maanantai 2. marraskuuta 2020

VN1500 Jäähdytykseen liittyvää huoltoa osa 3. Syylärin korkki.

Jäähdytysjärjestelmää huoltaessani tuossa kävi ilmi, että syylärin korkki ei enää pitänyt paineitaan. Se oli lopullinen syy, miksi kuuma moottori laski paisuntasäiliön ylivuotoputkesta jäähdytysnesteitä alleen.

Näihin käy -80 luvun alun Honda Civicin syylärinkorkki, joka on sama mitoiltaan ja pitää saman 1.1 barin paineen. Niiden hinta ei hirveä ole. Muutama euro ebaysta tai kympin verran Motonetista.

Kuvassa vasemmalla alkuperäinen syylärin korkki. Oikealla puolen muutaman euron korvike ebaysta.



Uudesta korkista rälläköin toisen vääntökorvakkeen irti, koska se olisi ottanut kiinni jäähdytysjärjestelmän ilmausnippaan. Korkkia pystyy silti käyttämään ongelmitta ilman toista korvakettakin.


Itse järjestelmän ilmaustahan ei pysty tekemään tankki paikallaan. Joten samalla ostin tuollaisen hanallisen "huoltotankin", johon menee 3.5 desilitraa bensaa. Helpottaa juuri tällaisissa huoltohommissa, missä oikea tankki olisi tiellä.



Kahteen kertaan käytin pyörän ihan kuumaksi asti ja annoin välillä jäähtyä yön yli. Ei tipan tippaa valunut alle sanomalehdelle enää jäähdytysnestettä. Eli tällä selvisi syylärin korkin jousen kuolleentuneen ajan saatossa ja huollon hintalappu jäi muutamiin euroihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti