Tulipa puuhaa taas CX rintamalla. Pihaan roudattiin 2kpl CX650 moottoreita, jotka ovat olleet CX650 Custom mallissa.
Toisessa on staattori särkynyt eli lataus ei toimi ja toisessa on starttaamisen kiinni nappaamisessa ongelmaa ja jakoketjukin jo ehtoo puolella.
Lähdemme kunnostamaan tätä jälkimmäistä. Toinen moottori on mukana lähinnä elintenluovuttajana, mikäli tarvitsee jotain hajonnutta korjata ehjällä.
Jottei selkä kipeänä tarvitse remontoida, niin nostin moottorin pöydälle. Kyllä se vaan painaakin. En muistanut enää että se on niin painava. Varmaan siinä 80kg tienoilla.
Osat tilaukseen tutulta David Silversparesilta briteistä. Ainoa mikä heiltä puuttui Korona-viruksen takia oli Electrexin G8 staattori. Electrexin tehtailla viivettä tuotannon kanssa. Kiitos Korona.
Onneksi kyseinen staattori löytyi ranskasta ebayn avulla.
Ei muuta kuin työn touhuihin ja purkamaan moottoria. Takapään syttyosien koppa auki.
Sieltä löytyi kipinän ajoituskäskyn antava mekanismi.
Ei oltu varmoja onko moottoria koskaan avattu, mutta täältä se selvisi heti. Kyllä on. Ruuvinpäitä on nylppääntynyt ja yksi ruuvi ruostunut ja erilainen, kuin toinen vastaava.
Samoin jäähdytysnesteputken juuri oli vuorattu silikonilla. Täälläkin on joskus käyty.
Vesipumpun koppa auki ja purkamaan mekanismia, jotta saadaan takalohko irti.
Vesipumppukin on ilmeisesti valuttanut juorureijästä, koska vesipumppu oli ihan jumissa ja osat hajoilivat melkein itsestään kun purki hommaa auki. Jäähdytysneste oli ruosteisen väristä.
Vesipumpun ja starttimoottorin irroittamisen jälkeen päästään irroittamaan takalohko, jonka alta paljastuu magneeto. Magneeton irroittamiseen tarvitaan oikean kierteinen pultti ulosvetäjän virkaan.
Starttikehällä on 3 rullaa, jousta ja jousien ja rullan välissä holkit.
Yks holkki oli jousen kera jäänyt jumiin magneeton sisälle koloonsa. Sikäli ikävä paikka, ettei sitä tuolta saa pois mitenkään. Yritin naputella, koputella, vasaroida kuminuijalla ja kaikkea, mutta se on kuin liimattu. Tämän johdosta yksi starttikehän kolmesta rullasta ei ole ollut mukana starttaamassa moottoria ja moottori ei ole kunnolla aina napannut kiinni ja lähtenyt pyörimään.
Siellä se näkyy, että paikka on sellainen, mihin ei pääse edes poraamaan. Rulla on päässyt kolisemaan itsekseen siellä ja kuluttanut jelkoisen jäljenkin tuohon metalliin.
Samoin se on tuohon rullakolon yläpuoliseen peltiin painanut jälkiä.
Nyt tuli tarvetta sille toiselle moottorille. Sitä purkamaan ja sieltä irroittamaan magneeto tähän tarpeeseen. Onneksi oli varamoottori. Magneetojen hinta pyörii aika korkealla käytettynäkin.
Toinen ehjä magneeto pöydälle ja uudet rullat, jouset ja holkit starttikehää pyörittämään.
Magneeto sivuun odottamaan ja sitten sukelletaan syvemmälle, jotta päästään irroittamaan jakoketjua.
Peltikuppi irti ja peltikupistakin paljastuu, että jakoketju on joskus syönyt siitä reunasta siivua. Viittaa vahvasti siihen, että jakoketju on jo kertaalleen vaihdettu.
Samoin tässä on joku venynyt ketju joskus syönyt moottorin lohkoa, kuten oikeastaan melkein jokaisessa CX:ssä, jonka jakoketjun olen vaihtanut. Tämä ketju se ei ole, koska tuo ketjun syömän lohkon päälle on vaihdettu pultti, jota ketju taas ei ole syönyt. Eli pultti on vaihdettu.
Ketjun ohjurit olivat siistissä kunnossa eikä mitään murtumia. Samat voidaan käyttää uudelleen.
Jako ohjeen mukaan kohdilleen ja irroittamaan ketjua.
Uuteen ketjuun verrattuna venymää oli. Ja automaattikiristimen männän asennosta näkee, että oli hyvä aika vaihtaa ketju.
Vanha ketju vasemmassa kuvassa ja uusi oikean puoleisessa kuvassa.
Sitten voi alkaa kokoamaan taas konetta. Starttikehä paikalleen ja sen päälle takaisin uusi magneeto.
Moottorin päällä oli vesiputket ja termostaatti. Sinen vaihdettiin kaikki o-renkaat ja termari.
Momottorin etupää auki. Siellä oli öljypumpun ketju myös venynyt, joten samalla kertaa sekin vaihtoon, koska moottori on pöydällä. Helppo hoitaa tässä samalla.
Uusi ketju paikallaan.
Kytkinkori itsessään näytti hyvältä, eikä ollut näihin tutusti ajan kanssa tulevaan lovetusta ollenkaan. Hyvä kytkinkori vielä pitkäksi aikaa.
Sitten vaan etupää nippuun ja takalohkon ja staattorin kimppuun. Uudeksi staattoriksi valitsin Electrexin staattorin. Hinta oli jotain 136 euroa posteineen. Puolta halvemmalla saa kiinasta staattoreita, mutta sanoisin että ei kannata säästää tässä kohtaa. Koko moottorin irroitus ja avaaminen on niin iso operaatio, että et halua tehdä sitä kuitenkaan pian uudestaan. Joten laadukkaita staattoreita vain paikalleen. Itse olen electrexin staattoreita käyttänyt näissä ja hyvin ovat pelanneet. Briteissä valmistettuja staattoreita.
Staattori kiinni lohkoon ja samalla vaihtuu nokka-akselin stefa, vesipumpun mekaaninen tiiviste, vaihdepolkimen akselin stefa sekä suurten sisäisten vesiputkien o-renkaat.
Nyt ollaan siinä tilanteessa, että takalohkon saa laittaa takaisin paikoilleen ja ryhtyä kokoamaan moottoria loppunippuun.
Siipipyörän kansi paikalleen ja kromiselle vesiputkelle uusi tiiviste ja vesiputki paikalleen.
Sytytysjärjestelmän osat moottorin taakse vielä paikalleen ja homma valmis.
Sytty säädettiin tämän ohjeistuksen mukaan
https://motofaction.org/motorcycles/honda-cx-gl/how-set-ignition-timing-ti-static-procedure-cx500-gl500-cx650-gl650/
ja kierreliimalla vielä keskipultti paikalleen.
Viimeisetkin tiivisteet ja sytytystulpat ja muut paikalleen ja homma valmis.
Seuraavana päivänä omistaja soitteli, että oli saanut motin pyörään ja käynyt koeajolla ja kaikki pelaa nätisti. Mistään ei mitään vuoda ja kuulemma startti pyörii niin vikkelään, ettei koskaan ole pyörittänyt niin hyvin ja napannut moottoria käymään. Eli kannatti se starttirullien ja jousien vaihto käytännössä.
Hyvä homma. Turvallisia aurinkoisia kilometrejä toivottelen CX650 Customin omistajalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti