maanantai 4. helmikuuta 2013

ÄLÄ asenna Ignitech CDI-boksia, mikäli alkuperäinen vielä toimii!!!

Varoituksen sana. Älä vain asenna Ignitech CDI-boksia mikäli alkuperäinen cdi vielä toimii. Moni vaihtaa ignitechiin sen vuoksi, että siinä on ehkä parempi ajoitus ja ajo tuntuu paljon paremmalta ja pyörä reagoi hienommin. Mutta mikäli yhtään ajattelet, että säästämpä alkuperäisen boksin varalle, niin sen voit unohtaa, mikäli asennat ignitechin kiinni ja päätä ajaa sillä.

Riittää että ajat pari sataa kilometriä ignitechillä ja alkuperäismallisesta staattoristasi hajoaa ne kaksi puolaa, jotka tarvitaan alkuperäis cdi-boksin käyttämisessä. Jostain syystä ne hajoavat rikki. Tästä myös itselläni omakohtaista kokemusta.

Kun ostin custom cx500, niin se oli staattorivikainen. Eli alkuperäinen cdi vielä toimi ja pyörä starttasi, mutta kierrokset eivät nousseet yli 5000rpm. Käynnistyminen oli silti moitteetonta joka kerta.

Mutta kun iskin kiinni ignitechin ja ajoin 200km kotiin, niin kotona ei alkuperäis cdi:llä pyörä enää startannutkaan. Ei kertaakaan. Pistin tästä ylös niin myyjän antamat staattorin mitatut lukemat, kuin itse kotona mittaamani ja kohdan 8/9 mittaustulos muuttui radikaalisti. Ja tämä vain tuon 200km matkan aikana.

Viittaan tähän postaukseeni
http://tuumaustauko.blogspot.fi/2012/12/custom-cxn-staattorin-lukemat.html

Eli lukemat, jotka olivat ennen minun 200km kotiinajoani ignitechillä, jolloin siniset piuhat, eli 8 ja 9 eivät olleet kiinni missään. Tästä on juttua että se saattaa rikkoa staattoria enemmänkin jos ne eivät ole kiinni. Ja näköjään mittaus 8/9 oli muuttunut tuon 200km ajon aikana arvosta 226 -> 666. Kun sallittu viitearvo on 77-95.

Eli aja alkuperäis cdi:llä niin kauan kunnes staattori hajoaa tai cdi hajoaa. Sen jälkeen laita ignitech kiinni. Ignitechin uuden version johtosarja on sen verran fiksu, että saat sen suoraan kytkettyä vaikka tien päällä ilman sen suurempaa säätämistä. Virrat saa suoraan takavalolle menevältä johdolta. Ignitechin johdotusten liittimet käyvät niihin suoraan.

Mikä etu alkuperäiskuntoisessa cdi:ssä sitten on? No esimerkiksi se, että jos jostain syystä akku pyörässä on tyhjentynyt, niin pystyt pyörän vielä työntämään ns. mäkilähdöllä käyntiin. Alkuperäis cdi kun toimii vaihtovirralta, jota se saa koneen pyöriessä kun sitä työntää. Kun taas ignitech toimii täysin 12v tasavirralta jota se saa akulta. Tyhjän akun kanssa voi tulla itku silmään jossain reissunpäällä, jolloin matkaa voisi jatkaa vielä alkuperäis cdi:n kanssa kun pikkuisen tuuppaa käyntiin.

Mikä etu ignitechissä sitten on? No esimerkiksi se, että se ei ole yli 30 vuotta vanhaa tekniikkaa, joka voi hajota ihan näillä näppäimillä. Toisin sanoen turvallisempi valinta reissuajoon. Myös ajoitus on parempi ja kaikki ovat kehuneet paljon mukavammaksi pyörän käyttäytymistä ignitechin kanssa.

Päätöksen teet itse, kumpaa käytät :) Itse aion käyttää alkuperäis boksin ensin loppuun ja ignitech jää varalle.

Tästä lisää tarinaa myös täällä Lontoon kielellä, jossa itsekin kirjoittelen
http://cx500forum.com/index.php?/topic/17557-checking-the-cdi/


Unohtui vielä mainita, että ignitechissä tapahtui tuossa 2012 kesällä muutos ja uudemmissa versioissa on myös johdot ja kaksinapainen liitin niihin staattorilta tuleviin siniseen ja valkoiseen johtoon. Vielä tarina ei kerro onko kukaan koettanut estääkö tämä uudempi johtosarja staattorin rikkoontumisen. Todennäköisesti estää, koska miksi muuten niitä johtoja olisi sinne laitettu.


Edit 2. Tämähän meni mielenkiintoiseksi. Noin vuorokausi myöhemmin:
Keskustelu aiheesta jenkkifoorumilla alkoi kunnolla ja mukaan tuli Austraaliasta Raymodulen kehittäjä (vaihtoehtoinen menetelmä ajamiseen, mikäli staattori hajoaa). Analysoivat, että ne ohuemmalla kuparilangalla käämityt high speed coil ja low speed coil puolat jäädessä kytkemättä keräävät niin voimakkaat virrat, että se kärväyttää käämien eristykset ja oikosulku on valmis.

Austraalian keskustelua voi seurata täältä
http://australiancx.asn.au/forum/index.php?topic=10548.0

Lopputulos on se että mittauksissa ilmeni, että noissa kahdessa käämissä on jopa 500-1000 voltin jännitteitä ja ne kärväyttävät käämitykset, mikäli sinistä ja valkoista johtoa ei ole kytketty mihinkään kiinni, kuten alkuperäisen cdi-boksin kanssa ne on kytkettynä. Eli pienikin kokeilu ignitechin kanssa voi johtaa siihen että rikot toimivan alkuperäistyyppisen staattorisi.

3 kommenttia:

  1. Olen itse juuri miettinyut Ignitechin hakkimista ja toimivan CDI:n korvaamista sillä. Mielenkiintonen tämä analyysisi staattorin sytytyspuolien hajoamisesta. Pitäisikö nille rakentaa Ignitechin rinnalle jokin keinotekoinen kuorma, jotta kestäisivät?

    VastaaPoista
  2. Tuohon keinotekoiseen kuormaan en osaa mitään sanoa, joten en lähde neuvomaan :)

    Uskalsin tuosta hajoamisesta kertoa, koska tosiaan itsellä oma kokemus tuosta. Niin hienosti monet starttaukset tein helsingissä kylmällä koneella ongelmitta. Sitten ajoin kotiin ignitekillä ja vaihdoin orkkis cdin takaisin että sain ignitechin tuohon toiseen cx:ääni takaisin. Vaan eipä enää startannut customi alkuperäis cdi:llä. Ja alkuperäis cdi on toimivaksi todettu kaverin cx:ssä kokeilemalla. Eli staattorissa tosiaan hajosi enemmän ne sytytykseen liittyvät puolat.

    Itse meinaan korvata tuon customin staattorin uudella G47 staattorilla, eli alkuperäismallisella. Sellainen kun tuli jo tilattua. Ja tilasin sen tarkoituksella, että voin käyttää tuon alkuperäisboksini ensin loppuun. Jää ignitechi hyllyyn seisomaan toistaiseksi.

    VastaaPoista
  3. Ei niitä kääminpäitä voi jättää kellumaan, palaahan ne varmasti. Kytkettävä maihin jos ei käytössä

    VastaaPoista