torstai 2. helmikuuta 2012

Kiiltää kun kiillottaa

Oli jotenkin niin ruotoisen näköiset nuo tummuneet ja kevyesti kolhiintuneet kaasarin kannet, että päätimpä töistä kotiin ajaessani poiketa bilteman kautta. Kiilloitussetti porakoneeseen 6.90e. No eikö kaikki suomen motoristit halua juuri nyt kiilloitella osiaan, kun kaikki oli myyty. Motonetissä setti maksaa 29.90e joka tuntui suolaiselta. No poikkesimpa huvikseni vielä kodin terran kautta ja 9.90e kiilloitussetti.

Setti sisälsi porakoneeseen kiinnitettävät kaksi erilaista laikkaa. Toinen huopamaista materiaalia hiontaan sekä toinen pehmeää kangasta rättilaikka. Mukava vielä kaksi erilaista pötköä. Toinen hiontaan ja toinen kiilloitukseen.

Sitten kiilloittamaan. On muuten hidasta hommaa, mutta kummalla motivaatiolla sitä viitsii tehdä, kun tulevan jäljen näkee jo muutaman kymmenen sekunnin hionnalla. Kaikki oksidoitunut, tummunut jälki pois ja lopuksi kiilloitus. Nättiä tulee. Juuri sopivaa puuhasteltavaa talvi-iltoihin.

Täytyykin katsella mitä kaikkea tuolla voisi kiilloitella. Vilkkujen pinnat, takavalon pinta, kaasarien kannet, kaasarien pohjat, imukurkkujen varret, venttiilikoppien kannet, jne jne.... No täytyy katsoa mitä jaksaa.


Onhan tuossa eroa kivasti

Ennen kiilloitusta

Kiilloituksen jälkeen
 







Muistaa vaan sitten aina pari kertaa kesässä esim. chrome polish tahnalla kiilloittaa, niin pinta näyttää hyvältä ja siihen jää vielä suojaava kerroskin joksikin aikaa.


2 kommenttia:

  1. "Täytyykin katsella mitä kaikkea tuolla voisi kiilloitella"

    Heh...
    Varo ettei karkaa mopo käsistä ton kiillottamisen kans..
    Jaa, pieni penkkihiomakone, mihin askartelee ton rättilaikan kiinni, ja nopeudensäätö vaikka himmenninpotikalla, niin homma saa ihan uusia ulottuvuuksia...
    Kohta kiillotettu kaikki mikä vaan mahdollista. Niin mopossa, autossa ku kotonaki...

    -Jani-

    VastaaPoista
  2. No tossa olisi pieni lidlistä ostettu penkkihiomakone, jollaiseen netissä joku oli jo säätänyt rättilaikat kiinni. Mutta taidampa vetää ihan tällä porakonejärjestelmällä toistaiseksi.

    Ostin tuon ehkä enemmänkin noita pakoputken etuputkia varten. Ne on aika ruotoisessa kunnossa ja jos niitä saisi vähän kiillotettua siistimmänksi irroittmatta niin hyvä olisi.

    Niinhän se meni että ajan patinaa ei saa kaupasta :)
    Kaasarin kannet nyt ainakin kiillottelen molemmat, mutten noista venttiilikoppien kansista ole ihan varma että haluanko lähteä siihen urakkaan. Siitä ei ole tosiaan sitten paluuta. Ne täytyisi pitää kokoajan kunnossa.

    Ja toisaalta mitä enemmän kiiltää, sitä enemmän joutuu jatkossakin pestä ja kiillotella. Tarkoitus on kuitenkin pitää ajopyöränä tätä eikä näyttelyesineenä.

    VastaaPoista