perjantai 31. toukokuuta 2013

CX500 DIY cdi-boksin testailua osa 2. Lopputulos 4x100km testiajoista.

Lupasin Akille testata hieman lisää hänen tekemäänsä cdi-boksia. Päätin tehdä testin sitten kunnolla. Testipyöränä toimi cx500 custom jossa 16" takarengas. Eli kulutus pikkuisen isompi mitä standardirunkoisella, koska standardissa olisi 18" takarengas.

Tein 4 x 100km lenkin. Aina sama lenkki ja aina samassa paikassa tankkaukset. Reitti oli suht leppoisaa maaseutulenkkiä nopeuksien ollessa 60-80km/h välillä. Ei hirveästi risteyksiä saati muuta ruuhkaa.

Ensimmäiset kaksi ajoa vedin ihan fiiliksen mukaan. En katsellut niin tarkkaan nopeusmittaria.
Käytössä molemmilla ajokerroilla oli alkuperäiset sytytyspuolat ja käytetyt tavalliset denson sytytystulpat. Ainoastaan cdi-boksi vaihtui välillä.

1. ajo alkuperäisellä cdi-boksilla -> kulutus 5.77 l/100km.
2. ajo Akin tekemällä cdi-boksilla -> kulutus 5.09 l/100km

Pudotusta tuli siis noin 7 desiä sataa kilometriä kohden. Mielestäni aika merkittävä määrä, kun ajotapa pysyi samanlaisena.


No sitten päätin tehdä toisen koeajon ja muuttaa vielä hieman kokoonpanoa
Tällä kertaa vaihdoin tilalle uuden ilmansuodattimen. Vanha oli myös kuin uusi. Tuskin 500km enempää ajettu, mutta kokeen nimissä ajattelin vaihtaa. Lisäksi vaihdoin ne maailmalla hyväksi todetut Tecoparts sytytyspuolat. Sekä uudet NGK iridium sytytystulpat. Nyt kaikki elektroniikka sytytyksessä on uutta. Paitsi kun testataan alkuperäistä cdi boksia.

Sama lenkki jälleen ajoon, mutta tällä kertaa erityistä huomiota nopeusrajoituksiin noudattaen. Mahdollisimman hyvät ajo-olosuhteet oli tarkoitus saada kumpaankin ajoon, että ne ovat hyvin vertailukelpoiset.

3. ajo Akin tekemällä cdi-boksilla -> kulutus 4.80 l/100km.
4. ajo alkuperäisellä cdi-boksilla -> kulutus 5.34 l/100km


Lopputulos 
Kummassakin ajotestissä Akin tekemä cdi-boksi antoi pienemmät kulutuslukemat. Ei väliä siis millä kokoonpanolla muu sytytyselektroniikka oli. Tästä voidaan todeta, että aikaa myöten alkuperäisen cdi-boksin ominaisuudet heikkenevät pikkuhiljaa ja ilmeisesti joutuu vääntämään huomaamattaan pikkuisen enemmän kaasua ylläpitääkseen sopivan nopeuden. Toisin sanoen ikä tekee tehtävänsä. Kuitenkin nuorimmat alkuperäis cdi-boksit alkavat olla kuitenkin 30 vuotta vanhoja. Toiset jopa 35 vuotta vanhoja. Elektroniikkaosat alkavat tulla tiensä päähän.

Ebayssa monet myyvät alkuperäis cdi-bokseja liki 100e + postikulut hintaan. En suosittele ostamaan. Jos muutamalla kympillä saat toimivan boksin, niin sitten se voi olla hyvä varaosa. Mutta koska ikä on mikä on, niin saatat saada osan, joka hajoaa päivien tai kuukausien sisällä. Takuuta kuitenkaan käytetyillä osilla ei ole.

Jos vaihtoehtona on uutta elektroniikkaa omaava cdi-boksi, niin panosta mielummin siihen. Jos pyörässä on se 5000rpm kakomisongelma, etkä halua vielä avata moottoria, niin sitten Ignitech cdi ja voit jatkaa ajamista (170e). Mutta jos pyörä muuten toimii ja cdi on vain rikki, niin sitten ehkä neuvoisin laittamaan sähköpostia Akille parvintage@gmail.com
Tiedä vaikka hän rakentaisi boksin sinulle kun vain hinnasta sovitte keskenänne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti