lauantai 16. marraskuuta 2013

CX500 feenix - Pakoputkisto kääritty, exhaust wrap

Tuossa oli ehtoo vapaa aikaa, kun vaimo on firman pikkujouluissa. Päätin sitten vähän ottaa siinä viskiä ja sitten välähti, että jos vaikka vähän autotalliin pakoputkistoa käärimään :)

Se titanium kääre, jonka ostin oli 15m pitkä ja 2 tuumaa leveätä. Niin huvittavaa kuin se onkin, niin siitä jäi noin 10cm pätkä ylimääräiseksi. Sen taitoin kääreen sisään lopuksi, enkä lähtenyt leikkaamaan. Uskomatonta, mutta en olisi ikinä uskonut että se kääre riittää noin naftisti siihen. Sen verran paksua torvea tuo putkisto on. Luojan kiitos se riitti, eikä jäänyt 10cm vajaaksi :)

Lopuksi työnsin vielä pihalle pyörän vartiksi käymään tyhjäkäyntiä että pahin kosteus lähtee pois. Huomenna sitten valoisaan aikaan voisi käyttää täysin kuumaksi koko putkiston. Melkoinen höyry nousi putkista. Tuli hieno ja äänikin mielestäni hieman muuttui pehmeämmäksi. Olisiko vaikutusta kun tukee metalliputkea kuitenkin ympäriinsä. Jollain tapaa ei niin metallinen ääni vaan enemmän möreämpi tai pehmeämpi. Mikä on hyvä juttu.

Tuli kyllä tyylikäs putkisto. Olen itse tosi tyytyväinen. Osa kuvista on vähän huonoja kun hämärässä kuvattu ulkona. Oli jo ilta niin siksi en viitsinyt käyttääkään pyörää kovin kovasti.



Ensin käärö veteen tunniksi, jotta se vettyy hyvin. Märkä kääre on helpompi vetää kireälle.

Ensin etuputkien kääriminen. Aloitin ylhäältä sylintereihin menevistä päistä, niin avoin nauhan pää jäi lopulta sitten putkiston alapäähän ja yläpäähän jäi nätisti sisään pyöräytetty pää.

Kun etuputket oli kääritty, niin lähdin takaapäin äänenvaimentajalta käärimään kohti etupäätä. Tavallaan käärös lähtee eri suuntaan tässä tapauksessa, mutta toisaalta saan nätit päät kääröstä näkyville ja ne mahdolliset rumat päät jäämään moottorin alle piiloon. Tuskin sen enempää merkitystä. Hieno tulee silti.


Putkiston takapään kiinnike piti ruuvata irti käärimistä varten. Kuvassa näkyvä nelikulmainen osuus on putkiston takakiinnitys. Siinä on pari reikää ja takana hitsatut mutterit. Kääreeseen ristipääruuvarilla pari reikää pyörittämällä ja kiinike saatiin helposti siihen. Ilman että tarvitsi mattopuukolla katkoa mitään.


Sitten pyörä hetkeksi tulille pihalle ja höyryä riitti helposti vartin verran. Pitää jatkaa aamulla.


Höyryä tosiaan riitti ihan huolella.


Pari kuvaa mitä pyörästä on tulossa. Etulokari puuttuu kuvasta.



Etu- ja takavanne ovat eriparia, mutta eteen on vaihtumassa samanlainen harmaa comstar tuon reversed comstarin tilalle. Ja voi olla että ne maalataan mustaksi kummatkin lopulta. 


Satula tulee laskeutumaan tuosta vielä alaspäin takaosastaan, kunhan pääsen vauhtiin. Takaiskarit vaihtuu uusiin sekä takapään valot ja vilkut vaihtuu muutenkin.

Putkisto näyttää hyvältä. Eikö?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti