torstai 7. marraskuuta 2013

Honda CX500 saa seuraajan vuonna 2014. Honda CTX1300

Pitkään on ihmetelty, että miksei Honda cx500 saa kaltaistansa seuraajaa. CX ei ollut ehkä kaikista suosituin pyörä ulkonäöllisesti ja sen vuoksi Honda lienee aikanaan tehnyt linjauksen että V-moottorit asetetaan poikittain ja käytetään niiden kanssa ketjuvetoa. Ja jos kardaani jätetään, niin vedetään se sitten goldwingeissä boxer koneella.

Honda ei ole tuottanut 30 vuoden aikana pitkittäismoottorilla olevaa V-konetta ollenkaan. Ainakaan tietääkseni. Mutta nyt on esitelty pyörä, joka on ikään kuin CX ominaisuuksilla.

Pitkittäinen V-moottori (tosin V4 ja 1300cc)
Nestejäähdytys ja kardaaniveto. Painoa 330kg, joka vastaa vanhan liiton naku GoldWingejä (GL1000 ja GL1100) kun taas CX painaa noin 250kg nesteet sisällä. Toki moottorin kasvu tuo painoa.
Kytkinkoppa moottorin etureunan alaosassakin muistuttaa vanhan kansan cx500:sesta. Uudessa CTX:ssä ei ole haettu retro-muotoilua vaan muotoilu on ikään kuin uuden GoldWing Bagger mallin pikkuveli. Modernia, mutta tyylikästä.

Saanen esitellä

2014 HONDA CTX1300 AND CTX1300 DELUXE


http://www.cycleworld.com/2013/11/04/2014-honda-ctx1300-and-ctx1300-deluxe-first-look-review-specs-photos/







5 kommenttia:

  1. Eikös Pannarissa ole kuitenkin ollut pitkittäinen V-4 vuosikausia, ja sama kone näyttäisi olevan tässäkin?

    VastaaPoista
  2. Kappas niimpäs onkin. Se on vaan niin hyvin ollut piilotettuna, ettei ole hypännyt silmään koskaan.

    VastaaPoista
  3. Juu eihän se sieltä muovien takaa Pannarissa paljon näy. Nyt ovat ymmärtäneet jättää koneen näkyville.

    Mielenkiintoinen muuten tämä sinun vertauksesi CTX1300:n ja CX:n välillä, ainakin omalla kohdallani molempien ulkonäkö aiheuttaa lievää pahoinvointia :) vaikka tekniikkapuolella nuo ovat taasen varsin mielenkiintoisia tapauksia. (Tosin CX custom on sitten ihan eri asia, sehän on yksi kauneimmista moottoripyöristä.)

    Kiitoksia mielenkiintoisesta blogista, entisenä CX:n omistajana olen sitä monesti (kateellisena) lueskellut ja haaveillut omasta CX-projektista.

    VastaaPoista
  4. Joo siis itse olen myös kahden vaiheilla, että onko se originaalin näköinen standard CX oikeasti hieno. Mielestäni se on todella ruma se etulampun ympärille suunniteltu darth waderin kypärän näköinen muoviviritys. Siellä sisällä menee niin paljon johtoja ja muuta, että se on varmaan vain siksi tehty, että on saatu kaikki piiloon. Harvinaisen ruma edestä.

    Siksi meni pari vuotta ennen kuin päätin mitä cx:llä tehdä. Tässä matkan varrella on ollut paria standardia ja customia cx-maailmasta.

    Oranssi cx oli niin nätissä maalissa ja kunnossa, että en raaskinut suoraan sanottuna sitä lähteä rikkomaan ja rakentamaan. Tuntui paremmalta ottaa ja myydä se pois (vaikka se oli täydellisessä kunnossa) ja ostaa raato rakennettavaksi. Nyt tuon raadon kanssa on kiva kun saa toteuttaa itseään ihan täysillä.

    Custom cx:n vedin museokuntoon. Sen kuvittelin olevan se minun juttuni. Mutta jotenkin se ajoasento ei tuntunut lopulta hyvältä. Aikaisemmin omistin honda vt600 shadow customin. Siinä oli siirtosarjat ja se ajoasento oli enemmän customimainen omaan makuuni, kun sai jalat eteenpäin. CX:n moottorin sylinterit tulee vähän niinkun eteen, niin cx customiin ei kovin järkevästi siirtosarjaa edes saa. Joten siksi oli aika luopua siitä.

    Näitä projekteja tulee välillä aina 500-1000e hintaluokassa nettimotoon, kun vaan malttaa kytätä. Tai sitten laitta sinne vahdin, joka ilmoittaa samantien sähköpostiin kun omat kriteerit täyttävä pyörä tulee myyntiin. Siten itsekin näitä olen ostellut. Sopivan edullinen ja vaikka on raadollisessa kunnossa, niin aina sen kuntoon saa. Näissähän tämä tekniikka on niin yksinkertaista ja ennen kaikkea luotettavaa, että moottorin purkaa ja kokoaan tarvittaessa illassa jos oikein haluaa sykkiä.

    Eli kannustan ostamaan sen oman projekti cx:n.

    Ai niin... sittemmin se oranssi cx taisi mennä palasteltavaksi sille uudelle omistajalle. Ihan kiva että joku uskaltaa/haluaa tuhota hyvässä kunnossa olevan pyörän ja rakentaa siitä näköisensä :)

    VastaaPoista
  5. Kauneus on niin katsojan silmässä. Minulle standardi CX on suruilmeisenä kovinkin vetoavan. Tämä CTX 1300 ei muistutta oikein mitään, mutta minun silmiini se istuu oikein kauniisti - vaikken yleensä tykkää juuri mistään nykypyöristä.

    CX:ssä on jotain sellaista ei-mitattavissa-olevaa, että se vain on niin hauska kapine. Kovin moni entinen CX:n omistaja on katunut, että ikinä myi omansa pois!

    VastaaPoista