maanantai 29. helmikuuta 2016

Uusia kumeja ja laakereita vanteisiin halvalla

Tahtoo nämä cx-miehet ja wingi-miehet ajella kovin vähän pyörillään, kun useasti alla on ollut 15-20 vuotta vanhat kumit. Jotka muistuttaa jo enemmän kovamuovia kuin kumia. Ei siinä muuten mitään, mutta sellaisen kumin kampeaminen pois vanteelta kotikonstein on välillä melkoista vääntöä. Kyllä se lähtee, mutta on siinä hommaa. Kannattaa muistaa myös vaihtaa aina uudet venttiilit vanteeseen samalla kertaa. Ne maksavat noin 1-2 euroa kappale, joten ei kannata säästää. Sen sijaan aika ja uv haurastuttaa ne ja ikävää jos matka katkeaa sen vuoksi, että venttiili poksahtaa halki juurestaan keskellä korpea. Itsellä nimittäin kerran oli käydä näin goldwingillä. Ajelin ensimmäistä ajoa keväällä huoltikselle ilmaa laittamaan ja meinasin ilmauksessa venttiili revetä. Hissun kissun äkkiä kotiin ja ajokielto kunnes ne oli vaihdettu.

Oikeastaan paras keino mitä olen keksinyt että saa renkaan huulen pois vanteen reuasta poiskampeamiseksi on laittaa rautalapion kärki renkaan ja vanteen väliseen kohtaan. Sitten hyppäät tasajalkaa lapion päälle ja PLOP kumi painuu sen verran, että se lähtee pois paikaltaan. Suoritat tämän tasajalkaa hyppelyn 4-6 kuohtaan renkaan kummankin puolin. Sen jälkeen suojamuovit vanteen reunalle ja rengasraudoilla kampeamaan.

Takaisinlaitto on huomattavasti helpompaa, etenkin kun laittaa kumin reunalle saippuavettä tai jotain sopivaa rasvaa. Suurin ongelma toisinaan on saada paineilmalla kumi poksahtamaan vanteella paikalleen.

Toisinaan vanne poksahtaa samantien, mutta toisinaan on joutunut käyttämään jopa tunnin aikaa mielikuvitusta käyttäen, että on saanut sen onnistumaan. Aina tahtoo vuotaa jostain. Oma kompura on siis tätä pienintä 24 litrasta mallia. Isolla kompuralla saisi tarpeeksi painetta että menisi aina kerrasta ongelmitta.

Paras keino mitä itse olen onnistunut hankalan kumin kanssa, on laittaa koko kumin keskiosaa pitkin renkaan ympäri kuormaliina ja kiristää sitä sopivasti, että kumin reunat painavat vanteeseen. Sitten ilmaa sisään, niin tahtoo usein onnistua. Venttiili muuten pois tämän ajaksi, jotta se paine tulee sinne vauhdilla.

Sitten olen puhaltanut sisään 4.5 baria. Siihen mennessä yleensä on kumi poksahdellut jo vanteella paikalleen. Päästän ilmat ulos. Toistan saman vielä uudelleen varuilta ja ilmat ulos. Ja sitten venttiili paikalleen ja sopivasti ilmat sisään. Yleensä 2.5-2.8 baria on aika hyvä cx:ään. GL1100 wingiin taisi 3.2-3.5 baria olla parempi.

Renkaiksi meni jälleen hyväksi havaitut Maxxis kumit, jotka wingissäkin oli hyvät. Nimestä huolimatta (entinen Sheng shin) pitoa riittää kurvissa sekä sateellakin. Todella kumimainen seos, ei mitään kovamuovia. Kiina alkaa tulla hyvin perässä niin mp- kuin auton renkaissakin. Kyseinen yritys on tehnyt renkaita vuodesta 1967. Eli ensivuonna tulee 50 vuotta täyteen. Mikäli he tekisivät täysin sutta ja sekundaa, niin tuskin kyseinen yritys olisi noin kauan renkaita tehnyt. Yrityksessä on 28 000 työntekijää ja on maailman 9. suurin rengasvalmistaja ja liikevaihto on vuodessa 2000 miljoona dollaria, eli 2000 000 000 dollaria.

Itse olen renkaani tilannut yleensä hollannista Gummistradalta, koska sieltä ne saapuvat viikossa ja hinta jää yleensä jopa alle puoleen suomen hinnoista postikuluineen. Ja suomessa kivijalkaliikkeessä usein joutuu silti odottamaan sen viikon niitä kumeja, kun niitä ei näissä erikoisemmissa kokoluokissa ole hyllyssä. Tässä Gummistradan hinnastoa syksyltä 2015.

Articlenr.ArticleSizeCountPriceSubtotal
72739600Maxxis M6102100-90 X 19 TL 57H M61021€ 65,00€ 65,00
72733300Maxxis M6103110-90 X 18 TL 61H M61031€ 44,00€ 44,00
Subtotal€ 109,00
Shipping costs€ 20,00
Total€ 129,00


Etukumin koko 1.95 x 19
tai 100-90 x 19
 

Takakumin koko 2,15 x 18
tai 110-90 x 18



Takavanteessa oli valmiiksi vaihdetut hyväkuntoiset Koyon 6302 RS2 laakerit.
En lähtenyt suotta niitä vaihtamaan, kun niissä ei tuntunut minkäänlaista klappia.

Etuvanteessa oli sen sijaan alkuperäiset tai alkuperäisen kaltaiset vain toiselta puolen suojatut laakerit, joissa oli jo reilusti klappia. Niiden tilalle vaihdoin Würthin laadukkaat 6302 RS2 laakerit. Joita muuten saa Puuilosta 3.50e kappale.


Tuurnalla saa näppärästi napautettua pois vanhat laakerit ja uudet saa naputeltua paikalleen ulkokehältä tarpeeksi isolla lenkkisarjan hylsyllä. 



Joku voi nyt vetää herneen nenään taas tästä, kuten viime kerrallakin, kun kirjoitin halvoista renkaista ulkomailta tilattuna. Arvon lukija ällös suotta vedä hernettä nenääsi. En usko että olen ainoa joka tilailee ulkomailta ja tuskin auktoriteettini on niin suuri, että tällaisen blogikirjoituksen jälkeen kaikki ryntäävät tilaamaan kuminsa ulkomailta. Moniko lopulta haluaa tai viitsii edes yrittää itse kumin vaihtamista vanteelle. Kyllä se on suurin osa joka ottaa sen vanteen kainaloon ja marssii liikkeeseen ja iskee seteleitä pöytään oikein tyytyväisenä.

maanantai 1. helmikuuta 2016

Blogissa ollut hetken aikaa hiljaiseloa, mutta yritetään taas pian saada vauhtia tännekin

Pahoittelen, että blogini hiljeni toviksi aikaa, mutta ei vain oikein ole tahtonut löytyä aikaa eikä mahdollisuuksia hetkeen blogittamiseen. Monen asian summa.

Loppuvuodesta puhelimeni meni huoltoon ja sain nyt vasta uuden kamerallisen hyvän puhelimen käyttööni, minkä kuvat ovat kelvollisia blogittamiseen. 3kk oli puhelin poissa, kunnes sain vihdoin kokonaan uuden korvaavan tilalle. Se olisi melkoinen tarina kerrottavaksi, mutta jätettäkööt se nyt väliin.

Lisäksi loppuvuodesta perheemme lisääntyi yhdellä uudella jäsenellä. Neitimotoristia täytyy ryhtyä kouluttamaan heti, kun työkalu pysyy kädessä :)

Siinä se aika onkin sitten mennyt ja kovin paljon ei ole hommat päässeet etenemään cx:ien parissa.

Mutta palattakoon asiaan ja tehdään pieni alkuselonteko tähän 2016 vuoden alkuun.


1979 CX500

saanut alleen läpikäydyn moottorin, jossa uutta osaa paljon. Jakoketju, öljypumpun ketju, staattori, stefat, o-renkaat, termostaatti jne jne jne...

Pyörä on siinä tilanteessa, että tekniikka on nyt läpikäyty ja vanhoilla bensoilla sain täräytettyä moottorin käyntiin ja käytin sitä pienen hetken autotallissa. Sen enempää en lähtenyt moottoria rääkkäämään, koska talli täyttyi pakokaasusta. Käytetään paremmin sitten ulkona keväämmällä. Enää ei tarvitse keskittyä tämän osalta kuin lähinnä ulkopuoliseen siistimiseen, renkaiden vaihtoon ja sen sähköliitosten läpikäymiseen.



1980 CX500

Tämän pyörän moottori oli myös auki ja sai uutta osaa sisälleen. Jakoketju oli vasta puolivälissä ja sillä ajaa vielä 40-50 000 kilometriä, joten en lähtenyt sitä suotta vaihtamaan. Uutena sisään tuli staattori, vesipumpun mekaaninen tiiviste, öljypumpun ketju, kaikki stefat sekä kaikki o-renkaat.

Tämä pyörä kun saadaan täräytettyä käyntiin, niin sen jälkeen perus siistiminen ulkoasuun, sähköliitosten läpikäynti ja tämä pyörä lähtee näillä näkymin myyntiin. Tuplaputket tulee entisten "kaksyhteen motad"-putkien tilalle. Siitä joku saa hyvän pyörän parempaan kunnostamiseen vaikka museointia varten tai sitten hyvän aihion vaikka cafe raceriksi rakentamiseen.

Tuttu tästä jo tilasi minulta scramblerin, mutta tahtoo tuo pieni vauva viedä niin paljon aikaa, etten tiedä jaksanko lähteä tästä niin isosti rakentelemaan.




Kahta CX:ää en tarvitse, mutta samalla vaivalla tässä nyt laittaa kaksi kuntoon, kun cx on itselle niin tuttu pyörä. Jos joku ihmettelee miksei tästä jälkimmäisestä ole kuvia ja juttuja, niin se johtuu siitä, että kun kahta samanlaista pyörää kunnostaa, niin menisin totaalisen sekaisin, että mikä tarina oli nyt kumpaan pyörään. Ja tein sitten linjauksen, että kaikki huoltotarinani nyt sitten liittyvät vain tuohon 1979 cx500 pyörään. Eli punaiseen, jossa on punainen raita tankissa.

Myyntirahoilla tilalle joko jotain uutta tai sitten maksellaan putkiremontin loppulainat pois.

Ei muuten ole kallis vakuutus tässäkään myyntiin tulevassa cx:ssä. minulla olikohan 45-50% bonuksia ja liikennevakuutus noin 120e vuodessa ympärivuotisella ajoajalla IF-vakuutusyhtiössä.

Joten mikäli kiinnostaisi ostaa tämä pois, kun se on ajokunnossa, niin rohkeasti vain yhteyttä ja tarjousta esittämään sähköpostilla osoitteeseeni jalat123@gmail.com

torstai 5. marraskuuta 2015

CX500 kaasuttimen pohjakupin messinkinen ylivuotoputki halki

Sain kaasuttimet paikalleen pyörään ja ihmettelin, kun bensaa tulee vasemman kaasuttimen pohjan tyhjennysnipasta. Tippa minuutissa. Yleisimmät viat ovat joko vuotava pohjan tyhjäysruuvi tai roska neulaventtiilin välissä, jolloin bensa jää virtaamaan, eikä bensantulo sulkeudu. Tällöin messinkistä ylivuotoputkea pitkin lopulta valuu ylimääräiset bensat pois.

Kirirstelin tyhjäysruuvia, jottei se olisi löysällä. Ei auttanut. Tyhjäysruuvikin näytti kuin uudelta. Ei uria eikä mitään.

Otin pohjan irti kaasarista ja painoin sormella kohoa ylöspäin. Se lopetti bensantulon, kuten kuuluukin.

Lopulta laitoin pohjakuppiin bensaa puolilleen. Taas alkoi valumaan tippaa pohjasta.

Tällöin muistui mieleeni, että olen nähnyt keskusteluita, joissa tuo pohjakupin messinkinen ylivuotoputki olisi haljennut. Tällöinhän bensa valuu hiljaa halkeaman läpi ja valuu pohjasta.

Tässä jonkun muun kuva netistä kaivettuna, jossa halkeama silmin näkyy.


Jotkut kirjoittivat, ettei silmällä erottanut halkeamaa, mutta suurennuslasilla erotti.

Itse en nähnyt mitään halkeamaa omassa messinkiputkessa, mutta otin pienen mattoveitsen terän ja sillä kärjellä varovasti pyörittelin messinkiputken ympäri. Tunnustellen, että löytyykö halkeamaa, mihin terän kärki ottaisi kiinni. Ja kyllä löytyi. Kun pieni kolo löytyi, niin se osoittautui halkeamaksi, jota pitkin pystyi ylös alas liikuttelemaan terää.

Selvä homma. Tämä on halki. Ei isosti, ei näkyvästi, mutta juuri sen verran että se vuotaa.
Mietin ensin että laitanko siihen vaan kutistesukan päälle, mutta toisaalta kun ei tiedä syövyttääkö bensa sen sitten ja kohta on kaasari tukossa sulanutta muhjua.

Päätin yrittää tehdä kuten "isot pojat netissä".

Valoa, tinaa ja kolvi. Ensin raaputtelin pois haljenneen kohdan ympäriltä sillä mattopuukolla messingin pintaa. Liat pois ja vähän raapooksia, jotta ei ole ihan niin sileä pinta.
Sen jälkeen kolvilla lämmittelin sitä hetken ja lopuksi tinaa kolvin kanssa.
Äkkiä tina suli siihen ja ees taas kolvilla vetelin, jotta koko halkeama täyttyisi tinasta.
Ei siitä kaunis tullut. Ei niin kaunis kun netissä "isoilla pojilla". Mutta siitä tuli pitävä.
Tinakin tuntui pysyvän, vaikka vähän kynnellä sitä koitin reunasta nyppiä.

Tällä mennään. Ei tuosta kuvasta selvää saa, mutta tuollainen siitä tuli.





En tiedä mikä sen halkeamisen saa aikaan?
Onko se tärinä ja 30+ vuotta?
Vai onko se kenties joku kosteus, joka jäätyy putkeen ja halkaisee sen? (tuskin)

Jokin sen halkaisee, mutta onneksi korjaus ei ole vaikea.
Jotkut ovat repineet koko messinkiputken irti ja tehneet tilalle uuden messinkiputken.
Tämä oli helpompi ja nopeampi koittaa.

maanantai 2. marraskuuta 2015

Venat säädetty ja kirkas kipinä

Moottorissa on ollut öljyt nyt pari päivää. Samoin jäähdytysnesteet. Ei mitään vuotoja mistään. Mahtavaa. Asentelin uuden kytkinvaijerin, sekä kaasuttimet paikalleen. 
Paketti alkaa näyttämään vihdoin hieman moottoripyörältä ja hyvältä sellaiselta.

Omaan silmään on aivan vietävästi häirinnyt tämä oikean sylinterin venttiilikopan pultti. Olen miettinyt että onko se joku mutteri kiristettynä kierretankoon vai mitenkä se oikein menee.


Ärsyttävästi se on tullut vielä läpi tuonne imuaukkoon asti muutaman kierteen verran.
Ruuvattu vielä tuo pultin kannan alla oleva krominen kaulus lyttyyn asti kireälle.


Nyt sain aikaiseksi avattua venakopan kannen ja haaveilin jo helicoilin tekemisestä sinne.
Mutta totuus oli vähän karmaisevampi. Siellä on lohkosta murtunut oikein pala irti. 
Näyttää vähän siltä, että sinne on yritetty porata isommalla terällä reikää ehkä juuri helicoilia varten ja lohkosta on murtunut pala irti. Sen jälkeen kenties päätetty porata läpi imuaukolle asti pienemmällä terällä ja tehty kierteet sinne suoraan kannen valuun.

Hitto! Ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko mennään näin tai vaihdetaan kansi.
Minulla on varakansi hyllyssä, mutta jos tämä tällä eteenpäin kulkee, niin en suotta lähde vaihtamaan kantta. 



Vasemman puolen kansi oli ihan kunnossa tältä osin.


Se erikoinen pultti-viritys oli sitten tavallinen pultti, josta on sahattu pää irti ja sitten se on hitsattu tuollaiseen rumaan isoon umpinaiseen puolipyöreään isompaan mutteriin. Tavallaan kätevää, mutta onhan tuo nyt ikävän näköinen, kun hyppää niin kovin silmiin.

Joten tutkimaan pulttilaatikostoa. Sieltä löytyi sopivasti tismalleen saman mittainen pultti 10mm kannalla. Samalla 10mm kannalla on alkuperäisetkin venakopan pultit. Saa jatkossa auki samalla työkalulla, eikä yhden pultin takia tarvitse eri lenkkiavainta käyttää.


Löytyi myös hyllystä tuollainen leveäkauluksinen aluslevy.
Samoin uusi tiivistetty kannenpultin alustiiviste (miksi lie tuota kutsuisi?)
Ja koska tämä uusi ei ole kiristetty lyttyyn, niin näiden tuloksena kuin juuri sopivasti tuo uusi pultti lyheni sen 3-4 kierteen verran. Sen verran mitä se kurkkasi imuaukosta. Eipähän sotke virtauksia sitten enää siltäkään osin.


Omaan silmään hillitymmän näköinen ja ehkä eniten alkuperäistä muistuttava ratkaisu, niin kauan kunnes joskus tulee tarve vaihtaa sylinterin kansi.


Pari verrokkikuvaa ennen ja jälkeen.



Etenkin sivulta katsottuna ero on suuri ja ei enää niin silmään hyppäävä.



Käytännössä putket ja sivumuovit kiinni, niin pyörä olisi "ajokunnossa".
Toki en lähde sillä ajelemaan tuonne kurakeliin. Puhdasta pyörää mukavampi puunata talven aikana.
Jäljelle jää sellaista ulkoista siistimistä enemmän. Renkaiden vaihtoa, kiillotteluja, jarrunesteen vaihtoja ja jotain pieniä teknisempiä juttuja enää, kuten ehkä pyörän laakerien vaihtoa, ohjauslaakerin vaihtoa jne jne. Suurimmat ongelmat on nyt ratkottu :)

Kyllä siitä nätti pyörä vielä tulee :)



Kipinästä sen verran, että testasin kipinää lohkoa vasten ja en ole eläessäni nähnyt yhdessäkään pyörässäni niin puhdasta ja voimakasta kipinää. Jotenkin oikein silmään hyppäsi miten hieno kipinä tulee. Uusi staattori, uudet puolat uusine johtoineen, tulpanhatuista resistorit poistettu ja kaikki hapettumat poistettu sekä vielä uudet tulpat. Vielä kun vaihdan alkuperäisen CDI-boksin tilalle Akin FBG47 (FinnBox G47) CDI-boksin, niin sitten on kaikki sytytykseen liittyvät osat vaihdettu uusiin.

Taustalla näkyy jo seuraavan projektin moottori odottamassa avausta ;)

torstai 29. lokakuuta 2015

CX500 - takarauta ja vilkut

Tulipa huomattua sellainenkin asia, että 1978 ja ilmeisesti 1979 vuosimallin cx:ssissä on erilainen takarauta vilkkujen kiinnityksen osalta, mitä uudemmissa malleissa. Samoin tätä myöten myös takavilkkujen ontto kiinnitysrauta.

Vaihdoin cx:ään tarakan tilalle alkuperäismallisen takaraudan. Mutta siitä puuttui vilkkujen varret. Minulla oli myös toinen takarauta, joka oli vanhempaa mallia ja siinä oli vilkut kiinni. Mutta se oli raudaltaan huonommassa kunnossa. Mietin siitä vilkkujen ja vilkun varsien ottamista tuohon parempaan rautaan. Mutta ei... ne vanhan malliset vilkun varret olivat liian lyhyet tähän uudemman mallin parempikuntoiseen rautaan.

Jotenka piti metsästää tovin aikaa sopivia vilkkuvarsia. Ja voi hyvä luoja että on vaikeata löytää. Käytettynä ei mistään. Ja uutena jälkituotantona aika kallista..

Alunperin kiinn ollut tarakka näytti tältä


Jotenkin en oikein tykkää tuosta tarakasta.
Se on jotenkin ihan liian iso tähän pyörään.
Tarakka on kylläkin juuri cx:ään tehty malli, joten ihan hieno varaosa.





Taiwanista sai tällaisia vilkun varsia ostettua kalliilla. noin 36e pari kahdesta raudan palasesta.


Ja tietenkään niihin ei kuulunut mukaan muttereita.
Ja tietenkään niihin ei mene markettien tavalliset pultit.
Piti hakea pulttiliikkeestä oikein tähän sopivammat tiheäkierteisemmät mutterit.
Hyvä liike tähän on Ylöjärvellä sijaitseva Ruuvilinja. Sieltä on tähän mennessä löytynyt 
kaikki erikoispultit mitä on sattunut tarvitsemaan.


Lopultakin takarauta ja vilkut pääsivät paikalleen :)





Tässä verrokkina ensimmäisen vuosimallin 1978 takarauta ja eron huomaa miten paljon lyhyemmät vilkunvarret ovat. Huomattava ero. Sininen cx on edellinen cx:äni.



Tulpanhatuista lähti resistorit luiskaan ja uudet sytytystulpatkin löysivät jo paikalleen.
Samoin Tecoparts sytytyspuolille tulopiuhat tuli rakenneltua.
Seuraavaksi saisi ruveta laittamaan kaasuttimia, alkukäyriä ja äänenvaimentimia paikalleen.
Varmaan ennen lumen tuloa saadaan vielä vähän moottoria hörähtämään. Ehkä...

tiistai 27. lokakuuta 2015

CX500 - kaasuttimien uudet kumitulpat

Kaasuttimessa oli niin kovettuneet ja huonoksi menneet kumitulpat, että luulempa niiden falskaavan. Niiden kanssa varmaan pyörä toimii ja käy, mutta luulempa, ettei ne ihan täysin enää tiiviit ole. Jotenka jotta saadaan pyörä toimimaan tip top, niin päätin vaihtaa ne.


Vanha vasemmalla. Näkee miten sen varsi on jo ohentunut ajan saatossa.
Voi olla että se olisi bensassa turvonnut vielä hyväksi, mutta jottei jatkuvasti tarvitse asiaa miettiä, niin uutta osaa vaan kiinni paikalleen. Uusi siis oikeanpuoleinen.


Näitä myytiin 4 kpl paketissa. Sama setti käy useamman Honda-mallin kaasareihin.
Esimerkiksi seuraaviin malleihin.

  • gl1100 all models......1980-1983
  • gl500 all models.......1981-82
  • cbx1000....................1979-1982
  • cb1100f.....................1983
  • cb1000c....................1983
  • cb900 all models......1980-1982
  • cb750 all models......1979-1983
  • cb650 all models......1979-1983
  • cb450 all models......1982-86
  • cb400 all models......1979-81
  • cm400 all models.....1979-81
  • cm450 all models......1982
  • cx500 all models.......1979-82


Istuvuus oli aivan täydellinen. Todella tiivis ja juuri sopiva.
Kun hyvin nitkutti kumin paikalleen, niin se ei siitä itsekseen putoa vaan pysyy tiukasti. 




tiistai 20. lokakuuta 2015

Uudet sytytyspuolat, sekä moottori paikalleen

Moottori tuli nostettua paikalleen ja kardaanin spoorit rasvattua molybdeenirasvalla. Taistelin varmaan 15 minuuttia siihen takaswingiin sitä kumista haitarisuojakumia paikalleen. Kun vihdoin sain sen paikalleen, niin ihmettelin, että eihän tämä hitto millään veny sinne moottorin takapäähän asti paikalleen.

Väli takalohkon ja haitarikumin reunan välillä oli uskomattoman iso. Se ei mitenkään voi venyä tuohon mittaan repeämättä.


Kunnes tajusin, että olin ottanut varaosalaarista ilmeisesti johonkin toiseen moottoriin kardaanipyörään sopivan haitarikumin. No oikea haitarikumi laarista ja sehän sujahti heti paikalleen. Ei ihme, ettei se toinen mennyt niin kovin kätevästi paikalleen. Kuvassa vasen haitarikumi on CX500 pyörän haitarikumi. Oikean puoleinen on luultavasti GL500 tai jonkin muun haitarikumi.


Mittasin alkuperäiset sytytyspuolat ja ne näyttivät oikein 7700 ohmia. Oikea lukema kun pyörii 7000 ohmin luokassa, niin puola on täysin käyttökelpoinen. Mutta koska tilasin jo uudet puolat, niin laitoin nämä alkuperäiset tuohon tulevaan scrambleriin ja tähän toiseen laitoin nämä uudet usean ihmisen toimesta hyväksi koetut "Tecoparts" puolat. Niille pitää rakentaa hieman jatkopalaa lattaraudasta, koska ovat mitaltaan puolet lyhyemmät, mitä alkuperäiset. 


Lopulta päätin vielä ryhtyä purkamaan tulpanhattuja. Ne tahtovat hapettua sisältä pahasti ajan kanssa. Ne pystyy purkamaan ja sisältä tulee ulos jousi ja resistori. Osassa resistorit olivat jo ihan pilalla ja vastusta ei pystynyt edes hapettumien takia mittaamaan. 

Resistori on ajalta, jolloin tulpanhatuissa oli suojaus radiohäiriöiden välttämiseksi. Nykyään resistori tahtoo löytyä suurimmasta osasta käytettyjä sytytystulppia, joten tulpanhatussa ei sitä enää tarvita.
Resistorin voi korvata hyvin esimerkiksi pätkällä messinkitankoa tai muuta metallia. Eikä pahitteeksi ole ruikkia hieman contact protect suihketta tulevien hapettumien estämiseksi ja lopuksi yleismittarin jatkuvuusmittauksella (se piippaus asetus) testaa, että sähkö pääsee kulkemaan hyvin läpi.


Itse aion vitrata nämä resistorit roskiin ja korvata ne sopivalla metallitangolla, koska käytän sytytystulppia joissa on resistori. Ne tunnistaa tulpan merkinnästä, jossa on kirjain R.

Sopivat iridium sytytystulpat ovat NGK DR8EIX 
Sopivat tavalliset sytytystulpat ovat NGK DPR8EA-9