lauantai 10. maaliskuuta 2012

Kylmäkäynnistys talven jälkeen

Ajattelin rauhallisen viikonlopun kunniaksi ruuvailla kaasuttimen paikalleen. Liruttelin bensat tankista kaasarille ja jännittämään kuinka käy.

Aikaisemmat pyörät ja skootterit, niin niitä on saanut sahata 1-3 minuuttia käyntiin. Joitain laitteita ei sähköllä saanut käyntiin talven jälkeen millään, vaan piti polkea käyntiin. CX500 ei omista poljinstarttia, joten pelko persuuksissa kokeilemaan miten se starttaa ja yskiikö kuinka paljon. Jännitti vielä erityisen paljon, koska talvella tuli käytyä kaasari tosiaan melkein kokonaan läpi ja puhdistettua ja säädettyä synkronointi silmämääräisesti kohdalleen. Lisäksi jännitti se, kun pyörä on joutunut tämän talven olemaan kylmässä tallissa ulkona. Suojassa lumelta ja sateelta. Kuiva paikka mutta kuitenkin kaikessa pakkasessa.

No starttaushan tapahtui sillä sekunnilla ja ongelmitta. En ollut uskoa pyörästä joka tosiaan on 32 vuotta vanha. Tuli taas sellainen fiilis että tämä pyörä muodostuu erityisen rakkaaksi. Tätä on tullut läpikäytyä jo niin paljon ja rakkaudella. Ja näin se vastaa kun sitä hoitaa.



Tosin huomasin sitten että kaasuttimesta valui myös hieman bensaa. Tarkistin kyllä ennen asentamista vielä, että kaikki ruuvit on kunnolla kiinni ja että tiivisteet pohjassakin olisi hyvin. Bensavuoto tuli siitä kuparisesta putkesta, joka jakaa tankilta tulevan bensan kummallekin kaasuttimelle. Syksyllä se ei vuotanut, mutta liekö sitten sisällä kuivassa tyhjänä ollessaan sen verran kuivunut ja halkeillut tuo O-rengas joka tuolla välissä on?

Täytyy antaa olla bensoissa nyt päivän verran ja katsoa joskos se siitä turpoaa vielä tiiviiksi. Jos ei tiivisty, niin se on kaasutin irti vielä kertaalleen ja O-renkaiden vaihtoon. Tarkalleen ottaen kyseessä on oikean puoleisen kaasuttimen tässä kohtaa oleva liitos, joka vuotaa.




Tuolla ei kerrottu mikä on oikea koko kyseiselle O-renkaalle. 

Täällä sanotaan Main Fuel Transfer Tubes (5.8 x 2.0 mm)
Voisikohan se olla tuo?


Muutama tunti myöhemmin:
täytyypä odotella pari päivää ja katsoa tilannetta. Saattaa olla että polttoaine juuri sopivasti turvottaa sen verran o-renkaita, ettei välttämättä kohta vuodakkaan enää. Nimittäin näin muutama tunti myöhemmin kävin avaamassa bensahanan ja polttoainetta ei tullut enää juurikaan tuosta kohdasta. Ihan pikkuisen näki että kastui. Pitää seurailla. Jos ei suotta tarvitsekaan purkaa.

Mutta edelleen hämmästyttää miten hienosti starttasi :) Paremmin kuin syksyllä. Kyllä se ultraäänipesurilla osien putsailu taisi tehdä kummia. Ja synkronointi silmämääräisesti oli silloin pielessä. Varmasti synkronoinnin saisi vieläkin paremmaksi letkuilla. Ja ehkä teenkin kesälämpimillä. Mutta tämä on jo hämmästyttävää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti