keskiviikko 10. joulukuuta 2014

Älä tee näin: Tuontiajoneuvon rekisteröinti mahdollisimman hankalasti

Tulipa törmättyä melkoisiin byrokratian rattaisiin ja valtion virastojen huonosti integroituihin järjestelmiin, kun yritin rekisteröidä ostamaani tuontipyörää.

Erikoiseksi tästä tapauksesta tekee se, että pyörän on tuonut ja tullannut valmiiksi toinen ihminen. Minun tehtäväkseni jäi katsastaa se ensirekisteröintiä varten ja sitä myöten hoitaa kilvet siihen.

Aikaisemmin tämä olikin ihan ok menettely. Mutta helmikuussa 2014 tuli jonkin sortin lakimuutos, jonka vuoksi tuontiajoneuvon ensirekisteröinnin ja kilvityksen voi hoitaa vain sille henkilölle, joka on Trafin tiedoissa Verovelvollinen. Verovelvollinen on se henkilö, joka aloittaa ja hoitaa tullauksen. Kun tulli on maksettu, menee Tullilta siitä tieto Trafin järjestelmään. Tässä siirtyy myös Verovelvollisen tiedot samalla. 

Tällaisessa tilanteessa jossa ensirekisteröinti halutaan tehdä eri henkilölle, kuin verovelvolliselle, saadaan näköjään kaikki systeemin 5 osapuolta hämilleen. Ketkä viisi osapuolta?

  1. Verovelvollinen, pyörän omistaja (pyörän myyjä)
  2. Pyörän ostaja, eli minä
  3. Katsastusasema
  4. Trafi
  5. Tulli


Hetken jo valtasi epätoivo, että onko minulla nyt vaivalla huollettu pyörä tallissa, jota en saa rekisteriin, vaikka siitä on verot maksettu ja se on katsastuksessa todettu kelpoiseksi.

Lopulta useiden eri osapuolten runsaiden puhelinsoittojen ja sähköpostien ym. jälkeen pyörä saatiin kilvitettyä. Vaan olihan ihan järjetön homma.

Koko systeemi kusee yhdessä kohtaa. Tullilta menee vain yhden ja ensimmäisen kerran verovelvollisen tiedot Trafille. Kun verovelvollisen tiedot Tullin järjestelmään muutetaan monen mutkan kautta, niin tästäpä ei lähde enää päivitettyä tietoa Trafille. Tässä koko sotkun suurin ongelma.


Ja koska ongelma tiedostetaan, niin se pitäisi korjata. Vaan Tullin henkilö sanoi puhelimessa, että asiasta on ennenkin taidettu mainita, mutta korjausta ei ole saatu. Käsittämätöntä. Korjauksen tekemiseen menisi vähemmän aikaa, mitä meni tämän yhden episodin puheluihin.

Tämän vuoksi suosittelen jokaiselle tuontipyörää ostavalle seuraavia vaihtoehtoja, jos ei halua suotta turhaa vaivaa, puheluja suuntaan ja toiseen, sekä harmaita hiuksia.

  • Jos olet ostamassa tuontiajoneuvoa, joka on jo tuotu maahan. Osta se siten, että siihen ei ole vielä aloitettu tullausta. Näin voit itse hoitaa tullauksen, tulla näin verovelvolliseksi ja saada vaivatta ajoneuvon rekisteriin nimiisi.
  • Toinen vaihtoehto on, että pyydät maahantuovan tahon hoitavan tullauksen ja rekisteröinnin loppuun asti. Tämän jälkeen rekisteröinti hoituu samoin, kuten normaalisti "suomiajoneuvojen" välisissä kaupoissa. Tosin varaudu siihen, että jos maahantuova taho hoitaa tullauksen ja rekisteröinnin, niin sen jälkeen ajoneuvo myydään suomiajoneuvon hinnalla.


Piirsin tästä omasta tapauksestani vielä kaavion step-by-step ja ketä osapuolia siinä on tahoina mukana. Klikkaa kuvaa, niin näet sen suurena ja luettavana.
Tai jos kuva ei aukea suureksi, niin klikkaa tästä ja kuvan auettua uudelle sivulle, klikkaa siellä kuvaa niin se suurenee isoksi.

Täytyy sanoa että kyllä meinasi usko loppua, mutta nyt jälkeenpäin lähinnä naurattaa...
Etenkin kun näin kuriositeettina mainittakoon, että ostamani pyörän tullin laskema ajoneuvoverolasku oli 18 euroa :-) Tähän koko hommaan kulutettu Tullin, Trafin ja katsastushenkilökunnan ajankäyttö ei kyllä lyönyt leiville. Vähän hymyilyttää myös tuo, että käytetään paikoitellen faxia vuonna 2014.

Kiitokset haluan antaa kyseiselle katsastuskonttorille, jotka ystävällisesti jaksoivat soitella ja hoitaa asian loppuun saakka. Hienoa toimintaa. Muutaman kerran aikaisemminkin käyttänyt samaa katsastuskonttoria ja jatkossakin aion asioida heillä.



2 kommenttia:

  1. Heh, tiedän tunteen.
    Itse jouduin muutama vuosi sitten soittelemaan Viroon asti saadakseni paperin jonka perusteella sain moottoripyörän liikenteeseen. Pyörä oli kiertänyt suomessa jo useammalla omistajalla joista kukaan ei ollut viitsinyt rekisteröidä sitä ja tietysti säädökset olivat ehtineet muuttua sillä aikaa.

    VastaaPoista
  2. Itselläni aikoinaan ensimmäinen askel "moottoripyörämaailmaan" oli 250cc maksiskootteri. Hain sen muutaman sekunnin päätöksellä Tallinnasta asti. Soitin myyjälle, että varaa se minulle, noudan huomenna. Sillä aikaa myyjä ehti pesemään sen painepesurilla vastoin ohjeita ja niin sen digitaalinen mittaristo oli sitten nollaantunut. No skootteri muuten toimi täydellisesti ja oli ihan siistikuntoinen, niin en jättänyt kauppoja väliin sen vuoksi.

    Siinä oli hienoa selvittää tullille, että maksiskootteri ei ole uusi ja ettei veroteta uuden mukaan. Näkihän siitä että pientä normaalia kulumaa siellä täällä ja ettei ole uusi. Mutta oli tosi ilkeä ja turhautunut tullimies ja tahallaan laittoi minut näkemään asian eteen vaivaa.

    Piti Tallinnasta asti pyytää myyjäfirmalta selvityspaperi, miksi mittaristo on nollaantunut. Kiitokset vain bikepoint.ee Tarvolle. Täysin ymmärtäväisesti ja ongelmitta hoiti nopeasti paperin minulle. Voin suositella omalla kokemuksellani kyseistä yritystä. Hoitivat Tallinnan puolella kilvettömän skootterin minulle satamaan ja sain samalla kyydin satamaan, jossa sitten työnsin skootterin laivaan.

    Ja onneksi italialaiselta Malaguti foorumilta löytyi vielä italiaksi juttua, että jollain muulla oli käynyt samoin, kun oli tismalleen samanlaista Malagutia pessyt painepesurilla. Google translatorilla siitä sivusta käännös englanniksi ja suomeksi ja näiden kaikkien kanssa tulliin. Sen jälkeen menikin nätisti loppuoperaatio kilpiin saattamiseksi.

    VastaaPoista