CX:n kytkin asetelmassa on yksi kuluva osa, jonka vaihto tulee joskus jokaisella eteen. Niin sanottu kytkin kori jonka sisään kytkinlevyt laitetaan. Kytkinlevyissä on ulkokehällä ulokkeet, jotka kohdistavat levyt oikeassa asennossa korin sisään. Levyt eivät pääse pyörimään siellä, mutta aikaa myöten levyjen eläminen ja liikkuminen kuluttaa kytkinkorin uriin kolot. Tämä aiheuttaa sen, että kytkin alkaa pikkuisen klopisemaan kun kytkinkahvasta vapauttaa.
Kuvan kytkinkori on ERITTÄIN kulunut. Harvemmin näin huonoon kuntoon
kytkinkoria saa. Mutta tässä tulee karrikoidusti esille mitä tekstillä tarkoitan.
Helppo todeta omassa pyörässä. Laita cx tyhjäkäynnille ja paina kytkin pohjaan. Sitten vapauta kytkin. Muuttuuko tyhjäkäynnin ääni klopisevammaksi? Ja kun vedät taas kytkimestä, niin muuttuuko tyhjäkäynti "hiljaisemmaksi"?
Mikäli näin käy, niin kytkinkorin vaihto on sinullakin joskus edessä. Tästä ilmiöstä voi googlettaa "cx500 clutch rattle" tai "cx500 clutch clatter".
Mutta huomionarvoista on se, että jos kytkin klopisee, niin se ei haittaa ajoa mitenkään. Vika on lähinnä omistajan mieltä askarruttava juttu. Toisia se häiritsee ja toisia ei. Sen mukaan osa vaihdetaan uudempaan tarpeen ja fiiliksen mukaan.
Ebaysta amerikasta tosiaan löytyi sopivalla hinnalla 13 000 mailia ajettu paketti. Voisi sanoa että on melkein kuin uusi. Kuvia suureksi klikkaamalla näkee, että kulumaa ei ole vielä yhtään. Täytyy hyvin säilyttää, niin on hyvä varaosa sitten kun itselle vaihtotarve koittaa.
mahtaako uudemmissakin kytkin malleissa olla samaa vikaa? Mulla -98 blackbird ja kytkin pitää juuri tuollaista ääntä. Eikä vaikuta öljyjen vaihto eikä koneen lämpötila. Ihan kuin autossa kun painelaakeri mennyt.
VastaaPoistaSaattaa hyvinkin olla. Liikkuva ja kuluva osa kuitenkin. Äkköseltään löytyi ebaysta blackbirdin kytkinpaketista kuva ja samanlainen kytkinkori siinä on. Ja samanlaiset ulokkeet kytkinlevyissä, mitä cx:n kytkinlevyissä.
VastaaPoistaKurkkaa osoitteesta http://tinyurl.com/cnxe3ds