maanantai 15. maaliskuuta 2021

VN1500 Reserve Lighting Device ohitus

 Kawasakin insinöörit ovat viisaudessan keksineet laitteen nimeltä Reserve Lighting Device
(käytetään myös nimeä Reserve Lighting Unit, eli RLU)

Laite on pieni elektroniikkaboksi johon menee kuusi johtoa. Laite tekee sen, että mikäli kesken ajon H4 polttimosta käytössä oleva hehkulanka palaa poikki, vaihtaa boksi automaattisesti sen toisen hehkun käyttöön lennosta. Eli jos lyhyen ajovalon hehkulanka palaa poikki ajossa, niin laite sytyttää pitkien hehkulangan palamaan. Estäen näin "vaaratilanteen" jossa joutuisit ajamaan pimeässä hetken.

Tavallaan hienosti keksittyä tekniikkaa. Joskin mielestäni aika turha. Jos ajan päivällä ja polttimo kärvähtää, ei ihan hirveästi haittaa ole vaikka etulyhty olisi pimeänä. Jos taas ajan pimeällä (mitä harvoin tapahtuu), ymmärrän kyllä ajovalon kadotessa, että lamppu kärvähti ja kokeilisin ihan itse painaa napista pitkät päälle. 

Boksi on muuten kiva, mutta siihen liittyy myös mahdollisuus isompaan ongelmaan tien päällä. Jälleen kerran puhumme elektroniikkaboksista, jonka ikä on jo yli 30 vuotta. Elektronisten komponenttien käyttöikä tahtoo tulla tiensä päähän näillä paikkeilla ja joku kaunis päivä boksi hajoaa. 

Kun RLU -boksi hajoaa, niin sen jälkeen ajovalo ei enää syty ollenkaan. Siispä... tästä syystä ohitan sen ja poistan näin jälleen yhden potentiaalisen ongelmakohdan jo ennalta. Boksin ohittaminen mahdollistaa silti yhä ajovalon lyhyen ja pitkän käytön aivan kuten boksinkin kanssa. Mutta tällä kertaa kuten normaalisti moottoripyörissä. Ilman mitään turhia hifistelybokseja.

Alkuperäisessä Vulcan 88 mallissa RLU-yksikkö löytyy akun ja takarenkaan välistä. Sivukopat kummaltakin puolen auki ja etsimään.


Itse Reserve Lighting Device on tällainen vähän tulitikkurasiaa isompi boksi, jossa on kuuden johdon liitin kiinni. 


Johtosarjan puoleinen liitin kaivetaan esille ja hyppylangan kanssa voi testata yhdistämällä Sininen ja Sini/Kelta johto yhteen, että ajovalo toimii oikein moottorin käydessä. Tässä jenkkimallissahan ei ajovalo syty ennen kuin moottori on startattu käyntiin. Junction boxissa on ylimääräinen ajovalorele, joka sallii moottorin pyöriessä vasta ajovalon käynnistyvän. (ellei ole ohittanut sitäkin relettä)


Testattuani, että ajovalon lyhyet ja pitkät toimivat oikein moottorin käydessä, voidaan hyppylanka hoitaa nätimmin kuntoon. Irroita johdot liittimestä irti. 

Voit halutessasi napsaista johtojen liittimet irti ja tinata ne yhteen tehdäksesi täysin varman liitoksen. Tai jos et halua rikkoa johtosarjaa, voit rakentaan vähän paremman hyppylangan ja teipata ne vulkanoituvalla teipillä yhteen, kuten minä tein. Olisin tinannut johdot, mutta tuossa oli aika huonosti tilaa ja johtoja ei saanut enempää ulospäin, niin päädyin tähän ratkaisuun. Eiköhän tuo hyvänä pysy vulkanoidun teipin sisällä.


Jälleen yksi potentiaalinen sähköongelma ohitettu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti