maanantai 7. tammikuuta 2013

cx500 Triple Bypass osat tilaukseen

Luotettavaksi havaitusta www.davidsilverspares.co.uk kaupasta lähti tilaukseen triple bypass huoltoon liittyvät osat. Iso nippu tavaraa ja o-renkaita lähti tulemaan. Tehdään kunnon huolto nyt sitten niin on siinä pitäisi olla huoletonta customia seuraavaksi 30 vuodeksi.

Hieman ostoslistaa:

- läjä erilaisia tarpeellisia o-renkaita, tiivisteitä ja stefoja
- vesipumpun tiiviste (mechanical seal)
- jakoketju
- staattori mallia G47
- öljypumpun ketju
- etc...

Ja nyt tulee pro-tip!
davidsilverillä voit valita pyörämallin ja näet listauksen siihen sopivista myytävistä osista. Vaan eipä näy o-renkaat ja kaikki stefat!!! Mutta jos kaivat esiin haluamasi o-renkaan tai stefan alkuperäisen tuotenumeron, niin davidsilverin haulla pystyt hakemaan tuolla osanumerolla kyseisen osan ja laittamaan sen tilauskoriisi. Honda käyttää samoja o-renkaita monissa pyörissä ja siksi ne kai ei ole listattuna joka pyörän osaluetteloissa.
Alkuperäiset osanumerot eri pyöriin taas löytää hyvin esim. täältä
http://www.cmsnl.com/honda-cx500a-1980england_model16465/partslist/
Klikkaat sopivan kuvan auki ja näet sen lohkon osat. Klikkaat osaa ja aukeaa sivu josta näet osanumeron.
Copy pastaat osanumeron davidsliverin hakuun ja tadaa... ei muuta kun osaa tilaukseen.

Itselläni tiukka pohtiminen oli siinä, että laitanko staattoriksi alkuperäismallisen G47 staattorin (170W tuotto) vai edullisemman G8 staattorin  (250W tuotto). G47 kanssa toimii alkuperäinen vaihtovirta cdi sekä ignitech tasavirta cdi-boksi, mutta pienen teho tuottonsa takia sen kanssa ei sitten pidetä mitään lämpöliivejä tai muita härveleitä. Juuri saa ehkä kahvalämppärit ja navigaattorin lataukseen jos vaihtaa osan polttimoista led-polttimoiksi. Kun taas GL500 pyöristä tai CX500 transistorisytytys malleista tutun G8 staattorin kanssa toimii vain ja ainoastaan ingitech tasavirta cdi-boksi. G8 kanssa saisi vaikka mitä lisähärveliä laitettua tarpeen mukaan pyörän sähköihin.

Mutta päätös tuli oikeastaan siinä, että hyllystä löytyy yksi alkuperäis cdi-boksi vielä. Se on ollut nyt jonkin aikaa myynnissä, eikä suomen maassa oikein tunnu löytyvän ostajia. Ei näitä cx pyöriä niin paljon ole, että cdi-bokseista kirkuva pula olisi. Jotenka mielummin käytän sen itse, kuin myyn jollain kuvitellun naurettavalla 20e:lla pois. Hintaero G47 ja G8 staattorilla oli kuitenkin vain 23 euroa. G47 kalliimpi. Voin sitten säästää tuon ignitechin hyllyssä varalla tai myydä pois jos tuntuu siltä.

Täytyy tässä miettiä että hoitaisiko tuon ison huollon ennen vain jälkeen museokatsastuksen. Toisaalta jos hoitaisi ensin museoinnin, niin ei olisi mikään kiire hoitaa tehdä tuota huoltoa. Saisi ihan rauhaksiin tehdä pikkuhiljaa. Toisaalta onhan tässä vielä ajokauteenkin paljon aikaa. 4-5kk. Eiköhän siinä ajassa ehdi huollonkin tekemään. Ajamalla kuitenkin tuon pyörän museotarkistukseen meinaan viedä.

Melko iso huolto tämä on siihen nähden, että tästä tulee museopyörä ja kilometrejä tulee kertymään vuosittain ehkä arvioiden 1000km. Tähän mennessä olen aina omistanut yhden pyörän tai skootterin ja kilometrejä on vuosittain tullut 3000-5000km. Jos nyt omistan kaksi pyörää ja jos meinaan ne molemmat pitää, niin todennäköisesti tähän museopyörään tulee aika paljon vähemmän kilometrejä mukaan huomioiden sääntö, jossa sallitaan vuosittain 30 ajopäivää.

Joko pidän molemmat tai sitten myyn jomman kumman pois. Aika näyttää :) Tai ties vaikka myisin molemmat pois ja tilalle naku Honda GL1000 1976. Kaikki on vielä auki. Tai sitten tähän customiin syntyy samanlainen rakkausside kuin tuohon oranssiin, ettei raaski luopua kummastakaan.

Mutta blogissa on siis tulevaisuudessa tulossa moottorin avausta ja isoa remppaa valokuvin höystettynä.
Pysy linjalla.

6 kommenttia:

  1. Onnea remppaan! Hitaasti ja fiksusti niin hyvä tulee. Itse hosuin eniten sen mech sealin kanssa. Se pitää tosiaan lämmittää tosi kuumaksi (ite käytin keittiöliekitintä) että se liima irtoaa ja sen tiivisteen saa sieltä "donitsikupista" pois. Ennenkun hoksasin tämän niin olin repinyt sitä ties kuinka kauan, mutta näyttäisi kuitenkin että pysyi ehjänä kun nesteet pysyvät omilla puolillaan :)

    VastaaPoista
  2. Ajattelin että vaihdan koko tiivisteen kuppeineen kaikkineen. Eli pikkuisen sen kolon laajentamista ja sitten uusi kokonaan nätisti painamalla paikalleen.

    VastaaPoista
  3. Tupla..

    Voiko niin siis tehdä? Luulin sillon että niin pitää tehdä, mutta en saanut sitä vanhaa "kuppia" pois millään vaikka kuinka taoin sitä, jonka jälkeen tajusin että se pitää irroittaa siitä kupista kuumentamalla. Onneksi oli vahvaa matskua niin ei ollut moksiskaan takomisesta. :D

    VastaaPoista
  4. Sinä vaihdoit sen vesipumpun niin sanotulla "Sheps methodilla".
    http://www.pdsrecording.site90.com/cxgl500/Mseal.html
    Eli sisukset vain.

    Kun taas sen voi vaihtaa kokonaankin. Mutta nykyaikaisten vesipumpun tiivisteiden metallikuppi on millin halkaisijaltaan isompi ja sen sovittamiseksi pitää hieman lohkon koloa hioa.
    http://globalcxglvtwins.forumlaunch.net/viewtopic.php?f=17&t=516

    Kumpikin tapa käy

    VastaaPoista
  5. Hei Fredrik saako kysyä, että millä liimasit siihen vanhaan kuppiin uuden tiivisteen sisälmykset? Jollain kuumakesto tiivistesilikonilla?

    VastaaPoista
  6. En liimannut millään kun sillon ymmärsin ettei tarvitse. Mikähän olisi siinä sen liiman funktio, kun siinä on kuitenkin painetta kokoajan ettei pitäisi olla mahdollista että se pyörii akselin mukana.. tiedä sitten.

    VastaaPoista