sunnuntai 5. tammikuuta 2020

Atlantic variaattorin ja peräpään laakerien vaihtoa osa 2

Variaattorin avatessani tutkiminen osoitti, että osa laakereista on vaihtokunnossa. Klappia tai rahinaa tuntui jossain laakereissa. Miksipä ei siis vaihtaisi niitä samalla.

Laakerit löytyivät paikallisista kaupoista. Ostin samalla kaikki laakerit peräpään sisään, koska ajattelin avata ja kurkistaa mitä sieltä löytyy. Melkoista taidetta Italialaisilta valita peräpään 7 eri laakeriksi ihan jokainen eri kokoa. Japsiskoottereissa olisi ollut luultavasti suurin osa samanlaisia. No eipä sen väliä, kun vaan laakerit löytyy. Vielä pitää odotella postista saapuvaksi yhtä tiivistettä ja stefaa, että pääsee vaihtamaan kuluneita laakereita perän hammasrattaille ja akseleille.



Kytkinkellon akselia tukevalle kolmiolle vaihdoin laakerin 6203-2RS.




Samoin siihen hihnan värinöitä pysäyttävään anti flap pulleyhin vaihtui laakeri 6301-2RS.
Tätä ei varsinaisesti ole erikseen merkattu mihinkään, että pystyisi vaihtamaan. Syynä lienee se, että osassa Atlanticeja tämä rulla on muovia ja osassa alumiinia. Minulla oli alumiininen ja siihen näytti pystyvän vaihtamaan.




Takarenkaalle menevän akselin lohkon puolikkaiden sisältä löytyykin sitten 5 laakeria. Tämä on hyvä esimerkki pyörästä taas, jossa on oikeasti tehty huoltoja. Lohkojen sisältä löytyi 5 laakeria, joissa löytyi neljää eri merkkiä. Oli Japanilaista, Korealaista, Argentiinalaista ja Italialaista laakeria.
Vaikea uskoa, että tehtaalta olisi tullut noin värikäs katras laakereita. Luultavasti "SKF Italia" merkinnöillä olevat ovat alkuperäisiä.

Pikkuisemman renkaan puoleisen lohkon sisältä vaihtoon lähtivät kuluneet osat:
 - 11. laakeri takarenkaan akselille 6006-2RS
 -  9. öljystefa takarenkaan akselille 38 x 50 x 7
 -  2. lohkojen välinen tiiviste
Siitä peräöljyjen ulos laskeminen, pultit auki ja lohko käteen.


Sisäpuolinen keskimmäisen rattaan laakeri oli lohkossa hyvässä kunnossa. Sen vastinpari, eli rattaan toisen lohkon laakeri olikin sitten huonossa kunnossa. Siitä kuva alempana.


Itse renkaalle tulevan akselin laakerointi oli vaihtokunnossa. Irti vain ja uutta tilalle.



Laakerin takapuolella oli öljystefa, joka vaihtui toki samalla uuteen.


Hammasrattaiden moottoripuoleinen (tai sanotaanko kytkinkellon puoleinen) lohko sisälsi kolme laakeria.
- vasemmanpuoleinen on takarenkaan akselin päädyn laakeri. Ihan hyvässä kunnossa vielä.
- keskimmäinen on ison välirattaan toinen päätylaakeri. Tämä oli ihan hirveässä kunnossa ja meni vaihtoon. Rattaan toinen päätylaakeri oli hyvässä kunnossa siinä renkaan puoleisessa pikkulohkossa.
- oikeanpuoleinen laakeri on kytkinkellolle menevän akselin päätylaakeri ja hyvässä kunnossa.



Eli ainoa vaihdettava laakeri näistä oli tuo keskimmäinen. Ja voi juusto, että se oli tiukassa. Se on niinsanottu blind hole laakeri. Eli lohko on takana, joten et pääse sitä edes takaa lyömään ulos.
Ostin sitä varten liukuvasarallisen laakerien ulosvedinsarjan.
Ei mitään apua. Vaikka kuinka annoin kuumaa toholla lohkoon ja koitin paukuttaa laakeria ulos, niin ei liikahdustakaan. Ulosvedin sen sijaan jousti pois laakerin sisältä usein vaikka kuinka kireälle sen ruuvasin. Hyvä ettei hajonnut koko ulosvedin. Olin melko varma, että laakeri on liimattu lohkoon.

Ratkaisuksi jäi ainoastaan ottaa dremel käteen, suojalasit päähän ja 2h luppoaikaa käyttöön.
Ensin dreemelöimään pienellä laikalla laakerin sisempikehä likimain poikki. Murtaa se vasaralla ja kiilamaisella ruuvimeisselillä. Siitä murtuu pala irti.

Sen jälkeen kammeta kuula kerrallaan laakerista pois. Melkoinen työ. Lopulta lähtee irti sisempi kehä.


Tämän jälkeen vielä ongelmana irroitella ulompi kehä lohkosta. Jos olisi hitsausvehkeet, niin tämä onnistuisi helposti hitsaamalla ulkokehän sisäpintaan hitsaussaumaa. Viilennyttyään se kutistaa kehää sen verran, että se lähtee nyppäämällä irti.

Mutta en omista hitsausvehkeitä, joten dreemeli käteen ja leikkaamaan siitä kohtaa, missä lohko on vahvimman näköistä. Kovin isoa vekkiä ei tarvinnut lohkoon dreemelöidä, kun ruuvarilla sai jo kammettua puoliksi leikatun ulkokehän pois.




Lopuksi pitää vain muistaa hyvin uittaa lohko, viereiset laakerit ja kaikki muu puhtaaksi tuosta metallipölystä. Joka ei kylläkään edes lentänyt juuri muualle kuin tuonne omaan koloonsa. Mutta käytin silti melkein purkillisen WD40 tyylistä suihketta uittaakseni kaikki pinnat puhtaaksi ja todetakseni, että laakerit pyörivät hyvin.

Pitänee silti vielä huuhdella peräöljyillä moottoria käyttäen kerta kaksi öljyt vaihtaen pihassa.

Pitänee kaivaa jostain tieto, että kuinka laakerit valmistetaan. Sen verran kovaa terästä tuntui olevan ja miten ne kuulat edes saadaan sinne tungettua. Tuntui niin olevan tiukasti kolossaan.


Uusi laakeri jäädytettiin ensin pakkasessa kylmäksi, jotta se kutistuu jonkin verran. Seuraavana päivänä se on jo tarpeeksi kylmä ja toholla lämmittelin tuota lohkoa tuosta laakerin kolon ulkokehältä, jotta se lohko vähän laajenisi. Tämän jälkeen kylmä laakeri oli helppo naputella paikalleen.

Laakerin malli oli 6204-2RS
Tuo kuvan keskimmäinen laakeri. Nuo kaksi muuta laakeria rullasivat niin nätisti, että annoin niiden jäädä. Kumpikaan niistäkään ei ole alkuperäinen laakeri, vaan selvästi vaihdettu kertaalleen merkeistä päätellen.

Tuo keskimmäisen laakerin alapuolella lohkoon dreemelillä tullut lovikaan ei haittaa menoa yhtään. Siisti pieni kolo.


Vielä vaihtoon stefa (25x40x7), joka tulee kytkinkellon akselin juureen. Eli tuon yllä olevan kuvan oikeanpuoleisen laakerin taakse.



Kaikki hammastukset ja akselit olivat hyvässä kunnossa. Saa puhdistuksen jälkeen alkaa kokoamaan nippuun peräpäätä ja variaattoria.


Uuden Athena merkkisen tiivisteen kanssa peräpään lohko paikalleen. Vaikutti muuten hyvältä tiivisteeltä tuo Athenan tiviiste. Se oli peltinen tiiviste, jonka molemmin puolin oli jotain mustaa hieman tahmaista joustavaa materiaalia pinnoitteena. Puristuu varmaan sopivasti kasaan ja pitää nesteet sisällään. Aika näyttää. Jos alkaa vuotamaan, niin auki vaan ja hylomaria väliin, niin johan pitää.


Kytkinkellon neulalaakerin puhdistus ja rasvaus laakerirasvalla


Variaattorin pesu pölyistä ja rasvasta ja siihen uudet TechPulley 19 gramman flying rollers "rullat". Parasta mitä skoottereihin saa. Tuo parhaan kiihtyvyyden ja silti matka-ajossa kierrokset laskevat. Ero entisiin 22 gramman rulliin on varmasti huomattava.



Rullakupin takapellin neljä liukupalaa olivat hyvässä kunnossa. En lähtenyt suotta vaihtamaan.


Sitten vaan variaattorin ja kytkinkellon isot mutterit momenttiin huoltokirjan mukaisesti. Ei pääse ajossa aukeamaan.


Hihnaksi valikoitu Athenan uusi vastaava hihna, kuin mitä aikaisemmin oli paikallaan.



Lopuksi kopassa olevan sihti-suodattimen puhdistus ja koppa kiinni. Perä on nyt kunnossa ja tällä ajelee taas avaamatta helposti vähintään 30 000km.


lauantai 7. joulukuuta 2019

Atlantic variaattorin ja peräpään laakerien vaihtoa osa 1

Ensimmäisen sukupolven Aprilia Atlantic 500 sisältää kahta erilaista variaattoria. Vanhemmissa yksilöissä yleensä on 6 rullaa ja 3 liukupalaa. Tuoreemmissa malleissa on 8 rullaa ja 4 liukupalaa, sekä erilainen etuvarin keskellä kulkeva holkki.

Myös näissä on eri mittaiset variaattorin hihnat.

Skootterilla kun on ikää 18 vuotta ja 70 000km mittarissa, niin ei voi olla mitenkään varma mitä osia sinne on laitettu matkan aikana. 

Huoltokirjan mukaan variaattorin hihnalla on ajettu nyt 30 000km, joka on aika pitkälle yliaikaa. Oikea vaihtoväli taitaa olla 15-20tkm kohdilla.

Samoin variaattorista kuului tyhjäkäynnillä ihmeellistä kolkotusta, joka katosi kun antoi ihan vähän kierroksia. 

Siispä jotta saadaan selvyyttä mistä ääni kuuluu ja mitä osia uusitaan, niin variaattorin koppa auki ja tutkimaan. Rullien kokokin on eri 8 ja 6 rullaisissa versioissa.

Samantien kun sai muovikopan irti, löytyi sininen muovinpala lattialta.


Ja samantien näki että variaattorin hihna on todella vaihtokunnossa. Halkeamaa joka uran pohjalla. Oli se vaan hyvä että lähdin avaamaan koko variaattorin.


Variaattorilautasia pitävä iso mutteri lähtee helpoiten, kun lukitsee sopivalla työkalulla varilautasen ja pitkävartisella hylsyavaimella vääntää mutterin auki.


Sanovat, että kevlarhihnat ovat kestäviä, mutta ne syövät variaattorin lautasien liukupinnat uralle. Tässä näkyi pientä uran jälkeä, mutta kun katsoi sivuta ja koitti sormella, niin ei mitään uran tuntua. Varmaan vain kiillottunut vähän tuosta, mutta suora se oli. Ei tarvitse lähteä vaihtamaan variaattorin osia.


Rullakuppi irti ja heti näki että tämä on 4 holkkinen, eli 8 rullainen kuppi.


Ja kuten huomaa, niin yksi rulla on päässyt halkeamaan ja palasina. Selvisi sen tyhjäkäynnin kolkotuksen syy.


Rikkoutuneen rullan metallilieriö oli hieronut itseään vähän rullan rampin seinämään. Pientä kulumajälkeä, mutta ei uralla eikä pilalla. Ei liene kauaa ollut hajalla rulla.


Rullakupin pinnatkin siistit ja ei uralla.


Kuten arvelinkin. Rullakuppi ei ole ensimmäisten vuosikertojen 6 rullainen, vaan vaihdettu jossain välissä modernimpaan 8 rullaiseen. Rullakupissa oli vuosiluku FEB 05.2010

 

Tasapainotukset porattu kuppiin hienosti


Sitten kytkinkellon pariin. Kytkinkellon akselin värinöiden ja vääntöjen takia akselia varten on luotu oma kolmijalkainen rauta, jossa laakerit akselin tukemiseksi.


No tämä laakeri oli kulunut jo kunnolla, että klappia tuntui sormella. Vaihtoon menee laakeri.


Kytkinkello irti.


Esiin paljastuu keskipakoisvoimalla toimiva kytkin. Kytkinpaloissa on hyvin pintaa. Sanovat, että tällainen kestää hyvin 100-150tkm riippuen ajotavasta ja ajosta.


Kytkinpakan sisällä on neulalaakeri, joka tulee rasvata hyvin. Neulalaakeri tuntui olevan kunnossa.


Variaattorin ja kytkinkellon välissä on ns. "anti flap pulley". Laakeroitu rulla, joka vaimentaa hihnan värinöitä ja flatkutusta ajossa.


Siinäkin oli laakeri kulunut, joten vaihtoon menee.


Varihihna oli Athena S410000350047 variaattorin hihna 26.5 X 14.5 X 1008
Tilasin samanlaisen uuden tulemaan, koska se on hyväksi ja kestäväksi havaittu ja halvempi.




Yksi rulla tosiaan oli hajalla.


Yritin päätellä yhdestä ja useammasta rullasta, mikä niiden paino olisi ollut alkuperäisenä. Luultavasti 22-22.5 grammaa.



Ja mitat 25 x 17 mm



Postikin toi sopivasti Dr.Pulley TechPulley Flying Roller II "rullat". 19 gramman painoiset, eli 3 grammaa kevyemmät, mitä vanhat olivat. Näillä saadaan skootteriin uutta tehoa ensi kevääksi.

Samalla posti toi edellisen kaltaisen Athena premium quality variatatorinhihnan.
Näitä pääsee asentelemaan, kun tuo laakerointi on hoidettu ensin kuntoon.