maanantai 18. maaliskuuta 2024

VL1500 - Mod3 viritys, eli suoremmat johdot jännitteensäätimeltä akulle häviöiden poistamiseksi

Vanhoissa pyörissä tahtoo merkistä riippumatta tulla jossain kohtaa ajan kanssa jännitehäviöitä lataukseen. Tämä voi aiheuttaa akun kuoleman, sekä myöhemmin staattorin tai jännitteensäätimen hajoamisen. Latausjännite kulkee akulle asti usein helpostikin 5-9 eri liitoksen läpi ja aika tekee tehtävänsä ja hapettaa liitoksia pikkuhiljaa ja lataus saattaa tästä kärsiä.

Tein perinteisen modauksen, jossa vedetään jännitteensäätimeltä suoremmat johdot akulle sekä maihin.
Kutsuvat jenkeissä tätä modausta nimellä Mod3.

Käytännössä homma on simppeli. 
Haaroitetaan jännitteensäätimeltä uusi paksu plussajohto 30A sulakkeen kera joko suoraan akulle, tai sitten starttisolenoidin plus-ruuville, josta se jatkaa matkansa akulle.
Haaroitetaan jännitteensäätimeltä myös uusi maajohto suoraan lähelle runkoon tai moottorin lohkoon.


Homma alkaa sillä, että irroitetaan tuo kuplamainen kromiposki moottorin vasemmalta puolen. Kiinni neljällä 8mm pultilla.


Kromiposken takana on jännitteensäädin. Irroitetaan se liittimestään ja nostetaan kromiposki jännitteensäätimen kera sivuun.

Usein uudet plussa- ja maajohdot tinataan jännitteensäätimen johtoon suoraan, jottei tule jännitteensäätimen johdon liittimestä sitä ensimmäistäkään potentiaalista hapettuvaa kontaktikohtaa.
Itse kuitenkin päätin tinata pyörän johtosarjan puoleiseen osaan uudet johdot, jotta ei tarvitse tinailla uudelleen, jos jännitteensäädin pitää joskus vaihtaa.

Kuori alkuperäistä punaista johtoa (plussa) noin sentin matkalta ja pyöritä sen ympärille uusi paksu johto ja tinaa se hyvin. Maajohto on tuo musta-valkoinen. Sille sama homma.


Lopuksi hyvät siivut vulkanoituvaa teippiä päälle, sekä rullataan alkuperäinen muovisuoja päälle, ettei pääse teipit kulumaan kontaktit osumaan mihinkään.


Vedin plussajohdon ilmansuodatinkotelon vasemmalle puolelle nätisti johto reitittämällä, ettei se hiero mihinkään terävään tärinästä, saati osu kuumiin moottorin osiin. Kiinnitys solenoidin plus-pultille ja 30A sulake väliin.


Uusi maajohto menee näppärästi moottorin lohkossa olevan kytkintä ohjailevan männän yhteen kiinnityspulttiin. Punaista kutistesukkaa näkyy kuvassa, kun rengasliitin on pultin alle ruuvattuna.


Samalla kun sivukoppa on auki, kannattaa käydä läpi kaikki sähköliittimet ja puhdistaa ne hyvin, sekä suihkia contact-protect suihkeella.


Samalla kertaa kannattaa myös voidella tuo alareunan pitkä vaihdevivuston tangon päässä olevan kumisuojan alla oleva rengasliitos. Kuivana se alkaa ahdistaa vaihteenvaihtamista. Voitele tangon molempien päiden vastaavat liitokset.

Tämän Mod3. sähkövirityksen jälkeen lataus oli kylmällä koneella kierroksilla 14.0V - 14.3V.
Mikä on paljon enemmän kuin 13.4 V.

1 kommentti:

  1. Hieno homma! Vanhoissa Bemareissani on jostain syystä varsin matala latausjännite - ja se on kuulemma ihan normaali niissä.

    VastaaPoista