Talven täydellinen huoltolista alkaa olemaan loppusuoralla. Enää renkaiden vaihdot, kardaaniöljyt sekä kytkinnesteet. Tämä on ensimmäinen pyöräni, jossa on hydraulinen kytkin. En tiennyt yhtään mitä odottaa. Että onko nesteiden vaihto yhtä helppoa kuin jarrunesteiden vaihto, vai vaatiiko se jotain muuta toimintaa.
No lopulta se oli yhtä yksinkertaista kuin jarrunesteiden vaihto.
Alkuperäiset kytkinnesteet olivatkin jo hieman tummuneet jarrupääsylinterin nestesäiliössä.
Itse kytkimen työsylinteri on moottorin vasemman puolen kopan alla piilossa. Siispä koppa auki.
Koppa lähtee auki, kun irroittaa viisi näkyvää 8mm hylsyllä avattavaa pulttia. Kuitenkin sitä ennen pitää irroitella tuo jalkatappi, joka lähtee 17mm hylsyllä. Itse kopan irroittelu on vähän sellaista nitkuttelua. Meinaa pakoputki olla hieman edessä. Mutta kyllä se lähtee, kun sopivaan kulmaan menee.
Kopassa itsessään ei ole mitään tiivisteitä tai muutakaan. Se on vain suojaamassa johtoja ja kaunistamassa moottoria.
Kopan ollessa irti, moottorin kyljestä löytyy samanlainen nippa kuin jarrusatuloissakin. Eli ilmausta tapahtuu tismalleen samalla tavalla.
Ilmausletku kiinni ja pumppaamaan tuoretta nestettä läpi.
Kun letkusta tulee pelkkää puhdasta kirkasta jarrunestettä, täytä lopuksi jarrunestesäiliö yläviivaan asti tuoreella jarrunesteellä.
Osat takaisin nippuun ja homma valmis. En tiedä onko kuvitelmaa, mutta kytkinkahva tuntui hieman kevyemmin luistavalta nyt. Voi olla että vanhassa nesteessä olli jo hieman kitkaa aiheuttavia epäpuhtauksia. Homma on työnä niin helppo ja halpa, että se kannattaa suorittaa säännöllisin väliajoin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti