perjantai 29. toukokuuta 2020

CX500 perushuollot. Öljyt ja venttiilien välykset

Perushuollot hoitoon ennen kunnon ajokautta. 

Tällainen nippu osia tarttui mukaan Motonetista ja Tokmannilta.


Moottorille annoin sisäpesun ennen öljynvaihtoja. Itse ostin motonetista Motox moottorin sisäpesuainetta. Sitä ohjeen mukainen määrä moottoriin moottoriöljyjen sekaan ja pyörä käymään pihalle joksikin aikaa. Sen jälkeen öljyn valutus pois ja öljyjen sekä suodattimen vaihto.

Vanha öljy oli hiljattain vaihdettu, joten se ei ollut vielä kovin likaista kun tarkistin sen ennen sisäpesua. Mutta kyllä se moottorin sisäpesu aina näyttää irroittavan mönjät kiertoon ja lopulta jäteöljyksi meni aika mustaa tavaraa.


Öljynvaihdossa on kätevä  tuollainen vanha auton takakontin muovimatto ja sanomalehtiä. Toimii kunnon kaukalona, jos meinaa vahingossa öljyä lorahtaa ohi syystä tai toisesta.


Öljynsuodattimen kotelossa on tärkeää että sieltä löytyy jousi ja prikka. Tuo prikka tahtoo monilla kadota ajan kanssa, koska se liimaantuu suodattimeen kiinni ja suodatin lentää roskiin usein niin että prikka lähtee mukana. Kannattaa olla tarkkana, ettei kadota sitä.


Motonetista saa suoraan Champion öljynsuodattimia Honda CX:ään.


Sitten vaan uudet öljyt 2.7 litraa sisään. Moottorin käyttöä minuutti ja 5 minuuttia odottelua. Öljypinnan mittaus ja pitäisi olla just kohdillaan.

Kardaanin kimppuun. Kardaaniöljyt valutettuna pois astiaan öljyt olivat aika lirun oloisia. Näihin suositellaan jos mitäkin öljyjä kardaaniin. Aina ATF automaattivaihteiston öljyistä kaikenlaisiin muihin öljyihin. Olisin laittanut täyssynteettistä 75W-90 öljyä, mutta sitä ei nyt ollut saatavilla, joten laitoin Teboil EP 80W-90 vaihteistoöljyä.

Uusi öljy on helpoin laittaa sisään imemällä se ruutalla pullosta ja ruuttaamalla se kardaaniin sisään. Oikea määrä on, kun kardaanin täyttöreijästä alkaa valua öljyä pois.



Öljynvaihdon jälkeen tarkistin vielä venttiilien välykset ja tappettien kunnot, koska tappetit pitivät pientä tikitystä moottorin käydessä. Moottori aina oikeaan ajoituskohtaan ja tarkistamaan. Tappetit olivat hyvässä kunnossa. Yksi tappetti oli kulunut hieman uralle ja sekin hienolla hiekkappaperilla tuli hyvään kuntoon. Muut olivat kaikki todella hyvässä kunnossa.


Oikea imuventtiilin tappetti alempi


Oikea imuventtiilin tappetti ylempi

Oikea pakoventtiili tappetti alempi. Ainoa jossa oli vähän koloa ja hiomalla tuli kuntoon.

Oikea pakoventtiili tappetti ylempi

Vasen imuventtiili tappetti alempi

Vasen imuventtiili tappetti ylempi

Vasen pakoventtiili tappetti alempi

Vasen pakoventtiili tappetti ylempi

Tappetit olivat ja tulivat kuntoon. Välykset säädin ohjeen mukaan imu 0.10 mm ja pako 0.12 mm.
Samalla TL yläkuolokohdan asennossa säädin myös manuaalisen jakoketjun kiristimen.

Tikitykset loppuivat siihen. Öljyjä ei vuoda mistään. Onnistunut perushuolto.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti