Koska GL1100 wingissä työn alla on vasemman kannentiviisteen vaihto, niin siinä tulee purettua niin paljon kaikkea, että paree tarkastaa samalla kaikki matkan varrella.
Syksyllä huomasin, että toinen nokkahihnan kiristinrulla pitää klopinaa moottorin käydessä. Sormituntumalla laakerit kuluneet kummassakin. Mittarissa vasta vähän yli 100 000 km, joten voi olla että laakerit kuluneet tai sitten vaan rasvat kuivuneet lakereiden sisään.
Siispä selvittämään vaihtoehtoja.
Alkuperäisiä Hondan rullia on vielä myytävänä ainakin briteissä. Hinta 100 €/kpl luokkaa postikuluineen. Eli nykykurssilla noin 200 euroa, koska tarvitaan kaksi. Aika kova hinta, mutta enemmän siinä hirvittää se, että onko Honda valmistanut näitä vielä uusina, vai onko hyllyissä liki 30 vuotta vanhoja käyttämättömiä, joissa on rasvat kuivuneet sisään.
Eipä hätää. Wingifoorumeita luettuani, löytyi hyvä vinkki laittaa tilalle Hyundain/Kian hihnarullat. Ovat samaa kokoa millilleen joka suuntaan, kuin Hondan omat. Hintakin hurjat 30 €/kpl motonetissa. Itse tilasin jenkeistä samalla, kun muutakin tavaraa. Hinnaksi muodostui 15 dollaria per kappale Gates merkkisille rullille, eli noin 15 euroa per kappale. 30 euroa kuulostaa varsin kohtuulliselta 200 euroon verrattuna ja saa tuoreet nykyaikaiset rullat. Edullisemminkin olisi saanut, mutta Gates on hyvä merkki, joten en ihan tuntemattomaan merkkiin lähtenyt kuitenkaan.
Tilasin rullat www.rockauto.com
Edullinen mutta laadukas autojen varaosa-liike.
Tähän tarkoitukseen oikea rullan malli on Gates T42015, joka sopii GL1000 ja GL1100 wingeihin.
GL1200 ja GL1500 wingeissä on eri kokoiset rullat, joten niistä en osaa sanoa mitkä sopii.
Samalla tilasin Honda Civic 1983 termostaatin +82'C lukemalla, joka menee täydellisesti CX500 ja GL1100 pyöriin alkuperäisen tilalle. Myös tuollainen letku lähti mukaan, koska se menee kaikkine mutkineen wingiin syylärin letkuiksi juuri sopivasti, kun sen leikkaa tietystä kohtaa poikki.
Sittenpä alkoi urakka, että miten saada vanha rulla irti aluslevystään. Ensin yritin rautasahalla. Ensimmäinen terä katkesi. Toinen terä tylstyi. Puukkosahaan kiinni metalliterä, joka tylstyi. Halkaisijaltaan laakerin akseli on 15-16mm, joten porata sen voisi auki, mutta itselläni ei sellaista coboltti-terää sattunut olemaan ja porakoneessakin istukka vain 13mm. 10mm cobolttiterä upposi hyvin, mutta eipä se ollut ollenkaan tarpeeksi iso halkaisijaltaan.
Tässä vasemman puolista on koitettu irroittaa vaikka millä tavalla. Silti vaan laakeriosuus pysyy akselissaan. Oikeanpuoleinen on vielä koskematon.
Sitten löysin Puuilosta tuollaisen laikan 2.5 eurolla, jolla leikkaa vaikka rosteria. 1mm paksuus. Mahtuu juuri ja juuri tuonne väliin ja ei kun rälläkkä varovasti laulamaan, ettei halkaise laikkaa.
Laikka mahtuu juuri ja juuri tuonne väliin.
Sillähän se lähti nätisti ja nopeasti. Sen jälkeen vasaralla ja tuurnalla napauttamalla lähti ylimääräinen akselin metalliosa aluslevystä irti ja tilalle jäi nätti senkattu kolo.
Siihen senkattuun koloon on hyvä kiinnittää uusi rulla vahvalla senkkikantakuusiokolopultilla, joka kiristyessään keskittää pultin hyvin reikään. Kiristys vielä tarpeeksi kireälle siten, että nordlock prikat alle ja nyloc lukkomutteri päälle. Ei varmana aukea ajossa. Joku kirjoitteli jenkeissä että 20-30Nm momentti olisi hyvä näihin.
Valmis. Niistähän tuli tosi nätit ja laadukkaat halvalla. Jatkossa nokkahihnan vaihdon yhteydessä on helppo vaihtaa vaikka joka kerta rullat. Ja toki suosittelen uusimaan myös näihin tulevat jouset, jotta hihnan kireys on oikea. Jouset eivät maksa kuin muutaman euron.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti