Mittarissa on 98 484km ja alkaa iso huolto. Tavallaan olisi ollut kiva ajoittaa iso huolto siihen kun mittari pyörähtää ympäri nollille, mutta antaa mennä näin.
Iskin juuri ultraäänipestyn ja oikeilla säädöillä olevan kaasuttimen paikoilleen ja työnsin pyörän pihalle. Starttasi samantien pienestä hipaisusta. Kävi kuin singeri ja tuntui hyvältä. Päätin käyttää koneen lämpimäksi, että öljy on notkeaa ja tulee ulos mahdollisimman hyvin. Kyllä olikin mustaa öljyä, mutta hyvää oli se, että öljyn seassa ei ollut mitään ylimääräisiä metallipartikkeleita saati muutakaan. Eli ketju ei ole syönyt vielä lohkoa ja muutakaan turhaa (kuten jäähdytysnestettä) ei seassa ollut. Muuten öljy olisi majoneesimaisempaa.
Yksi aika erikoinen päätös hondalta on syylärin pohjassa oleva tulppa. Se on tehty nailonista ja kuminen o-rengas tiivisteenä. Tätä ei väännellä momenttiin millään. Kireys oli sellainen, että sen sai jotakuinkin sormilla kovaa vääntämällä auki. Eli ei hampaat irvessä rikota nailontulppaa.
Sitten jäähdytysnesteet pihalle. Osa jäähdytysnesteistä jäi vielä sisään ja tyhjätään sylinterien etupuolella olevista koloista, joista pitää pultit ensin ruuvata irti.
Syylärin suojakotelo kaipaa entisöintiä. Pinnassa on jotain valumaa. Kunnon kiillotus ja vahaus saattaa hoitaa sen kuntoon.
Sitten vaan koko syyläri irti. Sen voisi upottaa viinietikkaan tai johonkin muuhun sopivaan kylpyyn vuorokaudeksi, niin lähtee 32 vuoden möhnät irti sisältä ja jäähdytysneste kiertää taas paremmin.
Hondan viimeinen pyörämalli mekaanisella tuulettimella. Tuuletin on tyylikkäästi nokka-akselin päässä kiinni ja pyörii moottorin mukana. Tyylikkään yksinkertaista ja huoltovapaata, mutta ei niin energiatehokasta.
Tankki, satula ja kaasarit irti. Tuosta seuraava askel taitaa olla kaatumarautojen ja pakoputkien irroittaminen, jonka jälkeen seuraa moottorin pudotus. Täytyy vielä miettiä minkä päälle moottorin pudottaisi. Maitotölkeille tarkoitettu kori voisi olla hyvä. Jenkkilässä käyttävät paljon sellaista. Pitää mitata tuo moottorin ja lattian välinen väli.
David Silver Sparesiltakin on pari pakettia lähtenyt jo tulemaan ja blogi jatkuu taas kun homma etenee...
Tuota nailontulppaa kannattaa seurata, mulla VF:ssä väsyi kanta irti kierreosasta, ja alkoi tiputella alleen. Joku oli ehkä kiristänyt liikaa, tai sitten vaan aika teki tehtävänsä. Kierre oli joku omituinen, korvaavan metallitulpan etsiminen oli työlästä.
VastaaPoistaJoku vinkkasi netissä joskus kuvan kanssa että sytytystulpassa olisi samat kierteet. Piiloonhan tuo jää, niin periaatteessa sytytystulpasta saisi hyvän tulpan sinne pohjaan. Googlella voi ehkä löytää. Itse en äkköseltään sitä kuvaa nyt löytänyt.
VastaaPoistaKiitokset mukavista blogikirjoituksista. Itsellänikin CX Custom ja olen ajatellut tehdä kaasarihuoltoa talven aikana. Kannattaiskohankkia se jenkkiläinen Keihinin korjausopas? Eikös sun kirjahyllystä sellainen löydy?
VastaaPoistaKatselin noita kuvia ja huomion kiinnitti glykolin vihreä väri. Jotkut ovat suositelleet, että CX:ssä kannattaisi käyttää punaista glykolia. Siitä puuttuvat ilmeisesti jotkut silikaatit. Pitäisi olla hellävaraisempaa vesipumpun tiivisteelle. Näin muistan isojen poikien kertoneen.
Hieno juttu jos joku näitä lukee :) Ja toivottavasti näistä saa jotain ideoita tai fiiliksiä lukiessa.
VastaaPoistaJuu löytyy hyllystä se kaasarikirja. Värikuvaversio. Suosittelen ehdottomasti. Jostain blogin syövereistä löytyy se linkki josta sen voi tilata. Kyllä se mielestäni on koko rahan arvoinen. Itselle se opetti paljon tästä kaasuttimesta. Ja kuinka se pahinkin suutin saadaan sieltä pihalle vastakierretapilla.
Glykolista puheen ollen. Joka ikinen kuva missä cx500 pyörästä on jäähdytysnestettä otettu pois, niin niissä on sinistä tai vihertävää jäähdytysnestettä. Mutta veikkaan että suurimmassa osassa niistä kuvista on likimain 20-30 vuotta vanhat nesteet vaihdettu pois. Liekö silloin ollut edes silikaattivapaata jäähdytysnestettä. Aivan kuten itsekin mainitsit, niin vesipumpulle se silikaatti kuulemma on haitallista.
Silikaatti... se mitä olen siitä ymmärtänyt, niin ne ovat pieniä hiukkasia jäähdytysnesteessä, jotka ikäänkuin pitävät puhtaana paikat. Ikäänkuin karrikoidusti sanoen hiovia ainesosia hiukkasia nesteessä, jotka hiovat epäpuhtauksia syylärissä ja jäähdytysjärjestelmässä pois. Tästä kai tulee se epäilys ja puheenaihe että silikaattia sisältävä jäähdytysneste pilaisi pikkuhiljaa vesipumpun tiivisteen.
No totuutta ei kait kukaan tiedä. Kukaan ei ole tuota asiaa tutkinut siltä kannalta. Pelkkää spekulaatiota. Itse uskon että kunhan jäähdytysneste on moottorin metallille sopivaa, niin sillä mennään. Jäähyneste kuitenkin kannattaa vaihtaa myös parin kolmen vuoden välein. Ei iso operaatio. Ja jos pyörän meinaa säilyttää, niin ehkä se vesipumpun tiiviste kannattaa joka tapauksessa vaihtaa useammin kuin kerran 30 vuodessa. Silloin tuskin silikaateilla on mitään merkitystä.
Tästä huolimatta itselläkin on (muistaakseni) jo hankittuna cx:iä varten hyllyssä punaista silikaattivapaata jäähdytysnestettä 3 litran pänikkä Motonetista.
Sanokoot isot pojat (ne joilla on vyö ja henkselit) mitä tahansa.