sijaitsee moottorin takapuolella ja on mallia metallikuorinen perinteisempi auton öljynsuodatin.
Mikäli se on ohjeiden mukaisesti kiristetty käsikireyteen käsin, niin se ei välttämättä kaipaa työkalua irroittamiseksi. Mutta jos huoltaja on tämänkin vääntänyt apinan raivolla kireälle, niin tällaisella öljynsuodatin-avaimella sen saa auki.
Shadow on aikaisemmin huollettu hyvin ja kunniallisesti liikkeessä. Nytkin oli paikallaan Hondan originelli öljynsuodatin, joka osoittautui olevan Purflux merkkinen laatusuodatin.
Itse ostin Storm-Motorilta Emgo öljyfiltterin. Koittivat tarjota kromattua öljynsuodatinta. Ihan hyvä idea, mutta se ei näy tuolta mihinkään, niin miksi maksaa siitä tuplahinta? Musta perussuodatin riittää. Suodattimen o-renkaaseen sipaisu puhdasta öljyä ja kiristys paikalleen käsivoimin ilman työkaluja. Pohjaproppuun uusi kuparitiiviste ja sekin kiinni maltilla, eikä apinan raivolla. Jos vuotaa, aina voi kiristää hieman lisää.
Sitten vaan uudet 15W-40 öljyt sisään. Itselläni oli kaapissa Mobil Delvaccia, joten laitoin sitä. Aikaisemmassa 600cc shadowissani totesin sen hyvin toimivaksi ja netissäkin kertoivat sen toimivan hyvin 750cc shadowissa. Joten sisään vaan. Ja koeajo osoitti, että hyvinhän se toimii.
Öljyjen jälkeen polttoainesuodattimen vaihtoon. Vasemman puolen sivumuovi irti ja siinä se jo näkyykin. Ostin ihan samanlaisen suodattimen Stormilta noin 8 eurolla. 11mm liitokset suodattimessa, on oikea koko tähän.
Ja sitten se akku... Satulat irti järjestyksessä ensin taaempi satula ja sitten kuskin satula. Yhteensä kaksi pulttia. Todella helppo irroittaa.
Satulan alta paljastuu sytytysboxi. Se irti liitoksestaan, jota ei muuten voi kytkeä väärinpäin.
CDI-boksin alla on muovikansi, joka ruuvataan irti kolmella tähtipääruuvilla. Näiden alta paljastuu akku. Kuvassa kaikki näytti ensin todella hyvältä.
Kunnes aloin irroittamaan plussa-kaapelia. Mitä paljastuikaan :-D
Ikinä en ole nähnyt noin paljon hapettumaa minkään akun navassa. Ei ihme, jos akku ei oikein ole saanut kosketusta ja päässyt ajossa latautumaan. Koska hapettumaa oli noin paljon, niin ei mitään tietoa miten vanha akku pyörässä oli kiinni. Se on ainakin varmaa, ettei akkua ole irroiteltu pyörästä vuosiin. Polttoainesuodattimen vieressä aikaisemmassa kuvassa on työkaluille lokero. Sieltä löytyy plus ja miinus johdoille liittimet, joita kautta akkua voidaan ladata ilman että satulaa tarvitsee irroitella.
Akku oli Euroglobe, eli Motonetin tuotantoa. Pyörä on joskus 10 vuotta sitten tuotu suomeen ja ehkäpä tämä akku on suomessa aikoinaan pyörään ostettu. Akussa ei ollut mitään päiväyksiä missään.
Akku on itse hapotettavaa mallia ja suojakorkki näytti tulleen millin verran pihalle monesta kohtaa ja ihan kuin olisi hieman roiskunut akkunesteitäkin niistä kohdin ja kiteytynyt siihen. Joten päätin, että en lähde tätä enää edes yrittämään. Eiköhän se ole aika vaihtaa koko akku, jottei tämän takia matka joskus tyssää.
Vertailin hieman hintoja vastaavalle akulle.
Motonetissa Yuasan akut 95e ja 119e.
Motonetissa eurogloben samanlainen akku 49e.
Biltemassa akku 45e ja geeliakku 69e.
Lähelle avattu Puuilo on jo ilostuttanut monessa asiassa hinnoillaan. Ja niin se teki nytkin. Puuilossa Dynavolt akku 36 euroa. Veikkaan että on ihan sama akku kuin Euroglobe, mutta eri merkkinen. Akku on ihan saman näköinen, mutta eri logo painettu kylkeen. Pahvipakettikin on ihan samanlainen, mutta eri printillä. No sama se, akku mikä akku. Eiköhän tuolla 36 euron akulla useampi kesä ajeta.
Puhdistin akkukaapelien hapettumat kunnolla hiekkapaperilla ja contact cleaner spraylla. Tämän jälkeen contact protect sprayta kaikkialle. Ja vielä akkunaparasvaa akun napoihin. Johdot kiinni ja plussajohdon kiinnitysruuvin ja kaapelin metallien päälle vielä akkunaparasvaa, niin eiköhän tuo pysy hyvänä vähän paremmin.
Akkuun päivämäärä ja kiinni pyörään. Kaikki takaisin paikalleen ja pari kuvaa CDI-boksista muuten vaan näytille.
Akulle suositellaan 30min - 2h aikaa hapottamisen jälkeen varata itsensä, ennen kuin sitä ladataan millään latureilla, tai laitetaan pyörään käyttöön. Latausta ei tarvitse erikseen edes tehdä hapotuksen jälkeen. Muutaman tunnin jälkeen oli hieno huomata, miten pyörä starttasi paljon terhakammin kuin kertaakaan aikaisemmin. Ja samalla tuli todettua, että Mobil Delvac toimii hienosti Shadow 750 mallissa. Vaihteet toimii kuin ajatus, eikä minkäänlaista kytkimen luistamista.
Tuolla luonnon keskellä on hieno ajella ja sielu lepää.
Hyviä ajokelejä toivotan kaikille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti