sunnuntai 17. helmikuuta 2019

Burgman AN400 1999 variaattorin läpikäynti

Alkaa huoltotoimenpiteet kawassa ja Burgmanissa loppumaan. Vielä piti jotain sunnuntaipuuhaa keksiä. Siispä variaattoria tutkimaan, mitä se on niellyt.

Edellisen omistajan mukaan varihihnalla ei oltu ajettu kuin tuhat tai pari tuhatta kilometriä. Koskaan ei voi tietää mikä on totta ja mikä ei, niin ajattelin, että katsotaan asia läpi.


Jotta variaattorin kopan saa pois, pitää irroitella tuo vasemman reunan alakate. Yksi ristipääruuvi varikopan kohdilla, joka liittää ylä ja alakatteen yhteen. Sitten pohjassa ja jalkapaikkojen kumien alla muovisia verhoiluklipsuja muutama pois ja katteen saa vedettyä pois.

Tämän jälkeen muovisen variaattorin kopan saa pois muutaman pultin irroittamalla.

Muovisen kopan alta löytyy metallinen varikoppa. Tämä toimii kytkinkellon akselille tukirankana. Kytkinkellon ulkoreunan kohdalla on laakeri, jota vasten se tukeutuu. Eli tämä metallikoppa pitää irroittaa vetämällä suoraan sivullepäin. Ei vääntelemällä. 


Tämän jälkeen päästään näkemään etuvariaattorin levylautaset sekä takavariaattorin kytkinkello.


Sen verran tiukassa nuo mutterit, että tuollaisella erikoistyökalulla pitää lukita vapaana pyörivät etuvari ja kytkinkello, kun niiden 24mm mutteria yrittää irroittaa. Muuten silkka mahdottomuus.


Etuvariaattoriin oli tullut pieni ura hihnan huippukohtaan. Tarkempi vaihtaisi variaattorin osat uusiin tässä vaiheessa, mutta kokemukseni mukaan burgman toimi hienosti syksyllä, eikä ura vaikuttanut menoon mielestäni mitenkään niin jatketaan tällä.


Rullakupin takapuoli näytti hyvältä.


Rullien tullessa esille, leukani loksahti auki. Alkuperäinen variaattori oli korvattu Malossin multivar virivariaattorilla ja malossin rullilla. Mahtavaa.


 Rullien paino ei selvinnyt täysin, koska olivat niin kuluneet reunasta. Joko niissä lukee 16 gr tai 18gr. Veikkaan 16gr, koska rullat olivat lähes kulumattomat. Ei sellaista isosti kulunutta kohtaa vielä missään kohtaa.

Ensimmäisissä AN400 malleissa vuosina 1999-2006 vakiorullien paino on 21g.
2007 alkaen rullien paino on vakiona 19g.

Muutama kuva eri rullista. Mielestäni näyttää 16g olevan.



Punnitsin vielä keittiövaa'alla rullat. Vaaka näyttää gramman tarkkuudella ja kaikki rullat näyttivät lukemaa 16g. 


Laitoin vielä kaikki rullat kerralla ja se näytti 132 grammaa. Se kun jaetaan 8 rullalle, saadaan keskimääräiseksi painoksi 16.5g. Saattaa vaakakin heittää hieman.


Variaattorin rullakupissakin luki Malossi. Kaikki puhtaaksi ja nippuun takaisin skootteriin kiinni.


Ei vuotoja missään ja laakerointi tuntui kaikkialla toimivan ilman klappia.


Varin takapään kytkinkello irti ja katsomaan millaiset palat löytyy keskipakoiskytkimestä. Kytkinkello ei ole ylikuumentunut. Jos olisi, niin kytkinkello tahtoo alkaa yleensä sinertämään.


Keskipakoiskytkin on siistissä kunnossa. Puhdas ja komia.


Kytkinpaloissa oli runsaasti pintaa jäljellä. 4mm jäljellä, kun vaihtoraja on 2mm.




Variaattorin hihna on yksi laadukkaimmista. Mitsuboshi. Tätä käytetään paljon alkuperäishihnana. Kunto oli erinomainen. Ei halkeamia tai epäilyttäviä jälkiä missään. Takaisin paikoilleen vielä pitkäksi aikaa.

Mitsuboshi 27601-15F03
Käy Burgman AN400 vuosimalleihin 1999-2002


Manuaalin mukaan hihna vaihtoraja on 22mm leveys. Tässä on 23mm. Hihna ei siis ole tosiaan vanha. Pitkästi vielä ajettavana.



Sitten paikkojen puhdistus ja taas todettu, ettei vuotoja ja laakeroinnit kunnossa kaikkialla. Osia takaisin nippuun.




Keskipakoiskytkimen vastapainejousi on keltainen, joka viittaa myös Malossin Multivariator settiin.



Hihna kannattaa laittaa takaisin siten, että sen asettelee kytkimen levylautasten väliin. Sitten puristaa levylautasta sormin kytkintä päin. Ikään kuin auki. Se aukeaa sen verran, että sinne väliin saa hihnan ja sitten asettelee sen akselille. Nyt hihna on keskemmällä kytkintä ja siten myös löysempi rullakupin levylautasien kohdalla. Näin saadaan kiristettyä etuvarin mutterikin. Muutoin jos hihna on varin välissä keskellä, niin kiristys ei välttämättä mene täysin pohjaan ja mutteri irtoaa ajossa. Been there. Näin kävi itselläni 250cc skootterin kanssa kerran isolla tiellä.


Lopuksi vielä momenttiin pultit. Takavarin pultti 85Nm ja etuvarin pultti 105Nm





Valmis. Tuli hyvä fiilis, kun joku edellinen omistaja on sijoittanut Malossin virivariaattoriin ja rullatkin olivat kuin uudet. Kovaa ajoa vaan useampi vuosi pelkillä öljynvaihdoilla.


Rullista tuli mieleen, että orkkis variaattorin kanssa laittavat paljon 16-18g rullia 19 ja 21g vakiorullien sijasta. Kierrokset nousevat ja kiihtyvyys on parempi. Taajamassa toimii paremmin hieman hyökkäävämpi laite. Kierrosten nousu taas nostaa kulutusta. Vakio rullat ovat painavammat ja niillä kierrokset taas laskee, joten maantieajossa kulutus on maltillisempaa.

En itse ehkä olisi koskaan lähtenyt ostamaan 16g rullia. Olisin varmaan ottanut 18-19g rullat. Mutta näköjään 16g rullat toimivat todella hienosti tässä sillä perusteella, mitä 800km ehdin syksyllä ajamaan. Kulutuksessa päästiin alle 4 litran kulutukseen. Olikohan 3.8l/100km tarkka. En tiedä paljonko Malossin multivari eroaa vakiovarista ramppien jyrkkyydellä ja halkaisijallaan tai hihnan kulmalla. Mutta olisi mielenkiintoista koittaa vakiorullia Malossin kanssa ja nähdä pääsisikö lähemmäs 3.0l/100km kulutusta. Kokeilun vuoksi ei viitsi kuitenkaan lähteä rullia ostelemaan, koska niiden hinta on 40-80e setti ja sitä polttoainesäästöä ei kuitata luultavasti rullien käyttöiän aikana mitenkään. Jos noin niinkun kokeiluna lähtisi testaamaan. Tämä 16g on hyväksi havaittu. Ostaisin ehkä jatkossa 16-17g rullat tähän yksilöön.

Harmi ettei tullut mitattua rullien halkaisijaa ja leveyttä. Olisi ollut kiva nähdä onko rullien koko vakiorullien kanssa sama.
Google kertoi jälkeenpäin, että:
Malossin rullat olisivat 26 x 12.8mm.
Kun orkkis rullat ovat 26 x 13mm.

Eli menevät yks yhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti