Oikeastaan paras keino mitä olen keksinyt että saa renkaan huulen pois vanteen reuasta poiskampeamiseksi on laittaa rautalapion kärki renkaan ja vanteen väliseen kohtaan. Sitten hyppäät tasajalkaa lapion päälle ja PLOP kumi painuu sen verran, että se lähtee pois paikaltaan. Suoritat tämän tasajalkaa hyppelyn 4-6 kuohtaan renkaan kummankin puolin. Sen jälkeen suojamuovit vanteen reunalle ja rengasraudoilla kampeamaan.
Takaisinlaitto on huomattavasti helpompaa, etenkin kun laittaa kumin reunalle saippuavettä tai jotain sopivaa rasvaa. Suurin ongelma toisinaan on saada paineilmalla kumi poksahtamaan vanteella paikalleen.
Toisinaan vanne poksahtaa samantien, mutta toisinaan on joutunut käyttämään jopa tunnin aikaa mielikuvitusta käyttäen, että on saanut sen onnistumaan. Aina tahtoo vuotaa jostain. Oma kompura on siis tätä pienintä 24 litrasta mallia. Isolla kompuralla saisi tarpeeksi painetta että menisi aina kerrasta ongelmitta.
Paras keino mitä itse olen onnistunut hankalan kumin kanssa, on laittaa koko kumin keskiosaa pitkin renkaan ympäri kuormaliina ja kiristää sitä sopivasti, että kumin reunat painavat vanteeseen. Sitten ilmaa sisään, niin tahtoo usein onnistua. Venttiili muuten pois tämän ajaksi, jotta se paine tulee sinne vauhdilla.
Sitten olen puhaltanut sisään 4.5 baria. Siihen mennessä yleensä on kumi poksahdellut jo vanteella paikalleen. Päästän ilmat ulos. Toistan saman vielä uudelleen varuilta ja ilmat ulos. Ja sitten venttiili paikalleen ja sopivasti ilmat sisään. Yleensä 2.5-2.8 baria on aika hyvä cx:ään. GL1100 wingiin taisi 3.2-3.5 baria olla parempi.
Renkaiksi meni jälleen hyväksi havaitut Maxxis kumit, jotka wingissäkin oli hyvät. Nimestä huolimatta (entinen Sheng shin) pitoa riittää kurvissa sekä sateellakin. Todella kumimainen seos, ei mitään kovamuovia. Kiina alkaa tulla hyvin perässä niin mp- kuin auton renkaissakin. Kyseinen yritys on tehnyt renkaita vuodesta 1967. Eli ensivuonna tulee 50 vuotta täyteen. Mikäli he tekisivät täysin sutta ja sekundaa, niin tuskin kyseinen yritys olisi noin kauan renkaita tehnyt. Yrityksessä on 28 000 työntekijää ja on maailman 9. suurin rengasvalmistaja ja liikevaihto on vuodessa 2000 miljoona dollaria, eli 2000 000 000 dollaria.
Itse olen renkaani tilannut yleensä hollannista Gummistradalta, koska sieltä ne saapuvat viikossa ja hinta jää yleensä jopa alle puoleen suomen hinnoista postikuluineen. Ja suomessa kivijalkaliikkeessä usein joutuu silti odottamaan sen viikon niitä kumeja, kun niitä ei näissä erikoisemmissa kokoluokissa ole hyllyssä. Tässä Gummistradan hinnastoa syksyltä 2015.
Articlenr. | Article | Size | Count | Price | Subtotal |
---|---|---|---|---|---|
72739600 | Maxxis M6102 | 100-90 X 19 TL 57H M6102 | 1 | € 65,00 | € 65,00 |
72733300 | Maxxis M6103 | 110-90 X 18 TL 61H M6103 | 1 | € 44,00 | € 44,00 |
Subtotal | € 109,00 | ||||
Shipping costs | € 20,00 | ||||
Total | € 129,00 |
Etukumin koko 1.95 x 19
tai 100-90 x 19
Takakumin koko 2,15 x 18
tai 110-90 x 18
Takavanteessa oli valmiiksi vaihdetut hyväkuntoiset Koyon 6302 RS2 laakerit.
En lähtenyt suotta niitä vaihtamaan, kun niissä ei tuntunut minkäänlaista klappia.
Etuvanteessa oli sen sijaan alkuperäiset tai alkuperäisen kaltaiset vain toiselta puolen suojatut laakerit, joissa oli jo reilusti klappia. Niiden tilalle vaihdoin Würthin laadukkaat 6302 RS2 laakerit. Joita muuten saa Puuilosta 3.50e kappale.
Tuurnalla saa näppärästi napautettua pois vanhat laakerit ja uudet saa naputeltua paikalleen ulkokehältä tarpeeksi isolla lenkkisarjan hylsyllä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti