torstai 23. huhtikuuta 2015

Miltä tehdasnaku GL1100 tuntuu verrattuna puoliksi riisuttuun Interstateen?

Se on yllättävää miten suuri painoero on katetun GoldWingin ja nakun GoldWingin välillä.

  • 1980-81 Standard GoldWing GL1100 kuivapaino on 267 kg
  • 1982 Standard GoldWing GL1100 kuivapaino on 270 kg
  • 1983 Standard GoldWing GL1100 kuivapaino on 272 kg
  • 1980-81 Interstate GoldWing GL1100 kuivapaino on 305 kg. 
  • 1982 Interstate GoldWing GL1100 kuivapaino on 308 kg
  • 1983 Interstate GoldWing GL1100 kuivapaino on 311 kg
  • 1982 Aspencade GoldWing GL1100 kuivapaino on 318 kg
  • 1983 Aspencade GoldWing GL1100 kuivapaino on 321 kg


Jos mietitään että minulla oli aikaisemmin 1983 interstate ja se vaihtui 1983 standardiin, niin painoa putosi 39 kilogrammaa + interstaten lisäkromikilkkeet. Eli varmaan sellaiset 40 kiloa on aika realistinen ero. Se on niin iso ero, että se jo tuntuu. Pelkästään etukatteen arvioisin painavan sen 10-13 kg. Ja kun se isketään paikalleen, niin painopiste muuttuu aika paljon ylemmäs ja eteenpäin. Tottakai se vaikuttaa ajotuntumaan. Ei katettu wingi silti mitenkään huono ajaa ole. Päinvastoin. Ei siitä muuten olisi tullut maanteiden kuningasta matkapyöränä. Ja sen ykkössijan wingi on pitänyt 40 vuotta tänä vuonna 2015.

Ennen kuin wingini vaihtui nakuversioon, riisuin hieman interstatea ja testasin miltä se tuntuu ajaa nakuna. Ihan vain kokeillakseni, olisiko naku wingi se minun juttuni. 

Painopisteen pudotuksen tuntee välittömästi. Mutta edelleen painomäärä täysin nakuun standardmalliin on veikkaukselta 25-30kg enemmän. Takalaukut, tarakka sekä tuumasta putkea olevat takalaukkujen edessä sijaitsevat kaatumaraudat ovat tosiaan tehty kestämään kaatumista. Niissä painoa ja jämäkkyyttä piisaa. Eli etukatteen verran riisuttua interstate ei voi edelleenkään verrata tehdas nakuun standard malliin. Ajossa sitä eroa ei oikeastaan enää huomaa näiden kahden välillä. Mutta ero tulee siinä vaiheessa esiin, kun mietit parkkeerausta. Aikaisemmin aina pyrki ajamaan sellaiseen ruutuun, että pois lähtö on vain suoraan ajamalla. Raskaan etukateriisutun nakuversion liikuttelu parkkiruudussa on edelleen yllättävän raskasta. Etenkin jos yrität päällä istuen tepuuttaa jaloilla sitä esim. pari askelta taaksepäin. Sen painon tuntee.

Täysin naku sen sijaan tuntuu liikkuvan aika kepeästi parkkiruudussa. Vääntelehtiminen ja kääntelehtiminen on jotenkin helpompaa. Voisiko se olla tosiaan jostain 25-30 kilosta kiinni. Ehkä se sitten voi. Toki varmaan henkilöstä riippuvia asioita myös, että kenellä missäkin kohtaa menee ison pyörän liiallinen painoraja. Tepuuttaminen jaloilla nakun wingin päällä onnistuu ihan suhteellisen helposti. Jään varmasti kaipaamaan interstaten bagger-takalaukkuja, mutta keveyden vuoksi koitan pärjätä näin nakumallilla. Ja tarvittaessa onhan minulla tähän nakuun lisävarusteena laukkuraudat ja kiinteät laukut varastossa. Isken kiinni jos lähden pitkälle ja tarvii tilaa vaatteille ym.

Kaivoin muutamia kuvia, joissa pystyy vertaamaan standard mallia (musta) sekä etukatteen verran riisuttua interstate mallia laukkuineen (ruskea).

Klikkaamalla kuvat suuremmaksi.



Onhan niissä massiivisuudessaan iso ero laukkujen vuoksi. 
Laukut tahtovat piilottaa kokonaan myös wingin hienot pakoputket.






Takalaukun ja sivulaukkujen kera sopii näinkin matkapyöräksi kahdelle. Pyörä vaan näyttää hieman epätasapainoiselta, kun takana on niin massiivisesti laukkuja. 


Bonuksena sama interstate pyörä täysvarustuksella.
Kyllä se näin olla pitää. Joko täysin nakuna tai sitten täysvarusteltuna taistelutähtenä.


Tuossa parkissa pääsi hyvin vertaamaan vielä mustaa standardia mustaan 1982 vuosimallin insterstateen. Tunnistaako samaksi pyörämalliksi?




Ei muutakun vahat pintaan ja hyviä sekä turvallisia ajokelejä kaikille.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti