sunnuntai 1. helmikuuta 2015

CX500 Candy jarrunestesäiliön puhdistus ja o-renkaan vaihto

CX500 standardin ensimmäisen vuosimallin pyörässä on jarrunestesäiliö pyöreää mallia, kuten ensimmäisen sarjan goldwingeissäkin. Jollain tapaa tykkään ihan vietävästi tuosta pyöreästä mallista. Onhan se iso, mutta se on myös kaikessa retroudessaan jollain tapaa tosi hieno.

CX:ssä kävi niin, että huomasin talven aikana tallissa välillä käydessäni, että sen valkoisen jarrunestesäiliön ja sen alapuolisen kahvan valuosuuden väli oli kostunut jarrunesteestä. Puhdistin pariin kertaan kyseisen kohdan jarrunesteellä, mutta aina se vaan kostui.

Rupesin selvittämään, että mistä saisi siihen sopivan o-renkaan. No yllättäen Honda ei enää myy siihen sopivaa o-rengasta vaan sen mallin o-rengaskokoa ei enää valmisteta.

Mielessä kävi, jotta vaihdanko sitten koko jarrukahvan ja säiliön modernimpaan malliin. Mutta kun muuten kahva toimii ja on siisti, niin päätin metsästää o-renkaan. Lopulta sain tilattua david silversparesilta briteistä suoraan alkuperäisellä varaosanumerolla sopivan o-renkaan. Heilläkään ei niitä hyllyssä ollut, vaan teettävät tilauksesta aina niitä. Eli voisi melkein sanoa, että tämä o-rengas on käsityönä tehty minua varten :)

Meni melkein 2 kuukautta tilauksesta, kunnes o-rengas vihdoin saapui postissa. Päätin ryhtyä vaihtamaan sitä ja kyllä se kannatti. Siellä jarrunestesäiliön alla oli niin paljon mössöä, kuraa, kiteytynyttä jarrunestettä ja mitälie mössöjä, että puhdistaminen oli ihan enemmän kuin kohdillaan. Liekö kertaakaan puhdistettu 35 vuoden aikana? Valehtelematta parin pikkulusikallisen verran mössöä sieltä sai kaapia pois.

Mutta kun kaikki oli hoidettu ja jarrut uudelleen ilmattu, niin kyllä tuli hyvät jarrut.



Ihan halvaksi yksi o-rengas ei tullut. 11.58 puntaa posteineen.
Eli mitä se nyt tekee joku 17 euroa. Aika kallista.

Onhan tuo säiliö iso mötkö. Mutta jollain tapaa se kuuluu tähän retropyörään.


Kansi pois ja pumppasin osan jarrunesteistä ilmaamistavalla pois, jotta säiliö tyhjeni.
Sen jälkeen säiliön pohjasta kaksi ristipääruuvia pois ja itse säiliön sai pyöräytettyä irti.
Helpompi irroittaa kuin ne uudemmat neliskulmaiset mallit.

Likaa oli sisällä.


Jokainen osa vaan irti toisistaan ja jarrukliinerillä puhdistus. Pinttynyt kiteytynyt sotku lähti rapsuttelemalla puukon kärjellä. 


Suurin ylläri löytyi jarrunestesäiliön alapuolelta. Tätä ei nähnyt aikaisemmin, koska jarrunestesäiliön pohjassa on tuo ylemmässä kuvassa näkyvä metallilevy näköesteenä. Eli 35 vuoden siltti, hieta, pöly, lika, kura, sora, kiteytynyt jarruneste ja kaikki on kertynyt mukavasti tänne.


Puhdistusta ja pudistusta. O-rengas roskiin ja uutta tilalle.


Ennen uuden o-renkaan asentamista, puhdista hyvin kaapimalla kaikki sonta ja kuivunut kiteytynyt jarruneste pois o-renkaan urasta. Mutta ei millään niin kovalla ja terävällä, että saat uria naarmutettua sinne. Tai pian käy niin ettei o-rengas enää tiivistä.

Tässä puhdistettu alusta ja uusi o-rengas paikallaan. 


Voitelin o-renkaan jarrunesteellä kevyesti ja pullautin säiliön takaisin paikoilleen. Meni tosiaan helposti. Peltilevy kupin pohjalle ja ruuvit sopivalla tiukkuudella paikalleen.

Uudet jarrunesteet sisään ja ilmaus. Tuli hyvä ja tiukka jarru.


Samalla vaivalla laitoin bensaletkuun polttoainesuodattimen.


Kevättä odotellessa :)

2 kommenttia:

  1. Näitä juttujas lukiessa tulee mieleen että mikset tee kaikkea kuntoon kerralla? Tää jarruhommakin, oisit voinut vaihtaa ton tiivisteen ja putsata säiliön jo viime kerralla kun vaihdoit nesteet jarruun. Oisit säästäny nestettä ja vaivaa. Vastaavaa oot tehny ennenki blogissas. Kantsis funtsii hiukan ennekun toimii.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Dear Anonyymi, elä suotta menetä yöuniasi. Meni vain noin 2 euron edestä jarrunestettä hukkaan.

      Ei näiden kanssa kannata niin tosissaan pelailla. Eihän mopoilussa ole muutenkaan mitään järkeä. Fiilistouhua koko harrastus. Silloin kun tulee se olo, että "nyt talliin korjaamaan", niin silloin mennään talliin korjaamaan. Ei sen suurempaa symboliikkaa.

      Tällä kertaa sattui vaan olemaan kyseessä mitätön vuoto, jota aluksi ei edes huomannut. Vanha jarruneste oli varmaan niin paksua, ettei se tullut tiivisteestä läpi, kun vuoto alkoi vasta jarrunesteiden vaihdon jälkeen. Ja kun sattui olemaan kyseessä o-rengas, jonka saamisessa kesti 2 kuukautta, niin ei tässä hirveästi ollut kuin odottelua ja vielä enemmän fiilistelyä. Satulassa istumista ja huulienpärryyttelyä ja kevään odottelua.

      Ajokelejä sinulle toivotellen
      - Tuumaustauko


      Poista