Helpointa vaihtaminen on, kun ottaa koko polttoainepumpun irti käteen ja kierroslukuvaijeri irti ja sitten nyppää voimalla koko pyöritin hammastuksen ja stefan pois. Tällainen nippu tulee käteen.
Sitten vaan uusi stefa paikalleen ja nippuun. Ei sen kummosempi operaatio.
Samalla ajattelin että tarkistan miltä tulpat näyttää, kun ei tullut viime kesänä niitä tarkistettua.
2. ja 4. sylinterit (vasen puoli) näyttää hyvälle.
3. sylinteri oikealla näyttää hyvälle
Mutta sitten 1. sylinteri oikealla edessä oli tumma ja karstoittunut.
hmm...
Katsomaan että onko seosruuvi väärässä asennossa.
Viereisen 3. sylinterin seosruuvi oli näkyvillä hyvin.
Kun taas sen edessä oleva 1. sylinterin seosruuvi loisti poissaolollaan.
Sitä ei näkynyt ollenkaan.
Hammaslääkäripeilillä huomasin, että siellähän se on syvällä sisuksissa.
Ei se voi mahtua niin syvälle mitenkään. Aloin miettimään, että onkohan edellisellä omistajalla pudonnut alkuperäinen seosruuvi ja se on korvattu jollain väärällä? Vai onko se katkennut ja dreemelöity siihen hahlo, jotta saatu sitä ruuvattua pois. Siinä näkyi selvä hahlo niin ruuvissa, kuin ruuvin ohi tuossa ruuvin kolon reunoilla. Eli dreemelöity sitä on.
Olen lukenut näistä, että jos se jumittuu sinne ja se seosruuvin terävä kärki katkeaa sisään, niin kaasutin on 90% todennäköisyydellä roskis tavaraa. Kuulemma mahdoton irroittaa se kärki tuhoamatta tai raapimatta sitä kanavaa.
Myös ruuvin irroittaminen on ikävä homma. Kaasuttimien irroittaminen helpottaa työtä paljon. Mutta sekin on oma iso operaationsa. En siihen halunnut ryhtyä. Tämä pieni noin 10cm pitkä ohut räikkäväännin erilaisilla ruuvarin kärjillä on pelastanut monessa tilanteessa.
Tällä sain ruuvattua seosruuvin jämän ulos. Onneksi se ei ollut jumissa.
Muutama kuva rikkoutuneesta ruuvista ja korvaavasta ruuvista
Selvästi katkennut ja dreemelöity lovi. Lovi ei ole edes ihan keskellä.
Ehjä ja rikkinäinen vierekkäin. onneksi löytyi hyllystä varaosa heti.
Uusi seosruuvi on varaosa, eikä alkuperäinen. Muuten ihan identtinen, mutta ruuvin pää on paksumpi, jottei se katkea niin herkästi.
Tässä on alkuperäisruuvi
Tässä on varaosaruuvi, jota muuten pystyy säätämään helposti pitkänokkasilla pihdeillä, koska on uritettu.
Tässä vielä mitat prikasta, joka tulee seosruuvin jousen ja o-renkaan väliin.
Erikoismittainen, jollaista ei löydy ihan helposti mistään. Ei kannata hukata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti