torstai 20. syyskuuta 2018

Honda CX500 custom tuli huollettavaksi kaverilta

Työkaveri toi oman Honda CX500 custominsa läpikäytäväksi. Pyörä täysin toimivana laitettu muutama vuosi sitten lämpimään talliin seisomaan ja nyt tarkoituksena ottaa jälleen käyttöön, niin käydään perusteellisesti läpi.

Pyörässä on vaihdettu joitakin kymmeniä tuhansia sitten jakoketju ja staattori. Hammaslääkäripeilitarkastelu kertoi, että jakoketjulla on vielä yli puolet kiristysvaraa jäljellä. Vanha staattorikin oli osalaatikossa, joten se on vaihdettu uuteen orkkismalliseen. Pyörä tuotiin valmiiksi osittain purettuna, joka helpotti heti urakan aloittamista. Kaiken kaikkiaan siistikuntoinen pyörä. 


Alkuperäiset alkukäyrät olivat niin ruostuneet jo, että päätettiin laittaa uutta putkea niin alkukäyriin, kuin äänenvaimentajiksi. Kyllä uudet kromatut osat ovat aina tyylikkäitä.



Moottoriöljyt toki lähti vaihtoon ja tilalle tuli märkäkytkimen vaatimaa jaso ma luokituksen öljyä. Teboil classic 20W-50, jota on kehuttu paljon näihin vanhoihin sopivaksi.


Vesipumpun tiivisteen juorureikä kertoi tarinaa, että on valuttanut ajossa jäähdytysnestettä. Joten vesipumpun mekaaninen tiiviste lähti vaihtoon. Koska moottoria ei tarvitse lähteä nyt muuten aukoomaan, tein sen tutulla Shep's Methodilla. Eli vaihdetaan vain vesipumpun tiivisteen metallikupin sisältö. Eli jousi ja kumiosat jne. Itse alkuperäinen metallikuppi jää kiinni lohkoon. Samalla tavalla olen vaihtanut useita vesipumpun mekaanisia tiviisteitä ja ongelmia ei ole ollut.

Kaasarit irti, jäähdytysnesteet pois, vesipumpun propellin suojakoppa irti ja siinä vesipumppu näkyykin jo.


Edellinen omistaja on tykännyt käyttää paljon silikonia. Sitä ei tarvita, jos käyttää aina uusia hyviä tiivisteitä. Turhaa sotkua vaan ja huonolla tuurilla lähtee vesikiertoon silikonia ja jumittaa termostaatin.


Sheps methodilla tuosta vetäistään akselin kohdalta irti tuo jousitettu osuus mekaanista vesipumpun tiivistettä. Alla lohkon päällä näkyy uusi metallisen pohjakupin kera. Uudesta tuon jousiosan saa irroitettua lämmittämällä sytkärillä hetken pohjakuppia. Kun kuuluu ritinää, niin liimaus irtoaa ja jousiosan saa irti. Varo se on kuuma.


Lohkoon jäävä metallikuppi näyttää tältä. Puhdista se todella hyvin jarrukleanerilla, jotta uuden tiivisteen liimausta tulee pitämään. Uusi tiiviste liimataan kuumakestosilikonilla. 


Mekaanisen tiivisteen vastakappale on keraaminen valkoinen rinkulka kumitiivisteen kera. Kutsuvat tätä osaa nimellä Polo Mint. Se vaihdetaan myös joka kerta.


Innokas silikoninlevittäjä on saanut hyvin sotkua aikaan. Ei näin!


Vaan näin! Kunnon puhdistus ja uusi oikea tiiviste, joka maksaa hurjat 5-6 euroa.


Sitten kun mekaanisen tiivisteen liimaus on ollut puristuksissa ja kuivumassa päivän verran, ruuvataan pumppu kiinni uuden pehmeän kupariprikan kanssa oikeaan momenttiin. Näin tiivistyy viimeinenkin kohta. Voi laittaa osat nippuun ja uudet jäähynesteet sisään.


Myös etujarru vaati täydellisen huollon. Jarrupääsylinteri pumppasi tyhjää ja selvästi vuoti. Homma alkaa purkamisella ja puhdistamisella. Jarrunesteet pois ja säiliön puhdistus. Sen jälkeen säiliö nypätään pois ja vaihdetaan sen pohjaan uusi O-rengas jolla se kiinnittyy alustaansa. 



Jarrupääsylinteri oli aika sotkuinen. Kaikki sonta pois ja täytyy katsoa, että siinä tuo pieni relief reikä on auki. Se on pienempi kuin neula, mutta tärkeä, ettei ajossa laahaavat jarrut lukitse jarruja. Näin on käynyt yhdelle tutulle.  Tässäkin relief hole oli tukkeutunut ajan kanssa seisoessa ja vaati avaamisen.



Itse jarrupääsylinterin työntömäntä oli vuotanut selvästi. Maalikin kupruillut jo. Lukkorengas auki ja kylmästi kaikki osat vain pois. Puhdistus ja uutta sisään.




Tämän jälkeen jarrusatuloiden kimppuun. Se oli niin sotkuista hommaa, etten huomannut juuri kuvia ottaa. Mutta lyhyesti, kun männät oli ulkona kummastakin jarrusatulasta löytyi noin teelusikallinen hienon hienoa silttiä/muhjua joka jumittaa mäntien liikettä.

Kunnon puhdistukset, uudet öljystefat sekä pölusuojat männille. Jarrupalat olivat ihan hyvät, mutta yksi jarrupala oli asennettu 180 astetta kierrettynä väärin ja kuluttanut siitä jännästi laahaten metallia. No oikein päin käännettynä se on vielä ihan käyttökelpoinen jarrupala ja meni takaisin paikalleen, kun jarrupalojen ja vastinkappaleiden liukupinnat olivat puhdistettu ja kevyesti rasvattu.


Jarruihin uudet jarrunesteet ja jarrut tuli kuntoon.

Sitten kaveri kantoi tällaisen pahvilaatikon luokseni. Honda logot ja honda pehmusteet sisällä. Niiden seasta löytyi ehkä maailman ainoa alkuperäisessä laatikossa ollut 36 vuotta vanha Honda CX500 1982 vuosimallin bensatankki. Näitä ei löydy mistään. Huh! Vanha bensatankki oli kolhaistu ja ruostunut puhki.





Vanhasta tankista olin ottamassa tähän bensahanaa ja törmäsin ongelmaan. Vanha hana oli 16mm kierteille ja uudessa oli 18mm kierteet. Honda oli viimeiseen vuosimalliin vaihtanut kierteiden kokoa ja tiheyttä. 



Onneksi ebaysta löytyi siihen sopiva Hondan hana. Piti vaan odotella sen saapumista. 
Ei muuten ollut kuin yksi myyjä jolta löytyi, niin se piti tilata samantein. 


Tämän jälkeen satula kiinni ja bensaletku kiinni. Uusi kytkinvaijeri ja uudet kahvatupit kumpaankin kahvaan ja CX alkaa näyttämään taas siltä, että sen tarvii pian päästä jo ajolle eikä nurkkaan pölyttymään taas vuosiksi.



Jos uudet teippaukset löytäisi jostain sivumuoveihin, niin aika tip-top olisi sitten :)


Kaveri saa tämän vielä tästä tänä syksynä itselleen ja ehtii käymään ajelulla ennen kuin talvi koittaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti